Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ebay.de  (läst 2261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Ebay.de
« skrivet: januari 27, 2010, 12:38:19 »
Har handlat en del på tyska Ebay, särskilt BMW-delar som ofta är 50% billigare än hemma, och det har fungerat bra hittills tack vare Googles översättare. Men idag sket det sig en aning, eller rättare sagt, jag vet inte hur detta slutar...  ???
Köpte excentriska M3 3.0-bärarmsbussningar från Meyle till min Compact, ca 429kr inkl. frakt att jämföra med Autoexpertens 800kr +. Detta företag visade inte frakkostnad till Sverige utan jag fick maila och fråga, och fick svar om EUR 9.90kr. Bra, då köpte jag och fyllde i fraktkostnaden manuellt så att säga till EUR 10 (decimaler funkade inte, så jag avrundade uppåt). Köpet klart via Paypal.
Efter en stund kollar jag min mail och då har firman ifråga skickat ett mail efter att jag tryckt på köpknappen (inget av detta syntes som pop-up eller liknande på ebay) att jag inte ska avsluta köpet via ebay utan istället följa länken de skickat då de inte kan hantera frakten via ebay. Så dags...
Så vi får se hur detta slutar, jag har betalat rätt summa men på fel sätt.
Ett tips till alla ebay-junkies alltså! Finns inte fraktkostnaden med från början på ebay så gå inte direkt till betalningen utan surfa in på er mail och kolla där först efter vidare instruktioner!

Någon som varit i samma sits? Hur gick det i så fall?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Ebay.de
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2010, 13:02:17 »
Bra information som kan vara nyttig. Hoppas att det löser sig med frakten.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2010, 13:11:31 »
Jag hade ett liknande problem, i auktionen stod en fraktkostnad på €20.
Jag betalade in detta, sedan ville dom ha €15 extra för att det vägde mer än vad dom trodde eller något liknande. Jag vägrade och sa att det som stod i auktionen gäller, dom vägrade också. Slutade med att jag till slut fick pengarna tillbaka efter 2-3 månader
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2010, 15:56:35 »
Ebay.de är verkligen kanon, men en del säljare är också riktigt ruttna. Det är inte ovanligt att dom saltar frakten till Sverige när man frågar om den. Särskilt om det ser ut som att deras objekt inte kommer att nå några högre nivåer. Frågade igår om frakten på en BMW Business-stereo (en bandspelare i vanligt format för E34) och fick svaret 40 EUR  ???
Grejerna låg på 9 EUR med mindre än dygnet kvar, så det var antagligen förklaringen.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2010, 16:06:23 »
Jag tycker ofta att Ebay.de säljare inte vill skicka varor utanför Tyskland. Helt annat än Ebay.com där nästan alla säljare, utan något krångel alls, skickar över hela världen. Misstänker att det har med tradition och perspektiv att göra.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2010, 19:40:55 »
Jag har ikväll fått en bekräftelse på min beställning och så här långt verkar det ändå vara i sin ordning.  :)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2010, 01:27:10 »
Berätta bara hur det gick och om du fick allting.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2010, 08:39:27 »
Hoppas det löser sig.

Har goda erfarenheter av tyskarna. Har köpt mycket prylar från ebay.de. Även om det i annonsen står att det endast skickas inom tyskland kan ett mail med en förfrågan lösa saken ändå, brukar inte vara några problem.

Gäller som sagt att hålla koll på frakten. Kolla upp den innan. Håller man sig till seriösa säljare är det oftast mycket låg fraktkostnad.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2010, 21:13:24 »
Det verkar som det ska bli bra det här.  :) Fick en bekräftelse ikväll på att det är skickat med ett fraktnummer att söka på i sedvanlig ordning.

Jag har sedan tidigare bara goda erfarenheter av ebay.de, och det verkar ju gå vägen även denna gång trots att det blev lite konstigt med frakten den här gången. Måste lära mig att betygsätta handlarna, de sköter ju sig exemplariskt, så man får nästan dåligt samvete över att man inte ger dem gott betyg bara för att jag är så kass på tyska.  :-[

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2010, 23:31:14 »
Jag handlar en hel del delar från ebay.com alltså USA.Har goda erfarenheter alla affärer har varit till stor belåtenhet. En gång var jag tvungen att bryta en affär. Tidigare har jag köpt en hatthylla från USA som jag sedan skulle klä med nytt originaltyg från BMW. Med frakt var priset ca 400 kronor.Affären jag avstyrde var också en hatthylla med direktköp på 7,50 US dolar ca 55 svenska kronor och en makalös fraktkostnad på 190 Us Dollar alltså ca 1400 svenska kr m.a.o så var fraktkostnaden ca 25 ggr så dyr.
Där upplevde jag att direktköp var billig men fick känslan att han saltade duktigt för att tjäna på affären.
Jag mailade för att få till en betydande lägre kostnad....jag skrev ner om min tidigare affär av samma sort av hatthylla från samma land och det pris jag gav. Fick ingen respons att vara behjälplig med lägre fraktkostnad.
Då blev det ingen fortsättning av affären.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: februari 02, 2010, 18:00:38 »
Idag levererades mina bussningar till dörren av DHL.  :) Så det här löste sig på bästa sätt, antagligen tack vare att jag betalde rätt fraktkostnad vilken man fick fylla i själv på ebay.

Så alla som handlar och inte får fram frakten direkt på ebay, kolla er mail så fort ni köpt något INNAN ni betalar!

Reklampartners