Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw M635CSi "s38b36"  (läst 15860 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Kön: Man
Bmw M635CSi "s38b36"
« skrivet: mars 06, 2010, 01:58:16 »
Hej tänkte visa er min bil lite mer grundligt och lägga ut lite info om min bil.

Bilen är en M635csi som är ombyggd av bonk motorsport 1995. Då sattes det i en S38b36 (M5 3,6 315hk) vet tyvärr inte så mycket mer om denna bilen, har mailat Bonk motorsport om mer info men inte fått något svar tyvärr. Men om någon vet något så skriv gärna i tråden, skulle uppskattas.

Det Jag ska göra är att lacka om bilen iår om ekonomin tillåter, har börjat inhandla lite delar till den så som emblem osv men behövs mycket mer. Allt blir bmw original förutom vita framblinkers.

Har ni frågor, funderingar om bilen så skriv mer än gärna så ska jag svara så gott jag kan.

Bilen kommer alltid vara ett projekt, vill inte ha den klar heller, då har jag ju inget att fundera och klura på.

Så här såg bilen ut när jag köpte den och stuket var rätt hårt med 19tummare på en e24 men det funkade, dock var fälgarna väldigt tunga så bbs rs köptes 2009.

Insuget tyckte jag såg rätt skabbigt ut så det var ju tvunget att få den stora "limpan" lackad så den rev jag ur och då såg det ut så här.

Insuget lämnades till en blästrare som blästrade med glas och tvättade den i tvättugn så den blev ren, därefter så tog en pulverlackeringsfirma vid och lackade den svart, köpte ett nytt emblem och slipa till ränderna lite.

Och det färdiga resultatet.

Batteriet var kasst så där var jag tvungen att fixa ett Optima yellowtop.

Luftmängmätaren fick även lite glans=) sportluftfiltret gillar jag väl sådär men att hitta en luftfilterbox ala original s38b36 verkar ju klurigt, motorn är ju bytt och min originalbox var ganska hårt moddad så den rev jag ur, såg väldigt taskigt ut med tio kilo silikon osv.

Inredningen i bilen är beige skinn och dessa behövde lite ny smörj och rengörning, köpte meguiars leather care och gnodde som en dåre i ex antal timmar, ska gno mer i vår.

Här är en bild på inredningen, de fyra mätarna sitter fast i ett alpinamätarhus som är formgjort efter inredningen.

Här kommer lite bilder på bilen under säsongen 2009=)

jag vann fyra av fyra mot denna cayenne=) dock har killen köpt en cayenne turbo så nu är man rökt.

Hamnen i Norrköping.

Blommor i fokus, bmw inte i fokus. hehe

På dessa bilder har bilen BBS RS och dessa fälgar tycker jag är det finaste man kan sätta på en gammal bmw men jag har även en annan favorit som jag nu har köpt. Så dessa är sålda för de behövdes renoveras och jag har inte haft orken för det, sen var dem lite små bara 16tum, det duger inte.

Vi börjar med detta så fyller jag på mer snart=) mvh Fredrik

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
SV: Bmw M635CSi "s38b36"
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2010, 03:18:37 »
Mycket vacker vagn. Ser ut att ha hamnat i rätt händer.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2010, 09:09:28 »
Gillat stark M635, hoppas att du får den som du vill! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Helmut S.

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 157
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2010, 09:27:35 »
Underbar vagn, tack för att du delar med dig av skönheten.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2010, 10:25:33 »
En av de allra läckraste BMW-vagnarna genom tiderna. Mycket trevligt att du låter oss andra ta del av din bil!  :) :)
Tycker du gör helt rätt i att åka på klassiska krysseker-BBS, mycket snyggare än stora vulgo-hjul.

En ljudfil på en varvande M-motor!?  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2010, 10:42:44 »
Makalöst vacker bil, stod själv och dreglade över en 635CSi som fjunig 18 åring för många år sedan. Bilen var fin och priset på tok för billigt. Bilen stod hos en Nissan handlare som inte visste vad det var för något. Men bilen hade automatlåda så jag köpte den inte. Tror ni man ångrar sig idag eller.

Skall bli intressant att se de nya fälgarna på och vad du har mer för planer för bilen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2010, 15:42:11 »
Oj kul att ni gillar bilen=) Ska göra en film i sommar men har tyvärr ingen på lager just nu.

Det där med mina bbs rs då, köpte dem i ganska kasst skick och höll ju på ett bra tag med dem hemma för att få dem respektabla till bilen, men tänkte totalrenovera dem nu i vinter men bara att lossa 34splitbultar var ju ett projekt i sig så sålde dem.

Och jag hittade då dessa fälgar som kommer sitta på bilen 2010=) Blir även lite lättare att rengöra dem, har polerat dem lite och kört fireglaze(lackskydd) i två lager, ska nog blaska på mera=)

Behöver nya centerkåpor men just dessa verkar svåra att hitta, har varit i kontakt med oclbrorsson men dem hade inte och har även mailat felgen-garage men ej fått svar, men det finns andra att tillgå men får klutta dit lite lim då för infästningen är annorlunda men det gör inte så mycket.

OZ Mito II 9tum fram och 10tum bak i 17tum. blir nog perfekt.

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2010, 16:23:25 »
Här kommer lite motorbilder när det lackade insuget är monterat.

passa även på att byta expasionskärlet och spolarvätskebehållaren.

nu ska det bara bytas alla vattenslangar till spolningen men det gör jag i vår när man kan stå ute, har ju bilen i ett trångt garage där man knappt får upp dörren så det är inte så kul att hålla på där.

Skrev tidigare att jag hade inhandlat lite detaljer, här kommer bilder på prylarna. har även kromlisten runt rutorna men ej med på bild. bara resten kavr som behövs som tex bakvinge, dörrhandtag osv=) Sen en omlack men det får vänta ett tag...

Fixade ett nytt avgassystem hos ferrita. 2x2,5tums hela vägen, utan kattar och 3tumx2 utblås.

Om ni vet någon som har 17tumsdäck i storlek 235X35x17 2st och 255x35x172st så hojta till. mvh Fredde

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #8 skrivet: mars 06, 2010, 16:41:58 »
Jag skrev förvisso att det var rätt att gå tillbaka till klassiska BBS, men de fälgar du skaffat är sjukt snygga, så det blir rätt ändå.  ;) Huvudsaken är att inte köra med för stora hjul, 17" och kanske 18" är bra till denna. Alltså, större fälgar är snyggt, men DUB-stuket är bara fel, särskilt på äldre bilar.
Kul med mycket bilder, och jag ser fram emot filmen!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2010, 16:53:32 »
Jag skrev förvisso att det var rätt att gå tillbaka till klassiska BBS, men de fälgar du skaffat är sjukt snygga, så det blir rätt ändå.  ;) Huvudsaken är att inte köra med för stora hjul, 17" och kanske 18" är bra till denna. Alltså, större fälgar är snyggt, men DUB-stuket är bara fel, särskilt på äldre bilar.
Kul med mycket bilder, och jag ser fram emot filmen!  :)

Hehe jag håller med, finns inte så många fälgar som passar gamla bimmers men Bbs rs och OZ mito är ju klockrena.

Bilder är ju a och o i en projekttråd men snart är dem slut men det är ju vintern också och när våren och sommaren kommer så sitter man ju inte så mycket framför datorn ändå=)

Utloggad Christian.N

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 152
« Svar #10 skrivet: mars 06, 2010, 21:37:19 »
Ingen dålig skönhet du har! :D
Sponsorer sökes!

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2010, 00:19:21 »
Hehe jag håller med, finns inte så många fälgar som passar gamla bimmers men Bbs rs och OZ mito är ju klockrena.

Alpina fälgar brukar fungera fint med men O.Z. fälgarna är riktigt snygga, övertygad om att de blir kalas på din bil.
Hoppas Felgen Garage hör av sig, de verkar ju renovera O.Z. fälgar på löpande band så om några kan få fram centrumkåpor så borde det vara dem.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #12 skrivet: mars 07, 2010, 17:21:45 »
Ingen dålig skönhet du har! :D

tackar, bara snön kunde försvinna så kan man provmontera nya fälgarna också=)

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2010, 17:25:08 »
Alpina fälgar brukar fungera fint med men O.Z. fälgarna är riktigt snygga, övertygad om att de blir kalas på din bil.
Hoppas Felgen Garage hör av sig, de verkar ju renovera O.Z. fälgar på löpande band så om några kan få fram centrumkåpor så borde det vara dem.

Alpinafälgarna tycker jag är tråkiga, gråa och utan glans=( hehe. jag får nog maila felgen-garage igen och höra med dem, annars går det att lösa med några andra men man vill ju original så det passar bra=)

Mvh Fredde

Utloggad FreddeK

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2010, 17:52:52 »
sen måste man ju ha en liten kärlek av sin stora kärlek=)

Sen måste man ju ha en tavla också av sin kärlek=)

haha och sen tyckte min bror att jag skulle bygga en byggsats, eller ja att jag skulle ha en byggsats men fick inte bygga ihop den för det är vintage (gammalt som kan få värde eller inte...haha)

sen lite bilder på bilen=)

bilen på Bmw spring break på mantorp 2009, det var ca 30st e24or där förra året, rätt grym!

Reklampartners