0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Tänkte testa kunskaperna på detta nya forum med ett skumt problem jag har i min 328:a som nu snart gått 25k mil.Varje gång jag startar bilen så tänds oljelampan (gult sken, ej rött) cirka fyra sekunder efter att motorn startats. Denna lampa lyser i kanske 10-15 sekunder (exakt lika lång tid vid varje uppstart) för att sedan slockna och vara släckt till nästa gång jag startar motorn och det hela upprepar sig.Jag har kollat oljenivån, bytt olja + filter samt kopplat in datorn och inte fått några felkoder. Inte ens när man läser av samtidigt som lampan lyser.Det tipps jag fått är att byta oljetrycksgivaren (tror jag det var). Någon som har några andra förslag?Kan tillägga att bilen gått med detta "fel" sedan sommaren utan några andra komplikationer. Börjar dock irritera mig mer och mer på att det finns där.Tack på förhand!/Thomas
Den gula oljelampan på E46 har inte med oljetrycket att göra, då lyser den rött.
Precis det jag också ansett. Därför jag vågat använda bilen öht.Bimmer Power:Mjo, men det låter konstigt att det skulle ta 20-25 sekunder (vi snackar ju ändå att man hinner köra 400m) innan oljan kommer i cirkulation?Det tar dessutom precis lika lång tid när man startat motorn oavsett om den är i full arbetstemperatur efter en långkörning eller -20C kallstart på vintern.
Min far fick att det är nivågivaren som krånglar som svar, och den gula lampan lyser en kort stund efter start på hans E46a. Alltså motorn funkar som vanligt, elektroniken felar.