Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
E34 M60 problem

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 M60 problem  (läst 5895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 29
E34 M60 problem
« skrivet: januari 22, 2010, 19:00:18 »
Ni som sett mig på autopower vet kanske om att jag har ett helvette med att få min M60 att gå som han ska.

Det som är gjort på denna jävel är:
Nya kamkedjor
Ny LMM
Ny Tomgångsmotor
Ny Vevaxelgivare
Nya Kattar
Nya lambda
Insugsmembran bytt 2002-2004.
m.m

Idag bytte jag tändspolar på bilen, alla 8! Alla uppmätta och stabila värden.
Motorn går fortfarande lika pissigt.

Den hade helt klockrena avgasvärden på bilprovningen.

Men idag lyckades jag hitta massa trådar från USA angående M60 problem.
Jag tar förgivet att jag inte har Nikasil problemet då det är en Tysk/svensk bil.

Idag märkte jag dock en sak jag inte tänkt på förr. När jag lyfter oljelocket när motorn GÅR så händer ingenting! Men det är ett ganska kraftigt sug, man kan ju inte "lyfta" av det lätt utan man känner att locket sugs ner. Är detta normalt?

Jag börjar tro att insugsmembranet har pajjat igen? Och även insugspackningar.
Det händer ingenting när man går lös med startgasen, sprejjat ner hela motorn och alla kopplingar, inget händer. Jag har dock aldrig kommit ner bakom insugen och sprejat rakt på insugsmembranet.

Sen som ni kommer höra på filmen nedan så på högra sidan av motorn, så låter det förjävligt, jag "tror" det är avgassystemet som låter, dvs där grenröret sitter ihop med restående system då det läcker där och klammern är helt slut. Kan ni konfirmera detta?
När jag lyssnar på toppen med stetoskåp så hör man bara lyftarna, låter silkeslent.

(Ja jag har fått frågor om det sitter jänkarmotor i bilen för den låter som en förgasar 8a)

Tomgången innanför huven:
http://s136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/?action=view&current=MOV00417.flv

Körning, här ser ni hur bilen gungar och att den går trotts allt helt okej ändå:
http://s136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/?action=view&current=MOV00414.flv

ALLA TYPER AV FÖRSLAG OCH TANKAR ÄR VÄLKOMNA!

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: M60 problem E34.
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2010, 19:24:47 »
Jag hade nog kollat/bytt membranet, det var trots allt 6-8 år sedan det byttes.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad maxer

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2010, 19:37:16 »
Ja membranet är ett ganska lätt byte, kostade 400:- på bmw plus packning för 60:- när jag köpte det förra veckan.

Men grejen med membranet är att det brukar mest märkas på tomgång, under körning så brukar man inte märka av problemet. I samma veva hade jag nog bytt de övriga insugspackningarna också för att utesluta det problemet.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2010, 19:38:22 »
Nu är jag inte någon BMW expert!

Men om vevhusventilation, Ett övertryck är inte bra. Utan på gamla racemotorer andvänds utag på grenrör med backventil för att skapa ett undertryck. På normala motorer har man det mellan vevhusventilation och insug eller luftfilter (vakum). Så ett under tryck på oljelocket låter ok för mig.

Nu vet jag inte vad Autopower är, eller hur/vem som har arbetat med din motor. Men jag skulle börja med att titta på tändsystem/inställning, insprutning och sedan kamtider/inställning

Men som jag sa. Jag inte någon BMW expert, så troligen kan någon annan ge mer eller andra tips
Rebell Design !

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2010, 19:47:53 »
Jag märker inte av problemet när jag kör, men jag ser på motorn med öppen huv att den vibrerar hela vägen till 2500varv ungefär, sen slutar det.

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2010, 19:51:00 »
Nu är jag inte någon BMW expert!

Men om vevhusventilation, Ett övertryck är inte bra. Utan på gamla racemotorer andvänds utag på grenrör med backventil för att skapa ett undertryck. På normala motorer har man det mellan vevhusventilation och insug eller luftfilter (vakum). Så ett under tryck på oljelocket låter ok för mig.

Nu vet jag inte vad Autopower är, eller hur/vem som har arbetat med din motor. Men jag skulle börja med att titta på tändsystem/inställning, insprutning och sedan kamtider/inställning

Men som jag sa. Jag inte någon BMW expert, så troligen kan någon annan ge mer eller andra tips

Hela tändsystemet är genomgånget. Men kaminställningar kan låta rimligt då kamkedjorna är utbytta. Kan ha hänt något där.

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2010, 21:04:59 »
Jag har hittat problemet... tyvärr.

Koppla upp bilen mot Carsoft idag och fick lite tråkig information.

Styrenheten DME är defekt då jag inte kommer in i den alls.
Possitiva är att EGS boxen ( växellådan ) kommer åt att läsa info från DME boxen vid LIVE DATA.

Så boxen är inte död, men den fungerar inte som den ska.
Oavsett om det är boxen eller något annat som är trasigt så måste jag komma in i boxen iaf för att läsa ut vad fan det är som är fel.

Polarn på bmw ska demontera hela DME boxen och leta efter oxidering..  hoppas han hittar nått annars äre ju inte så kul..

Utloggad Tarantino

• Senior
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 73
  • A Royale with cheese
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2010, 21:48:28 »
Har du tur räcker det med att byta boxen då, kan inte vara så dyrt med en beggad sådan :)
728i -97

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2010, 00:36:57 »
Nä men min är tyvärr kodad så jag vet inte om det går. Ajja får se hur det går.

Enligt bmw så går många M60-M62 motorer ojämnt utan att fel har hittats så. Fixar det sig inte så får det va, den har ju somsagt gått 3000 mil såhär utan att det blivit varken bättre eller sämre.

Den går ju jämnt och fint när man kör så.. får ge fan i att stå still helt enkelt :D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
« Svar #9 skrivet: februari 03, 2010, 11:52:22 »
Händer rätt ofta att Carsoft inte får kontakt med styrboxar fast det inte är något fel på dom. Jag skulle ta det med en nypa salt, om du inte testat just med den programvaran av Carsoft just på din bil med gott resultat tidigare.

Carsoft funkar inte så bra alls som man vill. Blir felmeddelanden som inte finns på modellen och ingen kontakt med styrboxar osv. Koppla upp den mot BMWs dator om du har möjlighet, kan bli helt andra resultat då.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
« Svar #10 skrivet: februari 08, 2010, 11:26:25 »
Händer rätt ofta att Carsoft inte får kontakt med styrboxar fast det inte är något fel på dom. Jag skulle ta det med en nypa salt, om du inte testat just med den programvaran av Carsoft just på din bil med gott resultat tidigare.

Carsoft funkar inte så bra alls som man vill. Blir felmeddelanden som inte finns på modellen och ingen kontakt med styrboxar osv. Koppla upp den mot BMWs dator om du har möjlighet, kan bli helt andra resultat då.

Den är uppkopplad tidigare mot Bmw's egna felsökningssystem och det blir ingen kontakt där heller tyvärr :(

Jag tror dock jag har en hum om vad som är galet nu iaf. Hittat ett avgasläckage innan lambdasonden på höger sida. Kan vara där han får in luft och får felvärden.

Reklampartners