Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Förädla Z3 2.8 Coupé

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Förädla Z3 2.8 Coupé  (läst 11258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Budgeten

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Kön: Man
Förädla Z3 2.8 Coupé
« skrivet: juni 24, 2010, 21:23:04 »
Hej!

Nu får ni slå era kloka huvuden ihop och assistera mig med idéer på vad jag ska göra för att få ut lite extra kraft ur min älskling.

Jag har planer på att eventuellt kompressormata donnan till nästa säsong, men jag söker information om mindre omfattande (och ej lika kostnadsintensiva) lösningar som jag kan påbörja redan i år.

Ett Eisenmann-avgassystem står rätt högt upp på önskelistan, men i övrigt är jag blank.

Hoppas på många givande tips!

MVH / Ola
BMW Z3 2.8 Coupé -99

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
SV: Förädla Z3 2.8 Coupé
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2010, 22:32:26 »
Insug från en 2.5 liters är en vanlig grej att ändra på 2.8an och nog det enda du kan göra som inte kostar speciellt mycket pengar. Att trimma en sugmotor är inte billigt hur du än vänder och vrider på grejorna. Det och nämnda Eisenmann system ihop med en racekatalysator är en hyfsad början. Sen går det ju givetvis att byta kamaxlarna men då börjar det kosta lite.

Kompressor är ett bra sätt att höja effekten men du får problem med att den måste demonteras inför varje besiktning.

Det du inte skall hoppa på är massa hokuspokus grejor i form av öppna luftfilter och annan skit, BMWs luftfilter är bättre än det mesta på eftermarknaden och med andra filter kommer du bara att dra in massa smuts i motorn. För ljudets skull kan man dock borra ett extra hål i luftfilterboxen. Se bara till att det görs på rätt sida så du inte drar in ofiltrerad luft i motorn. Beror även lite på hur bilen skall brukas. Körs den bara sommartid är det ok, men kör du även på vintern hade jag låtit bli att göra hål i boxen. Filtret är ju av papptyp och det trivs inte ihop med vatten. Att dra in ett uppblött pappersfilter i motorn är allt annat än bra.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2010, 22:52:41 »
Välkommen till bimmerforum, Ola!

Utloggad Helmut S.

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 157
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2010, 00:10:55 »
Rent spontant tror jag det inte är lönt att börja sugtrimma denna maskin. Så en ev. effektökning får vänta tills du kompletterar med kompressor. Men under tiden så är ett Eisenmannsystem helt rätt väg att gå. Var in och kikade på xerius-racing men där hittade jag endast slutljuddämparen:

Har du hittat ett komplett system någon annanstans månntro?

Kanske se över väghållningen, eller åtminstone uppdatera alla bussningar i fram och bakvagn. Montera short-shift är också trevligt, se till att köpa en högkvalitativ produkt bara. Bland det bästa är UCC:  http://www.uucmotorwerks.com/html_product/bmw_shifters/shifter_nav.htm

Montera BBS LM:  ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2010, 09:34:47 »
Ett alternativ till Eisnemannsystemet är Bastuck, satt ett sådant på min Z3 2.8 när jag köpte den och den lät helt underbart.

Ahh vilka minnen.

Utloggad Helmut S.

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 157
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2010, 22:01:54 »
Riktigt vacker!

Utloggad Budgeten

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: juni 27, 2010, 16:06:22 »
Tack för alla era svar!

Helmut S: Nej, det är bara de på Xerius som jag har hittat. Vet någon om något företag säljer helsystem eller är man dömd till endast slutdämpare? För övrigt tror jag att du har rätt, det blir nog bara ett avgassystem tills dess att jag hittat ett lämpligt kompressorsystem. Angående BBS-fälgar så trivs jag rätt bra med mina BMW 17" Splitfälgar, som jag tror heter Type 42 (?)  :D

Kilroy: Tack så mycket, ser fram emot många trevliga diskussioner på det här underbara forumet :)

Fredrik M: Hittade bara en video på Youtube med det systemet, och kvaliteten på klippet var undermålig, för att inte tala om vad fan som hade hänt med bilen... :'(

// Ola

BMW Z3 2.8 Coupé -99

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2010, 17:46:59 »
Bastuck finns som komplett system till Z3 2.8, märkligt att inte Eisenmann kan erbjuda detsamma.

z3 2.8 sound

Filmen på den röda med hiskelig vinge låter som en 1.8 eller 1.9

Tyvärr finns det ingen Svensk åf. vad jag vet men du kan handla här http://www.fmw-onlineshop.de/

Utloggad Budgeten

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2010, 19:18:13 »
Fredrik M:
Lät inte helt fel! Hur är kvalitén på deras prylar?

Var förövrigt ute och prövade den i vått väglag igår, i rent utbildningssyfte. Men herregud vad rolig den var!  ;D
BMW Z3 2.8 Coupé -99

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2010, 19:49:15 »
Fredrik M:
Lät inte helt fel! Hur är kvalitén på deras prylar?

Var förövrigt ute och prövade den i vått väglag igår, i rent utbildningssyfte. Men herregud vad rolig den var!  ;D

Hade min bil i 5 år, körde enbart på sommaren. Inga problem alls med avgassystemet. Finishen är inte i klass med Eisenmann men passform och hållbarhet är nog inte ett dugg sämre. Det är ju rostfritt stål i Bastuck systemen med.

När får vi se bilder på skönheten?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2010, 22:26:10 »
Det är i allra högsta grad möjligt att med relativt enkla modifieringar få ut bra med extra kräm ur M52-motorerna. Med följande recept har en av skribenterna på rejsa.nu bromsat sin M52B28 (monterad i en 323ti Compact) till ca 235hk i motorn. Han bromsade originalmotorn M52B25 till 190hk i motorn i samma bromsbänk, vilket är f.ö. samma som erkända Rototest i Teknikens Värld bromsat M52B25 till.
Recept:
* M50B25 insug.
* M3 E36 extraktor-grenrör
* Friare/grövre avgas.
Det är dock lite pill att få ihop det, en del slangar och annat som skiljer mellan insugen och hur ett M3-grenrör passar på en Z3 har jag ingen aning om. Att det ger resultat är bekräftat lite över allt och det beror på att originalmotorn egentligen är "strypt".
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Budgeten

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2010, 00:09:12 »
Här har ni två bilder på henne, ni får ursäkta kvalitén, ex-flickvännen tog över systemkameran... Den lilla tjuven! :)

Davve: Det där tål ju definitivt att kika lite extra på. Har du något hum om vad vi pratar om för prisklass för det där paketet?

Fredrik M: Låter bra! Får se ifall budgeten tillåter avgassystem nästa månad, hade gärna velat höra lite mer av maskinen, känns som att hon har mer att ge!

BMW Z3 2.8 Coupé -99

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #12 skrivet: juli 01, 2010, 13:07:04 »
Tyvärr finns det ingen Svensk åf. vad jag vet[/url]

www.carstuff.se kan ta hem alla produkter i Bastucks sortiment ;)
Bara att lägga en förfrågan på hemsidan, rabatt för BF medlemmar ges också.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #13 skrivet: juli 04, 2010, 22:54:12 »
Davve: Det där tål ju definitivt att kika lite extra på. Har du något hum om vad vi pratar om för prisklass för det där paketet?

Beror mycket på över hur pass man kan fynda, en exakt prisbild är svår att ge då det handlar om delar på beg-marknad. Och självklart spelar det roll hur mycket man kan göra själv. Insugen vill jag minnas jag sett för tusingen, M3-grenrör får man nog räkna med åtminstone 3-4000kr beggade. Friare avgas kan kosta allt från en tusing om man bygger själv av "ful-järn" till 7-8 tusen för seriösa rostfria som redan diskuterats. Sedan tillkommer slangar och smådelar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Budgeten

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #14 skrivet: juli 05, 2010, 10:33:38 »
Davve:

Tack för informationen, jag får börja söka runt lite!
BMW Z3 2.8 Coupé -99

Reklampartners