Som skrivet kan du sänka genom nivåregleringen. Men tänk då på att systemet kommer larma för fel som skrivet ovanför. Detta medför att displayen låser sig med feltyp1 fel så att säga på instrumentpanelen. Plingar det igen för andra fel ser du inte dessa.
Vad jag läst och förstått så skall det sitta en givare vid högra bärarmen ibak, vilket den gör då jag kontrollerat det. Den sitter lodrätt med en kontakt som har 3 stift. Byglar man dom 3 "yttersta?" så skall den "tro" att det inte är fel på nivåregleringen. Dock är det ju inte helt lätt att veta vilka som är ytterst när det är lodrätt och 3 stift.
Jag har inte provat själv.
Ett annat alternativ är att ta bort nivåregleringen. Här gäller det dock att göra rätt då servopumpen även pumpar nivåregleringen, gör du fel så spränger du servopumpen invändigt.
Du kan köpa ett sk "plugg" kitt för att plugga vissa utgångar vid reglerventilen. Detta är både krångligt och kostar mycket.
Det lättaste alternativet som fungerat för väldigt många är att lokalisera matning och returledning för nivåregleringen som sitter innaför vänster bakhjul vid bromsrören. Detta är alltså 2 rör. Dessa 2 kapar du helt enkelt bara av och tar exempelvis en slang och gör en u-sväng mellan dessa 2 ledningar så servon helt enkelt bara pumpar runt oljan. Skall somsagt fungera väldigt bra, jag har dock inte testat ännu.
Har du nivåreglering och byter till vanliga dämpare behöver du byta fjäderbenen ( såklart ) fjädrar som du således får med fjäderbenen om du köper sänksatts, samt även nya topplagringar. Dessa topplagringar kostar runt 250kr styck om jag inte minns helt fel.
Ett 3dje alternativ är igentligen det "rätta" alternativet, men också det kräver mer tid och ingrepp.
Byta servopumpen mot en utan nivåreglering, riva ner hela bakvagnen och ta bort allt vad nivåreglering heter och montera riktiga dämpare istället.
Då river du bort ledningar och hela rubbet, det blir rent och snyggt samt det finns aldrig risk för att servon kan ta stryk.
På min 540 har jag sänkfjädrar ifram och nivårelgering ifram.
En vän har en 540 utan nivåreglering och sänkt runtom.
Skillnaden på landsväg är obeskrivlig, hans bil ligger helt limmad mot vägen medan min rackare känns som en slingrande ål.
Jag hoppas jag inte skrev något fel nu... Hehe blev mycket på en gång