Livets första bilprojekttråd. Hujedamig vilka vändningar livet kan ta...

Bilen i fråga; en liten sötnos årsmodell 2002 (i trafik 08/2001), medkörd 258000 km. 245hk/500nm, dubbelturbo dieselsexa, baserad på 530d.

Nyss hemkommen till Finland efter en lite resa från Nässjö via Stockholm/Åbo, woo!
Planer? Ojoj.
*beställt* #Nya emblem fram och bak, nuvarande har tappat färgbitar.
*beställt* #Nytt Alpina-emblem till ratten, nuvarande ser lite slitet ut.
*beställt* #Kromringar till instrumentpanelen, får se hur det ser ut.
*beställt* #Flatkabelkit till kombiinstrument, ska försöka mig på egen reparation.
*beställt* #Alu-pedaler + fotstöd.
#Orginal 18" Alpina-fälgar.
#Nya stötdämpare fram, åtminstone dom - bak var OK.
#MK4-Navi.
#Krom el. Titanline inredningslister.
#Kopphållare bak, annars får jag aldrig tyst på kompisarna.

#Mittarmstöd utan telefonhållare och med förvarning undertill. (Använder nån telefondelen idag?)
#Förvarningsfack istället för kassettfack framför armstödet... (Vem köper en ny bil år 2002 och tar kassettspelare istället för CD?! Jösses.)
#16:9 med CD, lågprio.
#LED Angel Eyes för matchande färg med Xenon-lamporna.
#Xenon-helljuskonvertering.
#Xenon-dimljuskonvertering? Inte högprioriterat iaf.
#Takvinge i OEM-stil, om inte nåt liknande stilrent till lägre pris hittas.
#Bil-PC för integrering med 16:9-skärmen/IBUS.
#Lackrenovering av nåt slag, rätt mycket stenskott på frampartiet.
#Få M/S-läget omlagat till växel-upp bakåt, växel-ner framåt. Vad tänkte BMW där?
#Fixa parkeringsbucklorna på framskärmarna.
Hmm, vad jag kom på nu iaf. Sedan har man ju alltid funderingar på diverse saker.

Vad tror t.ex. folk om en hajfena istället för nuvarande takantenn, passar såna på E39?
Alpina-stripes? Jag gillar iofs den anonyma looken den har nu, enda som ger bort att det är en Alpina är frontspoilern och möjligtvis avgasröret men det kräver väl sin kännare.
Mörkkrommade eller rent av svarta njurar, passar sånt på en Alpineblauing?
Vet nån hur det är med stötdämparna fram föresten? Det är nämligen en Alpina-specifik del så jag antar den kommer att kosta blod, svett och tårar - om inte mer. Men skulle det rent av gå att montera M-sport stötisar istället?
Vad är det vidare. Det kommer väl att ta sin tid att uppnå alla mål, ingen stress här inte. Nu sitter jag som bäst och väntar på vad tullen vill ha i importskatt och det kan bli både en trevlig eller otrevlig överraskning. Lustigt nog så har nån murvel tagit in en 2001 D10, medkörd 145tkm dryga månaden före mig, attans! Fick inte vara först med en importerad D10!!

Hans/hennes skatt gick lös på dryga 4800€, så förhoppningsvis hamnar jag under det med tanke på att jag har 110tkm till i baken. Jag hade iofs räknat grovt på runt 6000€ i skatt så allt under det är välkommet.
Until next time!
