Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 10, 2025, 17:24:48
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
E34 - Strulande 5hp18?
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: E34 - Strulande 5hp18? (läst 6726 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
E34 - Strulande 5hp18?
«
skrivet:
februari 19, 2010, 16:59:44 »
Tjena,
för ett par veckor sedan så hälsa jag ofrivilligt på en snödriva. Ca 20-25km/h och efter det så blev växellådsföraren lite mysko. Den stämmer inte riktigt, när jag har läge R i så får jag dra lite till i spaken för att backen ska hoppa i, likadant med alla andra växlar. P får jag inte ens i. Växellägesgivaren(?) fungerar inte heller riktigt som den ska, displayen visar inte alltid växelbokstaven, om ja inte pillar lite med spaken då.
Är det någon som vet vad jag kan börja med att kolla på? Är det bara en justering av spaken som behövs och hur gör jag det isf.
Alla tips är välkommna!
Loggat
320iSE90
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 288
Karma: +0/-0
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #1 skrivet:
februari 19, 2010, 21:21:53 »
Skulle tro att du behöver justera vajern. Har fungerat för mig, förmodar att du får justera vid växellådan som i mitt fall.
Elektriska problem nämner du också, har du kontrollerat att alla anslutningar sitter där de ska?
Loggat
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #2 skrivet:
februari 19, 2010, 22:10:42 »
Har inte kollat på det alls ännu. Tänkte jag skulle få lite tips först så jag inte river en massa i onödan.
Ska se om ja har tillgång till lyften i helgen så ja kan fixa det. Tänkte kolla hur det ser ut vid vajern vid lådan först, om det kanske går att justera den vägen så slipper jag plocka isär mittkonsolen. Ska ändå byta olja och filter i lådan samtidigt tänkte ja.
Tack för infon!
Loggat
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #3 skrivet:
februari 23, 2010, 23:47:37 »
De elektriska felen blir väl ett följdfel av att vajern troligen behöver justeras?
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #4 skrivet:
februari 23, 2010, 23:59:39 »
Så är det antagligen. Har justerat vajern men ej haft chans att provköra då jag samtidigt skulle byta olja i lådan men hade fått fel filter och packning till den så just nu står pärlan i garaget och fryser och känner sig ensam.
Blev inte överlycklig när jag tömde lådan direkt. Oljan var allt annat än fin. Kolsvart
Vi får väl se vad som händer efter oljebytet. Magneterna hade ca 2-3mm "metallmos" på sig. Med lite flyt har den ett par tusen mil kvar i sig men chansen för haveri känns närmre efter att ha läst ett par AP-trådar i ämnet. Lådan växlade som den skulle men hade börjat vina lite därav bytet av olja.
Tankar/tips är ALLTID välkomna!!
Loggat
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #5 skrivet:
februari 24, 2010, 00:34:43 »
Har läst lite om ditt växellådsstrul på AP också. Har också haft en strulande 5HP18 och jag hoppas jag kan lugna dig med att det första jag provade var att byta olja, den som kom ut var inte fin men inte lika hemsk som din. Förhoppningsvis kan din låda leva länge till efter oljebyte.
Min låda strulade enbart när den var genomvarm. Det yttrade sig på två olika sätt. När den skulle gå från tvåan till trean blev det glapp/friläge och sedan dunkade den i trean väldigt osnyggt. Gjorde man kickdown från femman och lock-up så glappade den likt första felet med rusat varv som följd och då bokstavligen sparkade den i den lägre växeln med en rejäl smäll, nästan otäckt. Gick man över i sport/fyran innan funkade dock kickdown bra, men jobbigt att hela tiden planera sina kickdown.
Jag fixade aldrig detta själv men det gjorde han som köpte den. Han fick bytt lådan och efter en del strul/slarv med själva bytet så funkar bilen idag perfekt. Tror han lade 5 papp för lådan (Fiddes Garage) och ytterligare några lappar för själva bytet.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: Strulande 5hp18?
«
Svar #6 skrivet:
februari 24, 2010, 00:50:30 »
Ja jag hoppas på att den har lite mer att ge mig. Köpa en beggad låda som man inte kan kontrollera skick på för 5000:- känns inte så aktuellt då det nästan är halva priset jag gav för bilen och den kan ju vara i nästan lika dåligt skick som den jag har nu. Men som sagt så har mitt enda tecken på dålig låda endast varit ett lågt vinande + den svarta oljan nu då.
Rasar lådan så får bilen stå och säljas i delar. Då kan man ju tom tjäna en slant om man inte har någon brådska med försäljningen.
Nästa bil blir antingen en 540iAT från -02 eller också en X5a av samma årsmodell. Men jag ska inte ta ut en förlust i förskott. Trivs som fisken i vattnet med min 530 och skulle kunna tänka mig att ha den ett eller två år till om han får leva.
Loggat
franke
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1109
Karma: +0/-0
E61 520d M-sport
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #7 skrivet:
februari 24, 2010, 00:59:23 »
X5an är riktigt fin
Självklart med V8
Loggat
Driver webshopen
www.carstuff.se
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #8 skrivet:
februari 24, 2010, 01:01:14 »
Finns det motorer med annat antal cylindrar än 8?
Loggat
franke
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1109
Karma: +0/-0
E61 520d M-sport
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #9 skrivet:
februari 24, 2010, 01:06:58 »
Det skulle vara V10 eller V12'or då
Loggat
Driver webshopen
www.carstuff.se
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #10 skrivet:
februari 24, 2010, 18:31:34 »
Citat från: Scinner skrivet februari 24, 2010, 01:01:14
Finns det motorer med annat antal cylindrar än 8?
Ja, typ fyra.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #11 skrivet:
februari 24, 2010, 18:35:08 »
Hehe, kanske jag som har skygglapparna på för jag ser inte annat än V8:or
Loggat
Nox
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 29
Karma: +0/-0
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #12 skrivet:
februari 25, 2010, 01:52:16 »
Spånen på magneten behöver inte vara alvarligt. Vet du om lådan gått sen ny med samma olja?
Loggat
Scinner
Senior
Senior Medlem
Antal inlägg: 64
Karma: +0/-0
Kön:
Bmw 530iA Touring -93 (E34 M60B30)
SV: E34 - Strulande 5hp18?
«
Svar #13 skrivet:
februari 25, 2010, 02:11:40 »
Har nu gått igenom all dokumentation men kan inte hitta något om olje byte i lådan så jag vet faktiskt inte om den är bytt någonsin. Tyckte dock att gummi/plast packningen till tråget var i hyfsat skick men det kanske inte betyder så mycket.
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E34 1988 1996
»
E34 - Strulande 5hp18?
Reklampartners