Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Dålig bensin från macken?  (läst 17914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
SV: Dålig bensin från macken?
« Svar #15 skrivet: mars 01, 2010, 22:25:59 »
Det var duktigt av dig att göra det ute i kylan och att det gick bra, kan tänka mig att du inte kommer att tanka länge bensin från Jet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad psykadelisk

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 27
  • psykedelisk
« Svar #16 skrivet: mars 02, 2010, 12:37:36 »
Detta kan låta väldigt märkligt, men min bensinmätare i 540in slutar fungera om jag tankar på JET, men det är noga testat för att konstatera det.

Så när jag väl kör med den nu är det 98 från OKQ8 eller V-power från Shell som gäller. Annars är det trippmätare som gäller + 2 tankar 98/V-power för att få tillbaka en fungerande mätare.
//fd. k1mzo

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #17 skrivet: september 18, 2011, 18:24:16 »
Lyfter den här gamla tråden med ett par ovetenskapliga analyser.

Tidigare körde jag enbart på Shell V-Power men när jag började pendla till jobbet sved det lite när man tankade så jag testade med Shells 95 oktan. Märker direkt att bilen inte går så mjukt som den brukar, tomgången ligger inte bergsfast utan vandrar lite lite. Vid långsam acceleration kan jag märka små små ryckningar.

Efter 4 - 5 tankar med 95 provar jag med V-Power igen, och småryckningarna upphör. Har även provat med Tankas 98 oktan men märker ingen skillnad mellan V-Power och den. Så det får nog bli Tanka 98 i fortsättningen, den är något billigare än V-Power här i byn.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad BMW-Båstad

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 196
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
« Svar #18 skrivet: september 21, 2011, 23:10:42 »
Tänkte dela med mig av ytterligare en ovetenskaplig analys. Jag körde med min Alpina B 12:a i Tyskland och förra resan tankade jag Shell Racing 102 oktan och bilen gick finfint. Denna gången tankade jag Aral 102 Super och efter ca 10 minuter började motorn misstända och gå illa. jag blev märkbart orolig ocht änkte nu kan jag inte fortsätta. Rullade fram i rusningstrafik, bilen misstände och bensinnålen föll i botten, men jag tog beslutet att fortsätta. I hannover var det dags rasta efter nogra timmar i bilen och passade då på och tanka Shell Racing igen. Efter tio minuter så gick bilen klockrent igen och en och annan miisständning kunde kännas den första timmen men sedan var dom som bortblåsta. Tankade sedan på hemvägen och då blev det Aral 98+ och bilen upplevdes som mycket bra och riktigt skön och köra, den gick mjukt och fint.

Berättade om min upplevelse på Alpinaträffen och fick då en rimlig förklaring som jag i alla fall köpt. Shell har 5% Etanol som oktanhöjare i sin bensin och medans Aral och andra icke nogräknade bolag kan ha upp til 20% Etanol som oktanhöjare. Min motronic enhet klarar med all säkerhet inte att ställa om värdena eftersom den är så pass gammal (20 år) och kompensera för så mycket Etanol, men däremot för nyare bilar med större databaser och snabbare justeringar i läsminnet så fungerar detta utmärkt.

Detta kommer och skapa problem så småning om även på den Svenska marknaden för just gammelbilar och bilar med lite äldre elektronik då Sverige är på väg in i samma fas och bensinbolagen lobbar för att få just 20% Etanol inblandning i bensinen.

gladiatör

• Gäst
« Svar #19 skrivet: november 17, 2011, 10:07:16 »
Har slutat med det också med att tanka på Jet, billig bensin ok men inte kling bensin som det ska vara, det märks direk om man tanka från Jet.

Utloggad lanab

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Dålig bensin från macken?
« Svar #20 skrivet: augusti 03, 2013, 20:27:58 »
Jag har nu erfarit samma sak med JETs bensin, min andra bil en Golf IV-99 tankade jag för tre veckor sedan för första gången med blyfri-95 från Jet, samma dag på kvällen när jag handlat fick jag inte igång bilen, det tog 10 minuter och startmotorn bara drog runt motorn utan någon som helst tändning, efter ytterligare 5 minuter startar plötsligt bilen och går dåligt men reder ut sig efter ett tag till normalt.

Efter det har jag tankat på ST1 som jag gjort tidigare men idag blev jag så sugen på att tanka på samma JET station igen pga det låga priset mot ST1, jag skulle senare åka till Skokloster och tog en lunch, senare när jag skulle starta bilen går den inte igång igen, exakt samma mönster som förra gången, blev ganska uppgiven med tanke på var jag var så gick faktiskt bilen igång efter mycket om och men....

Bilen gick sedan dåligt hela vägen hem och min vän som var med satt kvar i bilen medans jag sprang in och handla med motorn igång ifall att, det visade sig att bilen dog igen på tomgång men gick som tur vad starta igen så jag kom hem.

Vad är det för skit i deras bensin? jag misstänker de blandar ut med vatten eller något för någon uppenbar bluff är det med deras bensin, räcker med att Googla så ser man hur många som har liknande problem efter tankat på JET, kanske något för Janne Josefsson att gräva i?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: augusti 06, 2013, 08:06:19 »
Förmodligen fick du bensin från en tank som inte hade så mycket bensin i därmed fick du skit som ligger längs ner.
Att betala billigare på bensin är förståndigt men att man får skit med kan bli dyrt. :(
Om du ta från kända stationer som fyller på 2 gånger i vecka då slipper du problemet. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #22 skrivet: augusti 07, 2013, 09:50:29 »
Tråkigt med denna typ av erfarenhet, problemet är att det är ganska jobbigt att bevisa den ev. dåliga kvaliten. Vet att de nyare (2000 och uppåt) BMW maskinerna ligger väldigt nära gänsen för att köra på mer ethanol än det finns i 95 oktan idag, blandar man i lite mer så tänds motorlampan direkt, så orsaken kan vara bl.a. för mycket ethanol.
Vet inte om det i tankarna kan finnas kondens som kommer upp till pumpen, ethanolen bör absobera denna. Om det är sopor i bensinen så följer det dock inte med till spridarna då filtret tar detta.
Har själv hållit mig till Tanka (Volvo /Bilia runt Stockholm) och OKQ8 utanför Stockholm och det har alltid fungerat och var dom får sin bensin ifrån vet jag inte, kanske samma som OKQ8.
En sak jag dock märkte förra året då vi tog en tur i Tyskland var att Bumsen gick lite bättre på Shell's morsvarande 95 oktan, givetvis ovetenskapligt men B25'an gick jämnare och kändes piggare, så skillnad finns det.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2013, 17:35:55 »
Kan nog vara något med etanolen, min fars 2008 530i tänder motorlampan så fort han tankar på något av de märkena som blandar mycket etanol i bensinen. När han kör på Tanka 98 går den hur fint som helst.

Det är nästan så bilen tänder motorlampan bara man närmar sig tankhålet med någon annan soppa.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad lanab

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #24 skrivet: augusti 11, 2013, 01:40:02 »
Felanmälde så klart till JET och fick inte helt oväntat svar att de kontrollerat med ansvarig för stationen och inga rapporter har kommit in om att det skulle vara något fel, vad ska man säga?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #25 skrivet: augusti 11, 2013, 09:17:53 »
Klart att de inte vill ta ansvar för det som finns i bensinen, problemet har funnit länge på dessa billiga stationer, det kan funka på äldre bilar men inte är så bra på modernare teknologin.
Det kan också finnas mycket vatten lägst ner i deras tankar.
Personligen tanka jag aldrig på dessa billiga bensiner i rädsla på förekomende problem, bättre att vara på säkra sidan.

Utloggad JockeFäldt

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 38
« Svar #26 skrivet: augusti 11, 2013, 20:13:28 »
I mitt jobb så jobbar jag med små tvåtakts och fyrtakts motorer. Och på grund av att dom har fått hårdare avgaskrav på sej så gör ju motortillverkarna så snåla motorer så dom nästan inte går riktigt längre. Har märkt dom 2 senaste åren att har vi fått in mer å mer maskiner som går dåligt och ibland inte alls. Även nya motorer.  Det har räckt med att hälla ut bränslet ur tank och tömma förgasare och hälla i Akrylat bensin så funkar motorerna igen.
Vi har tagit upp det här mycket med tillverkarna när vi varit på kurser och dom säger att dom har ju haft mycket problem med det här bara det senaste åren. Så då har dom kollat bensinkvaliteten på olika bensinstationer och det visade sej att på nån bensinstation hade dom till och med uppmätt så mycket som 20% etanol i den 95 oktaniga bensinen.  Så klart små motorerna som är så snålt ställda inte går riktigt då. Vissa motorer har vi fått tagit upp munstyckerna på så dom får i sej mer bränsle för att dom ska gå bra.
Vissa 2 takts motorer har helt enkelt skurit på grund av för mycket etanol i bränslet. Motorerna får då för lite bränsle å skär.  Dom nya bil motorerna ställer ju om sej själva så dom märks det inte så mycket på. Men vi som håller på med småmotorer vet mycket väl att det är skillnaden på bränslet.  Bensinbolagen vill väl tjäna mer slantar. Å det är ju inga små slantar heller dom tjänar på att göra det. Det känns ju jussom ingen ide att försöka stämma dom på nå sätt försöka ta upp det i media för dom har ju advokater å pengar så man har ju inte en tjans. Dessutom kommer ju bara miljövänner jubla å ställa sej på deras sida.
Vi som bryr oss om våra bilar och vill det bästa för dom är i underläge mot dom jättarna som bara vill tjäna mer pengar på oss.

Reklampartners