Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Att SMSa eller prata i mobilen under körningen  (läst 7595 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Att SMSa eller prata i mobilen under körningen
« Svar #15 skrivet: september 28, 2010, 15:10:12 »
Jag tycker oxå att det är direkt livsfarligt att sms:a när man kör bil ..det borde förbjudas. För någon vecka sedan var det en tjej som var väldigt nära att köra rakt in i sidan på min bil när hon som bäst höll på att sms:a..jag blev så förbaskad på människan att jag hängde mig på tuten .. hon hörde/reagerade inte alls. :o
 ..jäkla idioter rent ut sagt.
Jag personligen blir väldigt okoncentrerad när jag kör och pratar i mobil samtidigt, det går inte, jag måste stanna. Jag messar aldrig när jag kör heller.
BMW M3 E92

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #16 skrivet: september 28, 2010, 16:14:08 »
Så är det när man är kär om sin bil och livet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #17 skrivet: september 28, 2010, 18:41:39 »
Det som gör att mobilprat och SMSande sticker ut är att det pågår under körning. Det finns inget regelverk som uttryckligen förbjuder en läkare att SMSa under pågående operation men den läkare som gör det riskerar sannolikt en anmälan till ansvarsnämnden. Därför avbryter läkaren operationen (för en kort stund) om det är så att han oundvikligen måste svara i mobiltelefonen.

När det gäller t ex flygledare så är dessa förbjudna att prata i mobilen och SMSa under arbetstid...vilket vi som flyger är tacksamma för.

Det här kravet finns inte för bilister trots att en ouppmärksam bilist kan orsaka mer skada än en läkare som pratar i mobiltelefon. Att kravet inte finns är olyckligt enligt min uppfattning och jag är övertygad om att lagstiftningen kommer att revideras.

Att juridiskt jämföra musiklyssnade och prat med passagerare blir i praktiken omöjligt eftersom ett sånt förbud aldrig kan kontrolleras. En lagtext har inte bara som syfte att reglera vad som är tillåtet och inte tillåtet, den måste också vara möjlig att kontrollera. Dessutom måste lagtexten vara rimlig sett ur allmänhetens ögon.

OnOff

• Gäst
« Svar #18 skrivet: september 28, 2010, 20:36:01 »
Knepigt ämne både om man ser det från bilisternas och lagskrivarnas utgångspunkt. Jag var i England för några veckor sedan och blev stoppad av en polisbil därför att jag pratade i mobilen. Nu fick jag inte några böter eftersom jag var utlänning men jag fick en tillsägelse och några ord på vägen av två stycken mycket trevliga poliser.

M3Power

• Gäst
« Svar #19 skrivet: september 28, 2010, 21:16:18 »
Jag pratar i mobilen men skickar aldrig SMS under bilkörning. I övriga Europa har man lagstiftning och det funkar uppenbarligen bra, det borde med andra ord kunna funka i Sverige också.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #20 skrivet: september 28, 2010, 21:38:21 »
Jag köper fortfarande inte att det är farligare att skicka SMS än att justera dämparna på sin iDrive under färd. Därmed inte sagt att det är lämpligt att skriva SMS när man kör bil, det är direkt olämpligt! Men det är olämpligt att pilla på diverse bilutrustning också... Visst är det enkelt att i lag förbjuda användandet av mobil under färd, och det är bara därför man vill göra det!
Jag är överlag emot förbud, men för morötter. Med detta lagförslag skjuter man mygg med kanon. Igen, det har hänt förr och kommer hända igen.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #21 skrivet: september 28, 2010, 21:50:21 »
Jag köper fortfarande inte att det är farligare att skicka SMS än att justera dämparna på sin iDrive under färd.

Håller helt med, det finns mycket som kan sänka uppmärksamheten. För inte länge sedan blev jag omkörd ( :o) på motorvägen mellan Malmö och Löddeköpinge av en mamma som via en vällingflaska matade sitt barn som satt i barnstol i passagerarsätet. Hon höll blicken på barnet i 10 sekunder och blicken på vägen i 1 sekund. Hallååå... ;D

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #22 skrivet: september 29, 2010, 23:03:00 »
När jag var egen företagare så hade jag en sekreterare som alltid åt frukost och sminkade sig i bilen på väg till jobbet. Ingen höjdare precis.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
BMW M3 E92

Reklampartners