Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E90 Måste bromsvätskan bytas?  (läst 16973 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
E90 Måste bromsvätskan bytas?
« skrivet: oktober 03, 2009, 01:02:35 »
Servicelampan på bilen tändes för några dagar sedan. Jag har ju precis haft bilen på oljeservice tänkte jag. Varför tänds Serviceindikatorn igen? Åkte till BMW, stoppade in nyckeln i dosan som de har där och då visade sig att det är bromsvätskan som måste bytas ut. Jag frågade om det inte gick att bara nollställa servicelampan och fylla på vätska och fick veta att på nyare BMW måste bytas ut helt. Så nu har jag bokat tid för det, men skulle det inte räcka med att bara fylla på lite? 725:- för typ 5 dl vätska känns inte så bra. Kunde har gjort roligare för de pengarna.

Vad säger ni? Rätt eller fel eller luras dem?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: Måste bromsvätskan bytas ut på en E90?
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2009, 10:18:16 »
Nej, de luras inte, det är bilen som bestämmer när broms olja ska byta, du kan läsa själv i dator meny vad som är dags att göra, tiden för bromsolja utbyttes kan varierar, berör på om du kör mycket i stan eller land och ditt kör sätt (om du har ofta foten på bromspedalen eller inte).
utbytes för bromsolja gå på ca 900-1100:-.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lus

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
    • Alfapower.nu
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2009, 18:58:30 »
Bromsoljebytesintervallet är väl vartannat år helt enkelt, inte variabelt som med oljeservice?
Linus Erlandsson
BMW 2500 -73
BMW 545iAM Individual -04
BMW 523iT -97
BMW 3.0SA -77

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2009, 15:22:53 »
Bilen håller i alla fall ordning på det på egen hand så säger den till så är det dags.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad E90_320Si

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #4 skrivet: november 01, 2009, 01:16:24 »
Väldigt bekvämt att bilen säger till om det mesta själv..

En kul detalj vore om man kunde se bilens mående över lag på en skala 1-10 inkl motorns skick.

Det den inte larmar om, är när den börjar rosta=)

Mvh Fredrik
Alias:  Beolab

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #5 skrivet: november 01, 2009, 01:22:21 »
Haha, ja en rostindikator av något slag vore något. Den skulle väl plinga och varna mest hela tiden kan jag tro.  ;)

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: november 01, 2009, 10:56:56 »
Haha, ja en rostindikator av något slag vore något. Den skulle väl plinga och varna mest hela tiden kan jag tro.  ;)

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
*
Rostindikator!  :D :D ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad janebrink

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
SV: E90 Måste bromsvätskan bytas?
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2011, 20:29:46 »
Jag skall enligt min bil byta bromsvätskan nu i Mars. Så ja började kolla runt lite efter ställe att göra det på. Ja behöver göra Fordonskontrollen samt oljebyte på den me. När ja frågade runt så skulle Wölkes, BMW (Bilia) och Göteborgs Bilcenter ha ca 700:- för bytet. Men när ja ringde till Bo Jimmy Bilservice här i göteborg så skulle dom ha 1500:-. Ja tyckte att det lät lite dyrt så ja frågade varför dom skulle ha så mycke, och fick då svaret att man måste gå in med en dator och öppna diverse ventiler i ABS och DSC systemet för att få ut all luft och olja.

Tycker det är liiite konstigt att BMW själva inte tar mer än strax över 700:- för detta, och dom om några borde väl göra på rätt sätt?
Second place is always first looser...

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #8 skrivet: februari 18, 2011, 09:37:45 »
Jag skall enligt min bil byta bromsvätskan nu i Mars. Så ja började kolla runt lite efter ställe att göra det på. Ja behöver göra Fordonskontrollen samt oljebyte på den me. När ja frågade runt så skulle Wölkes, BMW (Bilia) och Göteborgs Bilcenter ha ca 700:- för bytet. Men när ja ringde till Bo Jimmy Bilservice här i göteborg så skulle dom ha 1500:-. Ja tyckte att det lät lite dyrt så ja frågade varför dom skulle ha så mycke, och fick då svaret att man måste gå in med en dator och öppna diverse ventiler i ABS och DSC systemet för att få ut all luft och olja.

Tycker det är liiite konstigt att BMW själva inte tar mer än strax över 700:- för detta, och dom om några borde väl göra på rätt sätt?

Ja det låter konstigt, lämna in bilen hos BMW och så får du stämpel i boken också. Jag betalade 725:- på BMW verkstad.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #9 skrivet: februari 22, 2011, 08:20:54 »
Bromsvätska är färskvara som med tiden drar åt sig fukt. För att förebygga inv. korrosion och kokande bromsvätska (vid långa hårda inbromsningar) bör man byta vartannat år.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners