Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 - Väghållningskit till Touring?  (läst 8947 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 64
  • Kön: Man
  • Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
E34 - Väghållningskit till Touring?
« skrivet: oktober 07, 2009, 10:30:44 »
Jag är i handlartagen och vill ha ett väghållningskit till min Touring vagn men det verkar vara lite krångligt. Jag vill ha ett paket med fjädrar och dämpare. Vill ha något hårdare än original och även lite sänkt men inte så mycket. De flesta kit jag hittar står det "(Ej Touring)" på? Är det bakvagnen som har annorlunda stötdämpare gentemot sedan modellerna eller vad är det som skiljer?

Någon här som kanske kan tipsa mig om var jag kan inhandla ett sådant kit till ett ok pris?

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
SV: Väghållningskit till Touring?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2009, 14:04:36 »
Nog för att du skrev till rimligt pris, men här kommer ett alt. iaf (från Waarwest) . Står inget om att de ej fungerar till en touring:

http://www.waarwest.se/show_product.asp?artnr=SE5%2D8103&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D506%26head%5Fid%3D505&cat_id=506

Billigare här, förmodligen sämre kvalité. Men många är nöjda med dessa väghållningssatser vet jag:

http://gemotorsport.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=2069
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: oktober 08, 2009, 19:35:26 »
Tackar!

Dom på gemotosport var det bra pris på så dom får det nog bli. Känns som 10k som dom på waarwest kostade är lite för mycket att lägga på en bil som kostade ungefär lika mycket i inköp.

Tror jag har någon form av automatisk nivåreglering bak men har läst något om att man kan ta bort hela det systemet om man vill. Någon som har nån erfarenhet av detta?

Vad jag har fattat det som (har ej kollat) så sitter dämpare för sig och fjäder för sig bak på min bil? Är det enbart Touring modellerna som har detta?

Många frågor blir det  :) Alla svar är välkommna!

//citera helst inte hela inlägg -Andreas

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: november 02, 2009, 16:15:08 »
Har du nivåreglering bak kan du mycket enkelt justera höjden. Svårare dock att lura signalen som ger larm när du sänker den på detta sätt, kommer till detta senare. Men i alla fall, på vänster sida har du en arm som är skruvad runt kränghämmaren, ungefär mellan avgas och diff, du kan inte missa den när du kollar under. Armen i sin tur är kopplad till någon hydraulisk grunka och det är genom att vrida på denna arm i dess infästning runt krängaren som du sänker/höjer bilen. Allt du behöver är 10mm ringnyckel om jag minns rätt. Var försiktig, bilen sjunker snabbt när du vrider så att den sänks. Vill minnas att du drar armen bakåt bilen för att sänka. Vrider du på andra hållet så höjs den, men inte förrän bilen startas och systemet tar tryck. Har du nivåreglering så behöver du faktiskt inte byta dämpare/fjädrar bak om du inte vill. H&R (säljs genom Forza och går därmed kanske att beställa på Mekonomen) har dock en sänksats till nivåreglerade E34 som ska sänka 10mm bak enbart genom att byta fjädrar. Men det är bra mycket enklare att bara låta nivåregleringen sköta sänkningen. GE Motorsport brukar inte vara omöjliga, så du kanske kan köpa enbart väghållningssats till framändan och spara slantar.
Och så till nackdelen att sänka med nivåregleringen som jag aldrig hann lösa innan jag sålde bilen. På andra sidan sitter som jag skrev en givare som registrerar höjden. När man sänker på detta sätt så tycker bilen att systemet är trasigt efter 1-2 mil och gong-gongen ljuder med alarmtext i displayen. Med denna varning aktiverad så larmar bilen också när du kör fortare än 170km/h. Det vore ju trevligt att kunna ändra denna givare så att den inte ger larm. Någon annan kanske vet?
Lycka till!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: november 04, 2009, 08:04:23 »
Har du nivåreglering bak.......... Lycka till!

Information. Jag älskar vettig information och det var precis vad du gav mig nu. Tack! Har inte bytt fjädrar eller dämpare än och detta alternativ ringer bra i mina öron. Ska titta på detta så fort tillfälle ges.

Tack ännu en gång!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: november 05, 2009, 18:49:08 »
Bara kul att hjälpa till.  :) Hoppas nu någon sitter med en lösning på nivågivaren så inte bilen tror systemet är paj. Jag tycker det är skitirriterande med larm.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: november 17, 2009, 06:57:29 »
Vad blev det för väghållningssats till slut? Några nya uppdateringar?
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Scinner

• Senior
  • Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: november 17, 2009, 14:21:21 »
Fullt upp på jobbet nu så jag har inte hunnit göra slag i saken ännu tyvärr. Inväntar ledigheten innan jag börjar plocka med bilen. Skriver här så fort jag har gjort framsteg i frågan.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: november 17, 2009, 19:55:05 »
Låter bra det!  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 29
« Svar #9 skrivet: december 10, 2009, 23:28:28 »
Som skrivet kan du sänka genom nivåregleringen. Men tänk då på att systemet kommer larma för fel som skrivet ovanför. Detta medför att displayen låser sig med feltyp1 fel så att säga på instrumentpanelen. Plingar det igen för andra fel ser du inte dessa.

Vad jag läst och förstått så skall det sitta en givare vid högra bärarmen ibak, vilket den gör då jag kontrollerat det. Den sitter lodrätt med en kontakt som har 3 stift. Byglar man dom 3 "yttersta?" så skall den "tro" att det inte är fel på nivåregleringen. Dock är det ju inte helt lätt att veta vilka som är ytterst när det är lodrätt och 3 stift.
Jag har inte provat själv.

Ett annat alternativ är att ta bort nivåregleringen. Här gäller det dock att göra rätt då servopumpen även pumpar nivåregleringen, gör du fel så spränger du servopumpen invändigt.

Du kan köpa ett sk "plugg" kitt för att plugga vissa utgångar vid reglerventilen. Detta är både krångligt och kostar mycket.

Det lättaste alternativet som fungerat för väldigt många är att lokalisera matning och returledning för nivåregleringen som sitter innaför vänster bakhjul vid bromsrören. Detta är alltså 2 rör. Dessa 2 kapar du helt enkelt bara av och tar exempelvis en slang och gör en u-sväng mellan dessa 2 ledningar så servon helt enkelt bara pumpar runt oljan. Skall somsagt fungera väldigt bra, jag har dock inte testat ännu.

Har du nivåreglering och byter till vanliga dämpare behöver du byta fjäderbenen ( såklart ) fjädrar som du således får med fjäderbenen om du köper sänksatts, samt även nya topplagringar. Dessa topplagringar kostar runt 250kr styck om jag inte minns helt fel.

Ett 3dje alternativ är igentligen det "rätta" alternativet, men också det kräver mer tid och ingrepp.
Byta servopumpen mot en utan nivåreglering, riva ner hela bakvagnen och ta bort allt vad nivåreglering heter och montera riktiga dämpare istället.
Då river du bort ledningar och hela rubbet, det blir rent och snyggt samt det finns aldrig risk för att servon kan ta stryk.

På min 540 har jag sänkfjädrar ifram och nivårelgering ifram.
En vän har en 540 utan nivåreglering och sänkt runtom.
Skillnaden på landsväg är obeskrivlig, hans bil ligger helt limmad mot vägen medan min rackare känns som en slingrande ål.

Jag hoppas jag inte skrev något fel nu... Hehe blev mycket på en gång :)

Utloggad Saxerius

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2013, 00:42:57 »
Fungerar det på samma sätt på en e39 touring?
Coal Roller

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2013, 23:40:29 »
Tänk att nivåreglering fungerar också på belysningen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: maj 20, 2013, 20:28:33 »
Fungerar det på samma sätt på en e39 touring?
Nej. E39 Touring har luftfjädring bak och den sänks genom att programmera om den hos din BMW-verkstad.

Reklampartners