Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Gemini´s M5 E34 -95  (läst 17754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #15 skrivet: oktober 03, 2010, 08:27:12 »
Ska starta igång gamla datorn och se om jag kan hitta ett ljudklipp, återkommer.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #16 skrivet: oktober 03, 2010, 18:23:21 »
Jag ägde Gemini's M5:a före honom och är den som UNICHIP:ade hans bil.
Orsaken var inte att få mer effekt eller kunna varva mer (varvtalsstoppet ändrades tex inte) utan att få en trevligare motorgång.

Motorkaraktären vid jämn fart och lätt acceleration blev också väsentligt trevligare. De mycket små men ändock irriterande ryckningarna vid normal jämn fart försvann nästan helt. Responsen vid lätt acceleration från låga och mellanvarv som tex från 1500-2000 rpm (70-100 kph på 6:e växeln) blev också betydligt bättre. Den besvärande seghet och tvekan som fanns precis efter det man gasat på försvann. Det kändes efter chippningen som om motorn gav vad den kunde i alla lägen utan tveksamheter!

Effektökningen efter chippningen mättes upp till:
- vid 2500 rpm +9 hp
- vid 4500 rpm +17 hp
- vid 6500 rpm +30 hp

Dessa siffror kanske man skall ta med en nypa salt då jag före chippningen "gubbkört" under lång tid. Åtminstone jag tycker mig känna att bara varva ur en motor ordentligt efter en längre tid av "gubbkörning" brukar resultera i en piggare (=starkare) motor. Åtminstone en del av de tillkommande hästarna kan ju vara ett resultat av att inställningen av UNICHIP:et på rullande landsväg innebar en hel del fullgasaccelerationer och höga varvtal.

Jag testade också accelerationen med en Race Technology AP-22 accelerometer. För att undvika osäkerheter i form av start från stillastående och växlingar accelererade jag på 2:an och mätte tiden mellan 50-100 km/tim (ca 3500- 7000rpm. 6 växlad låda)
- 23 körningar före UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,27 sek med en maxtid på 4,41 och en mintid på 4,09
- 11 körningar efter UNICHIP-installationen gav en snittid på 4,20 sek med en maxtid på 4,28 och en mintid på 4,00

Ingen himlastormande förbättring alltså men det var ju inte heller min ambition med chippningen. För övrigt är det nog en önskedröm att 20-30 hästar ytterligare på toppen av 340 skall skall märkas mycket.

Per L

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #17 skrivet: oktober 03, 2010, 21:10:56 »
Tack för dessa uppgifter.

Blev det någon ersättare för denna M5:a månntro? Om jag inte missminner mig var du ute efter en M5 E39 när det begav sig. 

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #18 skrivet: oktober 03, 2010, 22:44:06 »
Jag ägde Gemini's M5:a före honom och är den som UNICHIP:ade hans bil.


Tack för upplysningarna, Per...och välkommen som postande medlem! Att man får mer effekt på toppen är det kanske ingen som hoppas när man chippar en E34M5 men trevligare motorgång är värt lika mycket.

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #19 skrivet: oktober 04, 2010, 17:21:05 »
Hej Thomas!

Ja, min plan var att köpa en E39 M5 när jag sålde M5:an till dig. Det har dock inte blivit av.
Frugan hade tjatat på mig att hon ville ha en SAAB och när jag snubblade över en 9-3 Aero slog jag till. Och faktiskt tycker jag nog att SAAB:en är en bättre bil att köra till vardags. Inte lika snygg som M5:an, mycket sämre väghållning, sämre kvalitet men mycket billigare att äga, man sitter bättre och trots sina bara 205 hk är dom oftast mer användbara än M5:ans alla 340.

Försök tex göra en omkörning i 100 med en M5:a utan att växla ner. Med min SAAB är det inga problem. Till och med med 1 ton släpvagn efter.

Numera har ju också BMW upptäckt att det är vridmomentet man kör med till vardags och nya M5:an med turbo eller tex en 335 med 400 Nm från 1400 rpm tror jag är ganska häftigt och användbart.

Per L

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #20 skrivet: oktober 05, 2010, 17:17:15 »
Ja, men SAAB gör inga dåliga bilar. Nya 9-5:an kanske skulle vara något, allra helst med de annalkande BMW-motorerna.  :)

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #21 skrivet: oktober 10, 2010, 09:47:37 »
Nej du! Det blir inga pengar i SAAB:s kassakista från mig innan dom visat att dom har en förmåga att tjäna bra med pengar och dessutom uthålligt.

SAAB kanske inte gör dåliga bilar jämfört med många andra biltillverkare men mig imponerar dom inte på. Alla tre SAAB:ar jag haft har haft allvarliga typfel och 9-3:an är värst. Fast jag gillar ju att meka bil så jag har lätt att gilla den ändå. Nåja, det finns andra orsaker också till att jag gilla den.

Så länge jag äger världens "bästa" BMW (3.0S -72 med 74.000 mil på mätaren) ser jag inget omedelbart behov av någon "ny" bil. Den BMW:n kan jag lita på i alla väder bara den får sin beskärda del av förebyggande underhåll.
Och så har jag ju SAAB:en som "bra" andrabil. Och så en BMW 630CS -76 om jag skulle vilja variera BMW-åkandet.

Per L

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #22 skrivet: oktober 22, 2010, 00:47:30 »
74000 mil är respektingivande. Hur mycket har du fått byta på den genom åren? Har för mig att du nämnde tidigare på Autopower att åtminstone en kardanaxel hade gett sig (!). Vad mer har du råkat ut för?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #23 skrivet: oktober 22, 2010, 01:20:15 »


Så länge jag äger världens "bästa" BMW (3.0S -72 med 74.000 mil på mätaren) ser jag inget omedelbart behov av någon "ny" bil. Den BMW:n kan jag lita på i alla väder bara den får sin beskärda del av förebyggande underhåll.
Och så har jag ju SAAB:en som "bra" andrabil. Och så en BMW 630CS -76 om jag skulle vilja variera BMW-åkandet.

Per L

74000mil inger respekt. Det är inte många Saabar som rullar så långt.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #24 skrivet: oktober 22, 2010, 09:53:49 »
Ofta är det så att man vet vad man har men inte vet vad man får. :)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #25 skrivet: oktober 23, 2010, 19:39:19 »
Min BMW 3.0S -72 har under sina 74.000 mil fått bla "nya" (oftast begagnade grejor):
- många bromsskivor
- ett par bromsok. Sedan är framoken renoverade säkert minst 10 ggr och färre gånger bak
- alla bromsledningar
- några vanliga och två rostfria avgassystem. Nu har jag ett från FERRITA med livstidsgaranti
- en styrsevopump
- en motor (nyligen). Dock inte för att den gamla gick dåligt.
- 2 styrsnäckor
- en växellåda för att 1:an och 2:an började bli tröga att få i vid kall väderlek
- packningar i kopplingscylindrarna
- ett mittre styrstag
- hjullager bak
- två hastighetsmätare. En skar och en slirade ibland i vägmätaren
- en ny koppling för att tryckplattans solfjäder gick av
- ett par-tre kardanaxlar. En gick av och de övriga blev glappa i knutarna
- några drivknutar i bakaxlarna
- en omgång gummibussningar i framvagnen
- en framvagnsbalk (blev sprickor i den gamla)
- några vattenpumpar
- 2 kylare
- 2 generatorer
- en startmotor
- ett topplock. Fast det var mitt fel då jag medvetet körde utan kylarvatten i 1,5 mil.
- en oljepump
- ett par kamaxlar med tillhörande vipparmar
- två ventilationsfläktar
- förgasarna utbytta till insprutningssystem
- ett par vindrutetorkarmekanismer (axlarna blir glappa)
- ett par dörrgångjärn (blir glappa)
- några dörrstoppar
- några vindrutor
- osv

Fast mest tid har det nog ändå tagit att hålla rosten borta!

Skall man köra långt och länge med en bil får man inte samla på sig för många fel innan man lagar dom för annars kommer man lätt fram till att det inte är någon idé att fixa en bil med så många fel. Förutom att den blir opålitlig att använda. Endast när kardanaxeln gick av kom jag inte fram dit jag skulle. Några gånger har det dock varit nära.

Per L

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #26 skrivet: oktober 23, 2010, 20:37:27 »
Har du någon bild på bilen, Per?

Utloggad Per L

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 60
  • Karma: +4/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s blogg - M5 E34 -95
« Svar #27 skrivet: oktober 23, 2010, 21:24:51 »
Det är inget att titta på bla för att:
- mina sämsta dörrar och huvar sitter på för att jag skall slippa oroa mig för rost. Dom är mycket rostiga. Originaldörrarna (ej rostiga) och en ny motorhuv står i källaren
- det mesta kromet är borttaget och det lilla som sitter på (kofångare, dörrhandtag, grillar mm) är det sämsta jag har. Jag har dock nästa allt krom fabriksnytt om jag skulle vilja sätta på någon gång.
- lacken är "militärgrön" dvs matt och flammig. Det vore synd att lacka om bilen för det ligger lång tid och mycket jobb bakom det "glanstal" som jag har på lacken nu.
Allt för att jag skall slippa oroa mig för att bilen skall ta skada av om jag tex inte tvättar den under en hel vinter. Men då blir det förstås en del ytrost som jag måste åtgärda sommaren efter (blästra och måla).

Per L


Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Gemini´s M5 E34 -95
« Svar #28 skrivet: april 07, 2011, 16:33:01 »
J-kla fin M5 Gemini!  :) Helt rätt att montera orange blinkers, dels är det original och vita har blivit så vanligt att det inte längre känns speciellt.
Har kört en sådan här vagn en gång för länge sedan, underbar bil!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Gemini´s M5 E34 -95
« Svar #29 skrivet: februari 28, 2013, 22:47:22 »
Har tyvärr inga större uppdateringar att bjuda på. Kompletterar med en till bild (längst ner) som är tagen strax efter bortmonteringen av vita blinkers.
 
EDIT: La till lite äldre bilder också:
 











 
Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

 

Reklampartners