Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Oktantal på bensin  (läst 4852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MadMax

  • Gäst
Oktantal på bensin
« skrivet: januari 20, 2010, 20:07:09 »
På jobbet hade vi en diskussion om olika oktantal. Upplever ni att bilen går bättre med högre oktan än det som rekommenderas?

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Oktantal på bensin
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2010, 20:21:01 »
Ett kärt ämne... ;D

Frågan har diskuterats på olika forum genom åren men det är tveksamt om frågan verkligen är riktig utredd.


Utloggad Mixtus

  • Senior
  • BMW Senior Medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 368
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oktantal på bensin
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2010, 20:39:16 »
... vilket påminner mig om en granne (Alpinaägare) som aldrig tankade på Uno-X (eller vad de hette) eftersom de enligt hans uppfattning hade "fulbensin", vad det nu är ...  :D

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Oktantal på bensin
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2010, 20:46:42 »
Fulöl har jag hört talas om men fulbensin... ::)

Utloggad Nautilus

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 160
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oktantal på bensin
« Svar #4 skrivet: januari 20, 2010, 20:50:16 »
Jag tankar alltid 98 oktan men har ingen aning om bilen går bättre för det?

Utloggad Hornet85

  • Trusted Member
  • Fullt Medlemskap
  • *****
  • Antal inlägg: 41
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
    • www.striben-esbjerg.dk
SV: Oktantal på bensin
« Svar #5 skrivet: januari 20, 2010, 21:18:36 »
Jag kör på Shell V-Power och NOS Racing Formula Octane Booster (Ger 8-10 extra Oktan).

Kan gott märka skillnad från vanlig 95 eller 98 bensin.
Ger också skillnad på avgasvärderna på gott och ont.
Euromaster Drift Series Crew, Striben Esbjerg Crew, Korskro Raceway Project Crew.
Extreme Car Parts Sponsor, Euromaster Sponsor.
Aktieägare i Bayerische Motoren Werke AG.

Utloggad andreas_lofgren

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 669
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
  • <>
SV: Oktantal på bensin
« Svar #6 skrivet: januari 20, 2010, 21:24:49 »
På en turboladdad motor så är oktantalet av större betydelse än en sugmotor. En vanlig missuppfattning är att oktantal innebär att bränslet har högre energiinnehåll men så är det inte. Högre oktan innebär högre motståndskraft mot självantändning (knackning) vilket därmed ger ett större utrymme för kompression.

En turbomotor kan utnyttja detta i mycket högre grad än en sugmotor genom att öka turbotrycket. Detta leder till högre effekt men inte på grund av energiinnehållet i bensinen utan på grund av det högre laddtrycket som kan användas.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: Oktantal på bensin
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2010, 23:49:21 »
Fulöl har jag hört talas om men fulbensin... ::)

Jag har gått på den myten, och tankar bara på de största kedjorna då jag
f ö r m o d a r att det faktiskt är möjligt att det finns olika kvalitéer.
Jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt men jag tankar 98 oktan
sju dagar i veckan.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Oktantal på bensin
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2010, 23:54:10 »
Jag har märkt skillnad på en gammal Saab Turbo som ville spika på 95-oktan (laddtrycket var visst justerat  ::))

Och på en gammal Escort -88 som endast gick rent på V-power. Tyvärr märkte jag det veckan jag sålde den, typiskt.

På vanliga sugmotor som BMW bilar har jag inte märkt någon prestandaskillnad.
Driver webshopen www.carstuff.se

Niklas

  • Gäst
SV: Oktantal på bensin
« Svar #9 skrivet: januari 21, 2010, 01:01:07 »
En kort period ägde jag en Saab Turbo 16 V som inte gick bra på 95 oktan utan den ville absolut ha 98 för att den inte skulle spika.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Oktantal på bensin
« Svar #10 skrivet: januari 21, 2010, 17:38:33 »
Någon skillnad i prestanda har jag aldrig märkt, den är nog försumbar. Och på de turbos jag haft/har har jag bara tankat 98 oktan då de var och är chippade.
Men! På min 530iT -93 så testade jag lite. Körde några tankar i början på 95 oktan, och jag räknar alltid snitt vid pumpen av ren nyfikenhet och den låg rätt stabilt mellan 1.05-1.1l/mil. Sedan lästa jag att M60 har knacksensor och därmed kan anpassa sig efter oktantalet. Körde efter det några tankar på 98 oktan och räknade i samtliga fall fram en lägre snittförbrukning. Inte mycket, men ändå. Kan ganska säkert påstå att på just den bilen så gjorde det ca 0.03-0.04l/mil i skillnad.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad geisterfahrer

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
  • No guts, no glory, no brain, same story
SV: Oktantal på bensin
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2010, 06:12:07 »
35:-/litern men märker jag någon skillnad i en standardbil?

http://www.venomousracing.com/index.asp?sida=s_4619&showumeny=61&showtmeny=&showpro=137

Virgo

  • Gäst
SV: Oktantal på bensin
« Svar #12 skrivet: januari 28, 2010, 16:04:06 »
Har alltid kört på 98 och tror inte man upplever någon skillnad på en sugmotor.

 

Reklampartners