Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur vet jag om stötdämparna är slut på min 530 touring  (läst 2713 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredde540

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 12
Hur vet jag om stötdämparna är slut på min 530 touring
« skrivet: mars 09, 2010, 13:23:34 »
har misstanke om att mina bakre dämpare är mer eller mindre slut på min 530.
Då de både är något som bankar om man kör i gupp o gnisslar ibland.
Sen tycker jag mig även kunna märka att bilen nästan studsar/gungar till om man kör i gupp på vägen.

Är ju nivådämparna på den dock bortkopplat kan det påverka.

kan man på något sätt konstantera om dem är slut eller dåliga gick igenom bes gjorde den men de är ju ingen garanti gungar man på den så gungar den inte massa efter så slut är dem inte men kan ju vara riktigt dåliga för det

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: Hur vet jag om stötdämparna är slut på min 530 touring
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2010, 21:50:44 »
Om det är uteslutet att inte oljudet kommer från någon annan komponent i bakvagnen så är oljud ett tecken på att dämparna är på upphällningen. Dock behöver dem ju inte vara helt kass för det, har kört med ett visst slammer från framdämparna på min 855 i sex månader nu utan att bilen känns kass att köra för det. Blir det inte snabbt värre väntar jag med byte tills det är varmt och skönt ute.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners