Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ** Hur började er BMW-historia? **  (läst 8287 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
** Hur började er BMW-historia? **
« skrivet: maj 15, 2010, 01:12:46 »
Alla på forumet har naturligtvis koppling till BMW och flertalet äger också en BMW. Men hur började er BMW-historia? Vilken var er första BMW? Vad var det som lockade med just BMW?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: ** Hur började er BMW-historia? **
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2010, 14:01:19 »
Allt började nog med Teknikens Värld på 80-talet när man var liten spoling! Började prenumerera som nio-åring!  ;D Denna tidnings utmärkta F1-bevakning vid den tiden tände även gnistan för min stora F1-intresse. Men åter till BMW. Det som då fick mig att fastna för BMW var att de på den tiden var ofta var "o-uppnåeliga" drömbilar (farsan körde Opel...). De såg också ganska elaka ut med sina nu klassiska haj-nosar, ofta på sladd i tidningens artiklar och tester. Att de oftast var snabbast också gjorde inte saken sämre. När dessutom grannen köpte en ny E28 M535i, ja då var man nog märkt för livet.
Med körkort -94 började man till försäljarnas stora fasa åka iväg och prova bilar av diverse slag. Det tog inte långt tid att märka att det även i praktiken var något visst med BMW. Kassaskåpsbyggen med svåröverträffad känsla i drivlinan, även om de bara rörde sig om de svagare modellerna.
Sedan råkade vi ropa in en F**t Croma på auktion när jag skulle köpa mig min första bil. Efter den var jag sugen på GTI efter min dåvarande sambos och nuavarande frus Golf mk1 GTI som var våldsamt kul. Det blev en Golf GTI 16V.
Tredje gången gillt köpte jag äntligen en Bimmer. Efter att ha provat och tittat på några stycken blev det till slut en totalt rostfri 525i -91 som faktiskt är den kärra jag ägt allra längst till dags datum. Det blev en 5-serie för de stod faktiskt i lite bättre pris än E36.
Sedan har det bara rullat på. Jag har gjort en del utsvävningar och kört andra märken. Men BMW-känslan saknas varenda gång.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2010, 18:01:15 »
BMW har väl alltid lockat och det var väldigt nära att det blev en BMW som första bil, pappa och jag var och provkörde ett flertal men det var alltid något som gjorde att det inte blev affär. En tjöt som en stucken gris från bakaxeln, en annan hade en stor bula på bakskärmen. En tredje hade en ac anlägging som gick på max kyla konstant. En fjärde hade en hiskelig vinge monterad på bakluckan.

Med facit i hand skulle jag köpt antingen den med ac anläggningen eller den med vingen och åtgärdat felen, men till slut blev det en klarröd -84 Saab 900 Turbo 16V. Sen blev det lite andra bilmärken, så det var inte förrän 2002 jag köpte min första BMW. Hade lidit svårt av ett krossat hjärta ett tag och mådde allmänt kass och behövde något som fick mig att må bättre igen. Så en Helrot 1997 Z3 2.8 Roadster inköptes som lyckopiller kan man säga.

Tja och sen var man ju fast i BMW träsket ordentligt. Har hunnit med en 1990 E30 318is samtidigt som jag hade Z3an men tröttnade på att äga två bilar så en E46 330 var ett perfekt mellanting, gott om krut och härlig väghållning men ändå plats för fyra.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2010, 22:38:26 »
Jag var aktiv på ett lokalt motorforum med mest Borås-folk för några årsedan,
där var det några E28 fantaster som inspirerade mig till att köpa en E28 528:

Sen var jag fast  ;D
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2010, 00:06:42 »
E28-sjukan även för mig. Började med två M535:or och har sedan fortsatt därifrån. M5 E34:orna ligger mig varmt om hjärtat med en speciell förkärlek för sista årsmodellan (dvs -95).

Körkänslan i bilarna gör sitt till. Det trevliga motorljudet likaså. Kanske det första som slog en när det begav sig, man blev BMW-biten från första stund iaf.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2010, 12:49:05 »
Min BMW-historia började när jag fick möjlighet att via ett "långtidslån" köra en E34 540. Det var Malabars bil (Malabar är medlem på forumet) och under hans arbete utomlands använde jag bilen som min egen. Jag blev imponerad av både bilens prestanda samt av kvalitetsintrycket.

Jag köpte sedan (2003) min första egna BMW, en E39 M5 -00 vilket gjorde att jag plötsligt hade två BMW att ta hand om. Min E39 M5 hade fått ny vanos innan jag köpte den, fungerade nästan felfritt med undantag för lite elektronikproblem (kassa givare mestadels).

Senare kom Malabar hem igen och återtog sin 540. Samtidigt ville min kompis Johan Sunesson (också medlem på forumet) sälja sin importerade M5 Dinan som jag hjälpt honom med att importera. Jag sålde min M5 till en av mina kusiner och köpte Johans M5 Dinan istället.

Egentligen började min BMW-historia med att min far insåg att BMW skulle bli ett stort märke i Sverige och han började lära sig hur man servar BMW. Han fick sin bilmekanikerutbildning på Fiat i Italien och servade både Fiat och Alfa Romeo under sin första tid i Sverige. Dock insåg han det fanns en mycket större potential med BMW.

Under min studietid hade jag konstant ganska dålig ekonomi och ägde mest halvrisiga bilar. Tack och lov så fick jag mycket hjälp av min far.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: september 07, 2010, 23:37:38 »
Dags att bumpa tråden... ;) :D

Utloggad BMWkizn

• Senior
  • Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 34
« Svar #7 skrivet: oktober 05, 2010, 20:32:47 »
Min BMW historie begynte da jeg kjøpte min første bil i 1993. Det ble da en 79 mod 518 E12. Og siden den gang har jeg hatt ca 30 BMW,er i forskellige utgaver :)

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: oktober 10, 2010, 22:13:07 »
Min BMW historie begynte da jeg kjøpte min første bil i 1993. Det ble da en 79 mod 518 E12. Og siden den gang har jeg hatt ca 30 BMW,er i forskellige utgaver :)

Ca 30 olika BMW är imponerande... :D

Utloggad Jonne_racer

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 173
« Svar #9 skrivet: oktober 11, 2010, 05:49:35 »
Har alltid gillat Bmw och Volvo.
Det började med Volvo men 31 aug 2007 köpte jag första Bmwn.
En 535 -89.
Det man fastnar för är motorerna, komforten, utrustningen, designen och bakhjulsdriften.
Bmw kommer alltid att vara den bästa bilen.
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #10 skrivet: oktober 11, 2010, 09:22:21 »
Min första BMW upptäckte jag den i en verkstad, en 84 E23 735 il, jag tittade på den lite närmare, mycket vacker var den, inte en repa på lacken, inte en pricka rost, glas taklucka, separata elektriska baksätet, radio i bak armstöd och elektriska knapp kontroll över fram passagerare stol, och mer, allting original.
Jag blev som förälskad i den. Bilmekaniker som jag kände kom till mig och frågade vad jag tyckte om den, jo sa jag en sånt skulle inte jag tacka nej till, vi körde ut med den och testade den, motorn spinnade som en katt, mycket bra komfort och allting fungerade som det ska. Han hade sköt den sen den var ny och visst vad han pratade om och kunde garanterar den.
Han sa till mig att jag kunde får den för 7000:-, en timme efter åkte jag hem med den och sålde min Chevrolet-van.
Det var min första BMW. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2010, 18:04:23 »
Om någon skulle erbjuda mig en välskött E23 för 7 papp hade jag slagit till direkt!  :) Jag sålde den E23 728i jag hade bara för att finansiera en E34 540iT/6 och saknar den än idag. Min var inte sådär superfräsch, men full av karaktär och känsla. Som sagt, saknad.  :(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #12 skrivet: oktober 12, 2010, 19:01:44 »
Det samma här ska jag tala för dig! Det dummast jag gjorde var att sälja den för att köpa en 735iL E32 som också var super fin men ibland kan man erkänna att man är dum.
Man säger att man lär sig av misstag men ibland undrar jag om det stämmer. :D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #13 skrivet: oktober 12, 2010, 20:10:33 »
Har inte samma långa historia till BMW som många av er andra här, men i mitt fall så lockades jag av kombinationen av körglädje/komfort som fanns i BMW E39. Vid tiden då jag köpte min BMW 530i -02 så fanns det, helt ärligt, ingen bil som kunde matcha det.
Audi A6: Hade komforten men kändes som en död sill att köra.
Mercedes E-klass: hade inte körglädjen och dessutom uppenbara kvalitetsproblem.
Volvo S80: var faktiskt den som kom närmast eftersom bilen trots sin storlek var tämligen rapp i rörelserna. Men styrkänslan i Volvo har alltid varit hemsk och kvalitetskänslan håller inte måttet. Dessutom framhjulsdriven vilket aldrig kan bli premium.

När det var dags igen för biltypsbyte och det skulle köpas cab var det egentligen samma story, i den prisklass jag kunde handla fanns det ingen bil som kunde matcha den kombination av egenskaper som BMW Z4 har.
Mercedes SLK: Finns knappt några med V6, alla säljs med kompressor 4. Det duger inte i en öppen bil eftersom ljudet är halva njutningen. Dessutom försvinner i stort sett hela bagaget med taket nedfällt.
Audi A4: Inte körglad nog. Plain and simple
Audi TT: Frisörbil
Porsche Boxster: Fel prisklass för en S. Dessutom svåra att få tag i bra exemplar av. Och eftersom jag inte vill ha silvermetallic blir utbudet ännu mindre ;)
Volvo C70N: På tok för dyr för en bil som är konstruerad för ett nypris på 200k.
Saab 9-3: Fyrcylindrig och framhjulsdriven. Fail.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: oktober 12, 2010, 20:16:14 »

Audi TT: Frisörbil

;D ;D

Här hugger vi vilt ser jag... ;) :D