Jag skulle inte våga kalla mej motorguru, men skall försöka tillföra något, som kanske förvirrar ännu mer

Men jag skulle vilja veta vart du läst detta?
Det här är onekligen en intressant fråga som vi nog aldrig kan få ett helt säkert svar på, känns som en typisk fråga som många gurus kan stå helt skilda i sina åsikter om. Jag kan spekulera lite, utan att vara expert på detta.
Om man tänker på vev/ram-lager så känns det som att det ska skaka något djävulskt innan den så kallade smörjfilmen spricker, om det överhuvudtaget går att spräcka den. Jag har lärt mej av en motorolje-guru som jag har förtroende för att en oljefilm inte kan spricka!
När en oljefilm pressas för hårt blir oljan så hård att den inte kan tryckas igenom, den smörjer väl däremot inte så bra i det läget iofs. Det som snarare händer vid för högt tryck mellan axeltapp och lager är att oljetrycket inte orka hålla en oljefilm, och då är det inte oljefilmen i sej som spricker, det är att det inte finns någon oljefilm som gör att det blir metall-metall. Fel lagerspel, för högt tryck, fel olja, fel oljetryck osv, oljefilmen försvinner, den "spräcks" eller "trycks" aldrig igenom.
Kan ju verka som att märka ord, men det är inte oljefilmen som spricker, det är bristen på olja att skapa en oljefilm det brister på. Hoppas ni förstod skillnaden

Sen att vibrationer skulle kunna göra någon skillnad här kan jag inte tänka mej. -Skulle det vara interna vibrationer i motorn?
-Eller om man kör på en extremt guppig väg?
Kör man som en extrem idiot på en extremt guppig väg med lite olja i motorn kan man kanske lyckas skumma oljan eller troligare suga upp lite luftbubblor och få oljefilmen dels att försvinna. -Det kan jag med tveksamhet köpa, men det är extremt.
Men jag skulle gärna se källan till denna synpunkt, jag tvivlar ju som det kanske märks
