Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.  (läst 57471 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« skrivet: mars 17, 2010, 14:05:00 »
Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt även här.

Kommer klippa in lite inlägg gjorda i andra projekttrådar så om det textmässigt förekommer vissa grammatiska vurpor och andra svårförståeliga stycken skyller jag på detta.

Hur som helst, jag ramlade av en slump i höstas över en mycket fin -69 BMW 2000 som de senaste 15 åren hade stått avställd i ett varmgarage. Skicket var utsökt med tanke på ålder och förutsättningar.


Citat från: Daniel;4258201
Ramlade på en bil i söndags och skakade hand på den igår. Gammal, bakhjulsdriven och fylld med körglädje.
Therefore I give you...the Bimma. 1969 BMW 2000.

Innan dess renoverades den och lackades om så skicket är över förväntan.

Framöver hör jag en röst i huvudet som säger åt mig att dubbla Webrar eller något annan bensintörstande och lite chassiemassage vore trevligt.

Jaja, talk is cheap så därför kommer lite bilder.


([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6954%2Fdsc00976czk.jpg&hash=81a071036fdf3ded5d51fbce48893b766439f571[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F498%2Fdsc00975mmi.jpg&hash=9a826c8429d716ea5fb5d984005c7461d9c07edf[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6293%2Fdsc00974t.jpg&hash=45a17795d96a46dd40e47e7448e28077ce88abe1[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F6895%2Fdsc00962j.jpg&hash=94684f545594415cecdea225e5c4074d0c6b288b[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg17.imageshack.us%2Fimg17%2F9440%2Fdsc00966gyc.jpg&hash=f3e2e9b9dbcd3edbf7d2ee80e2f5a7cb1310d0a0[/url])

Brum brum. :D


Tanken från början var att behålla den i det fina originalskicket, eller i alla fall modifiera så varsamt att den kan återställas med ett par timmars arbete.

Ett par veckor gick och det var dags för hämtning av leksaken.

It´s aliiiive!!!

I ett stort sotmoln startade den och efter ett par minuters tomgång var svartröken borta.

Med riktigt ojämna bromsar rullade jag hemåt, nöjd och glad. Nu återstår lite pyssel men det ska besiktas innan septembers utgång!

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg76.imageshack.us%2Fimg76%2F9350%2Fimg8540.jpg&hash=8c070d98398bfe38a384f6d14d943d755de9ce50[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg3.imageshack.us%2Fimg3%2F2466%2Fimg8485h.jpg&hash=b11236c75970efac9dd5f1b8036ef12a7a7068ac[/url])

Får man plötsligt motorstopp och måste kabla igång bilen kan man ta lite kort medan man väntar.

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg338.imageshack.us%2Fimg338%2F4942%2Fimg8491.jpg&hash=f3ac20321ba4b1c9d213e85b5d751e7475e99a63[/url])

En tur på landet i slutet av 60-talet...

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg197.imageshack.us%2Fimg197%2F748%2Fimg8517.jpg&hash=97af3a0d599034c937dd8f327bd940a85725e999[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg214.imageshack.us%2Fimg214%2F254%2Fimg8523l.jpg&hash=6be120b155240f9684a60ad4cb54fbf6a15d049e[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.imageshack.us%2Fimg4%2F2470%2Fimg8513y.jpg&hash=2b2a905add0682458824439d6382dd658fd28b44[/url])

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg412.imageshack.us%2Fimg412%2F7603%2Fimg8528.jpg&hash=22e07ef89aed6d0e1317f8ad8758ba0dec3474fd[/url])



Alla bitarna förutom bromsar verkade vara i ett gott skick så jag gjorde ett försök att få den godkänd innan vintern kom.

Racet mot besiktning har nu pågått en dryg vecka. Frambromsarna gicks igenom på verkstad med gott resultat förra veckan och idag var det dags att ge sig på bakbromsarna.

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg8.imageshack.us%2Fimg8%2F4907%2Fimg8851w.jpg&hash=8300346e60874ca496fb0967c436aa626142a78d[/url])
En positiv nyhet var att backar och trummor bak såg ut att vara helt nya. Vilket inte är så otroligt med tanke på att bilen renoverades innan den ställdes undan.

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg15.imageshack.us%2Fimg15%2F5305%2Fimg8854z.jpg&hash=67570d14047f03208891fb2cf2c5fa938c2a27b9[/url])
Vänster sida var inga större problem att motionera igång, vänster sida däremot... Jisses, trodde inte att vajrar och fjädrar kunde sitta så hårt!

([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg9.imageshack.us%2Fimg9%2F7649%2Fimg8860z.jpg&hash=5f21259f2d3f04382e33d02137851df8d80418fd[/url])
Gammal bil, gammal mek. :)

Det enda kända felet nu är att vindrutetorkarna inte behagar att fungera över huvud taget. Ska se om jag kan mäta ström vid motorn imorgon. Med lite tur är det ett skitfel, annars får jag ta en kalkylerad ombesiktning.
Med en rejäl tvätt och en portion tur kanske denna kärra kan rulla igenom relativt bekymmersfritt på torsdag morgon.


Resultatet blev med beröm godkänt och efter en ombesiktning på grund av ojämn bromsverkarn fram, en bromsslang som kollapsat, kunde rullas ner till Småland och vinterförvaringen.

Missade med en hårsmån en uppsättning BBS RS med korrekt bultcirkel och köpte i frustrationen en uppsättning med Volvo-cirkel med förhoppningen om att kunna spacra om bultcirkeln.

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg9.imageshack.us%2Fimg9%2F373%2Fimg8962d.jpg&hash=25697787164bef4b4ec449588e4edc5fbe6464c1)

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg42.imageshack.us%2Fimg42%2F8092%2Fimg8963u.jpg&hash=0f49bba0aecced1ef5b980e374a8178113e957b8)

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.imageshack.us%2Fimg4%2F9681%2Fimg8965u.jpg&hash=a7d2a09c3752b3b8c2edbf9ff5808aa542d65857)


Tyvärr blev lyckan kortvarig då vi insåg att det inte fanns rum nog för att bygga om bultcirkeln. Snyggt hade det dock varit.

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg217.imageshack.us%2Fimg217%2F9711%2Fdsc01026fb.jpg&hash=c98a6eea6698ff655661b07b8741038949fc9f69)

(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg405.imageshack.us%2Fimg405%2F5122%2Fdsc01037h.jpg&hash=51836e939a5df16829d00a6f231c0520bcd959d2)

Fälgarna såldes av, bilen ställdes in och ungefär där är jag nu.

Min tanke från början har varit att ha en rolig, klassisk, bil som väcker känslor. Detta känner jag är uppnått redan nu så funderingarna går nu kring vad som ska ske härnäst. En tanke som finns är att bygga en lite roligare motor vid sidan av och sedan uppgradera chassiet varsamt, det ska inte bara vara kul när bilen står still, det ska vara kul när grejerna används med.

Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2010, 14:12:04 »
Hej,

Välkommen till forumet. Kul att du delar med dig av ditt projekt.

Skönt att se att denna klassiker har hamnat i rätta händer, verkligen fin.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2010, 14:25:21 »
Vilken raritet du hittade! Den ser mycket fräsch ut och kul att det finns folk som kan ta hand om dessa rara modeller.
Man får väl önskar dig lycka till!  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2010, 14:33:22 »
Tack för välkomnandet och lyckönskningarna.

Beställde igår ut hela VV´s historik på bilen från -72 och framåt. Finns på Riksarkivet i Ramsele. Förhoppningen är att det i något av de pappren ska stå nämnt bilens Länsregistreringsnummer, små detaljer som kan vara kul att ha på träffar/utställningar.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2010, 14:59:46 »
Lite upplysning.
Den "vanliga" 100 hk 2000 sedan dök ett år efter 2000C. Det såldes från 1966 till 1972.
Avsedd som en exklusiv version av 1800, som visas för 2000 skiljer breda bakljus, mer extrior trim och unika rektangulära strålkastare.
Den amerikanska marknaden 2000 sedan modeller inte kunde ha den rektangulära strålkastare på grund av statliga regleringar.
En annorlunda grill med fyra separata runda strålkastare liknar det som BMW senare används i 2500 sedan erbjöds i USA.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2010, 15:37:29 »
BBS-fälgarna är stiliga. Dock tycker jag originalfälgarna passar som handen i handsken faktiskt. Extra skoj om du bestämmer dig för att behålla dessa.  :)

Vilken pärla för övrigt, inget man gör sig av med i första taget precis.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2010, 18:04:43 »
Skoj att få ta del av en klassiker!  :)

Tycker det låter som en trevlig plan för bilen, att uppgradera varsamt för större körglädje. Tycker också original-plåtisarna gör sig bra på bilen. En breddning av dessa kan bli bra kanske?

Sitter det bälten i sådan här på alla platser? Undrar för framtida inköp(?) av söndagsbil.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2010, 19:39:00 »
Skoj att få ta del av en klassiker!  :)

Tycker det låter som en trevlig plan för bilen, att uppgradera varsamt för större körglädje. Tycker också original-plåtisarna gör sig bra på bilen. En breddning av dessa kan bli bra kanske?

Sitter det bälten i sådan här på alla platser? Undrar för framtida inköp(?) av söndagsbil.

Tanken finns att bredda originalplåtisarna ja men det får nog bli till nästa vinter i så fall, sommarsäsongen närmar sig med stormsteg nu och allt hinns inte med.

Mig veterligen sitter det inga bälten bak original på dessa bilar, jag har det i alla fall inte på mig.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #8 skrivet: mars 25, 2010, 10:01:05 »
Ingen stor update men lite finns att berätta.

Tanken är att bilen ska hämtas hem till sitt nya garage på lördag och ställas upp på pallbockar. Originalfälgarna ska av och renoveras, smidigt med pulverlackmöjligheter inom familjen. Därefter tror jag garanterat att den kommer bli fin, riktigt fin men mer om det senare när det är klart. :)

Fick för mig för någon vecka sedan att jag ville veta lite mer om bilens historia. Som tur är finns hela bilregistret från 1972 uppe i svenska riksarkivet i ramsele, grejerna ligger på microfilm men går att få ut som kopior. Sagt och gjort ett par samtal senare hade jag beställt luntan med alla ägarbyten och registreringshandlingar som VV haft på bilen.
Finns det nu någon vettig anledning till detta? Absolut, i denna tråden http://www.zatzy.com/media/361205-bilar-passande-reg-nr.html var det någon som väckte frågan om mitt reg.nummer på bilen var originalnummer eller om det funnits länsbeteckning i bilens ungdom. Jag stod frågande men blev givetvis nyfiken.



Första regbeviset på bilen, eller det första som VV hade.


Vad hittar vi i översta hörnet då?



Jo de första länsregnummren som bilen hade. Tanken är att beställa en skylt med originalnummret som jag kan ha på träffar etc. Är det old school så är det old school. :)

//d
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #9 skrivet: mars 25, 2010, 16:56:02 »
Kul att det finns gammal info att få tag på. Skylt med original reg. nummer är ju ett måste nu när du fått tag på rätt siffror.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad EA

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • BMW - Freude am fahren.
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #10 skrivet: mars 26, 2010, 09:25:01 »
Kul att följa detta projekt Daniel. Håll oss uppdaterade! Synd att BBS:en inte passade, hade suttit klockrent! Vad var det för bultmönster?
Mit freundlichen Grüßen
Emil Andersson

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #11 skrivet: mars 26, 2010, 13:43:12 »
Fantastiskt trevligt projekt!
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #12 skrivet: mars 26, 2010, 20:53:49 »
Så var den då här, våren! Ja hyfsat i alla fall. I Småland var det så fint väder idag att jag kände mig nödgad att rulla hem bilen, tvätta av den och göra ett litet konsumenttest.

Efter ett smärre bränsleläckage orsakat av torrsprickor stod den så hemma på uppfarten igen.

Avvaskad och hyfsat dammfri.


Rak och fin i karossen.


Haj-profilen finns alltjämt där, om än inte lika markerad som på andra modeller.


Arbetsplatsen, med den enda plumpen i protokollet. Stolarna.


Inte i kanonskick kanske, frågan är om jag ska klä om dessa professionellt eller köpa andra stolar för att kunna sälja som helt original någon gång.


Baksätet, helt, rent och förvånansvärt rymligt.


Allt finns och fungerar.


De kunde det här med hantverk och känsla förr.


Bagaget, rymligt och rent.


Med säkerhetsutrustning som är kungligt godkänd är man säker.


Fullstort reservhjul är en självklarhet på en lyxvagn som denna.


Originalhjul? Ingen omöjlighet med tanke på den skumma dimensionen.


Ser verkligen fram emot en sommar med veteranbil…
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #13 skrivet: mars 27, 2010, 09:12:13 »
Kan blir kul att se den i verkligheten! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad The Snowman

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 112
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: 1969 2000, en klassiker väcks till liv.
« Svar #14 skrivet: mars 30, 2010, 14:35:21 »
@Alain: Vi får väl se om våra vägar korsas på ngn träff i sommar. Bor i Gnosjö-trakten men har dålig koll på BMW/Veteranträffar häromkring.

Igår skickade jag upp bilen på pallbockar då originalfälgarna ska blästras av och snyggas till.

Provade då också att "testmontera" lek och busfälgarna, tror faktiskt det kan bli bra när de är svartlackade.




Märk väl, dessa fälgar ska sitta på när det är funktion snarare än looks jag är ute efter.

Blir nog tight med de på, får köra stretch och lite tyskstuk på däcken istället. ;)



Givetvis var det originaldomkraften som fick göra jobbet, funkar ypperligt.



En veckas semester står nu på schemat och när jag kommer tillbaka är fälgarna förzinkade och pulverlackade och nya sommardäcken kan monteras. :)
Glider: BMW 2000, 1969

 

Reklampartners