Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
E32 V16 prototyp

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E32 V16 prototyp  (läst 9249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
E32 V16 prototyp
« skrivet: januari 17, 2010, 12:20:01 »

http://www.bmwblog.com/2009/11/02/bmws-secret-7-series-model-e32-prototype-with-6-7l-v16-engine/

Tänk om den hade serietillverkats 8)
Se även bifogad PDF för mer info.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
SV: E32 V16 prototyp
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2010, 12:23:02 »
Citera
Less than six months after Lange gave the go ahead on the project, Fischer had a complete (and production ready) 6.7 liter V16 engine on a dynamometer on Christmas Eve in 1987. Naturally the numbers on the V16 engine were nothing short of impressive boasting 408 bhp at 5200rpm and 461 ft lb of torque at 3900rpm, more than 100bhp and 100 ft lb torque than the 5.0 liter V12.

Herre du milde! Denna motorn finns alltså på riktigt!

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2010, 13:10:30 »
En rak åtta hade också funkat.

Verkligen en mastodont motor men som oftast med
lanseringarna av deluxe modellerna kommer de liksom
i anslutning till en kris och det blir lite halvvägs så att
säga, 850 kom ju in lite snett och annars tror jag
att det mycket väl hade lanserats både M5 cab, 850
cab och annat godis från BMW.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad bmw-slangen

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
    • EXX
« Svar #3 skrivet: januari 23, 2010, 23:04:44 »
Ja, att lyckats pricka in rätt produkt vid rätt tidpunkt är ibland helt avgörande för produkten, oavsett hur fantastisk produkten än är.

Goldfish baserades på M70 så den hade också 60 grader mellan bankerna, borr x slag på 84x75 mm, stakar på 135 mm och 8.8:1 i CR.

Jo, en rak åtta skulle fungerat också, fast de skulle fått göra om motorn ganska mycket då volymen i varje cylinder hade behövt bara dubbelt så mycket än i V16 motorn. Raka åttor var väl populära runt 1920-1940 talet väl? Bugatti och Oldsmobile höll väl på med dessa?

Hur är det vibrationer och I8:or vs V16? Det jag vet är att endast I6, B6 och V12 motorer är naturligt balanserade med avseende på första och andra ordningens krafter och moment.

Vill minnas att i början av 1900-talet tävlades det med en bil (var det Fiat?) med en I4 som motor. Fast för att få lite fart på bilen så var I4 motorn enorm, den var på runt 15 liter. Eftersom det var en I4 och var tvungen att gå på så låga varv så kunde man beskriva bilens framfart som ungefär en tändning vid varje telegrafstolpe  ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: januari 23, 2010, 23:27:04 »
Hade man inte fått stora balansproblem med en så stor rak åtta?

Utloggad bmw-slangen

• Junior Medlem
  • **
    • EXX
« Svar #5 skrivet: januari 23, 2010, 23:42:18 »
Satt och funderade på samma sak.

Enligt ett par källor (Wiki bland annat) skall en rak åtta kunna tändas för att inte ge några krafter och moment av första och andra ordningen. Detta är något som bara I6, B6 och V12 motorer har - som jag skrev tidigare.

En I4 har ju faktiskt bara en kraft av andra ordningen (första ordningens kraft är 0 och även första och andra ordningens moment är också 0).

Lite segt nu, annars hade jag kunnat försöka tänka ut hur en I8 är balanserad. Tror jag säker istället... Någon måste ju tänkt på detta....

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #6 skrivet: januari 23, 2010, 23:49:42 »
Satt och funderade på samma sak.

Enligt ett par källor (Wiki bland annat) skall en rak åtta kunna tändas för att inte ge några krafter och moment av första och andra ordningen. Detta är något som bara I6, B6 och V12 motorer har - som jag skrev tidigare.

En I4 har ju faktiskt bara en kraft av andra ordningen (första ordningens kraft är 0 och även första och andra ordningens moment är också 0).

Lite segt nu, annars hade jag kunnat försöka tänka ut hur en I8 är balanserad. Tror jag säker istället... Någon måste ju tänkt på detta....

Håller med dig, blev lite fundersam när det gäller en rak åtta.

Vi får be Dr Tinnitus komma och hjälpa oss att reda ut begreppen.

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • 735i -89
« Svar #7 skrivet: januari 24, 2010, 08:41:42 »
V16

Goodwood 2008 BRM V16

R8

Duesenburg start up straight 8 sounds good.

Lite olika karaktärer på dessa motorer förstås men nog gillar
jag allt ljudet av en rak åtta.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad bmw-slangen

• Junior Medlem
  • **
    • EXX
« Svar #8 skrivet: januari 24, 2010, 12:31:08 »
Kan inte låta bli att tänka på BRM:s H16 motor när du länkar till BRM  ;D

Egentligen är det bara två boxer-åttor som lagts ovanpå varandra och ihopkopplade med kugghjul för att driva växellådan som en enda enhet.

Förutom Goldfish, är det någon som vet om fler lite udda experimentellmotorer från BMW?

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • 735i -89
« Svar #9 skrivet: januari 24, 2010, 12:43:59 »
Hittade en .pdf på guldfisken och det verkar som att
hela bagaget fick ge vika åt kylsystemet.
http://www.zorro.milk-maid.de/scans/e32_v16.pdf

Utloggad bmw-slangen

• Junior Medlem
  • **
    • EXX
« Svar #10 skrivet: januari 24, 2010, 12:53:39 »
Jodå, redan plöjt igenom den pdf:en  ;D

De hade ju inte chans att få plats med två cylindrar till på längden, så för att komma vidare och kunna prova motorn så la de hela kylsystemet där bak med coola luftintag på sidorna  ;D
Detta var ju en konfiguration som självklart aldrig skulle användas om motorn sattes i produktion. De hade fått tänka ut något annat...

Men jag skulle gärna vilja ha haft den E32:an med V16 motorn även om hela bagageutrymmet var fylld med kylarutrustning och luftintag på sidorna! Fast jag skulle inte vilja betala någon motorrenovering av motorn...

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
« Svar #11 skrivet: januari 24, 2010, 22:01:08 »
Håller med dig, blev lite fundersam när det gäller en rak åtta.

Vi får be Dr Tinnitus komma och hjälpa oss att reda ut begreppen.

Jag är faktiskt helt urusel på detta ämne om hur utbalanserade olika motorer är, första och andra ordningens vibrationer m.m.

Men, det jag vet är att det inte enbart handlar om just dessa olika ordningar av vibrationer. T ex så kan ju en i sig sämre utbalanserad motor ändå upplevas "lenare" än en i grunden bättre utbalanserad motor bara för att den har mindre antal cylindrar än den första motorn.

Typ att en V12 kan upplevas som lenare och jämnare i gången än en raksexa eller boxerfyra, bara just för att den har så täta kraftpulser att de övervinner den kanske lite sämre balansen i sig.

För att återgå till just den V16 prototypen som tråden handlar om, så verkar det en smula märkligt om de måste flytta hela kylsystemet till bagaget. På bilden så ser det ju ut som att hela kylpaketet faktisk sitter på plats. Men, den kanske handlar om att även om kylpaketet rent fysiskt går att få plats med där framme, så blir det för trångt för att få bra luftgenomströmmning genom paketet.

Hur som helst jäkligt synd att världen inte fick se denna pjäs i produktion.

Tidigare så har ju t ex Pierce Arrow (tror jag det var) samt Cadillac haft V16 på programmet. Cadillac hade faktiskt två olika V16 under 30-talet. Den första kom 1930 och var en smalvinklad toppventilare med hydrauliska lyftare och gav 175 Hk. Detta var även den första motorn där man faktiskt även helt avsiktligt designat den för att se läcker ut.

1938 kom man så med nästa generation V16 som var helt omarbetad och mycket bredvinklad med sidventiler. Detta för att få en mycket lägre tyngdpunkt och för att då få plats innanför de på den tiden populära "torpedfronterna" så blev det sidventiler då dessa topplock bygger mindre än toppventiler. 1940 var sista året med dessa V16 för Cadillac. De hade under denna period V8 V12 V16 på programmet.

Som en liten kuriosa så hade Cadillac minst V8 på programmet från 1915 (har jag för mig) och fram till 1981. Men 1982 kom de med Cadillac Cimarron vilket var president Carters fel. Han införde nämligen CAFE-reglerna,  Corporate Average Fuel Economy. Tanken var att ett bilmärkes sammanlagda modellprogram inte fick överstiga en viss genomsnittslig bensinförbrukning för då blev det straffavgifter.

För Cadillac som ju bara producerade stora tunga lyxbilar med stora motorer så blev det en jäkla skräll, så de var tvungna att klämma fram en mindre bil med liten motor för att få ner snittet.

Därför tog de i princip en Opel Ascona och knölade full med automatlåda och skinninredning och all annan lyx som Cadillacs kunder var vana vid, och "sminkade" upp den lite utvändigt. Så där var det då Cimarron med radfyra på ca 90 Hk och hur "munter" som helst, och den första bil med mindre än V8 från Cadillac på 66 år. Jippie!!........ eller kanske inte nej...

Dr Tinnitus

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • 735i -89
« Svar #12 skrivet: januari 25, 2010, 05:29:01 »
Som jag förstått av lite snabbt googlande låg Rolls Royce i startgroparna
med en V16 prototyp i conceptbilen 100EX, kan det varit BMWs motor?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #13 skrivet: januari 25, 2010, 07:59:33 »
Det är inget BMW men Cadillac började redan med V16 1929
http://www.classicmotor.se/textarkivet/article191179.ece
-----------------------------------
Cadillac V16 och ATS klubbas
http://www.classicmotor.se/hortochhant/article510724.ece
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad bmw-slangen

• Junior Medlem
  • **
    • EXX
« Svar #14 skrivet: januari 25, 2010, 23:42:10 »

Som en liten kuriosa så hade Cadillac minst V8 på programmet från 1915 (har jag för mig) och fram till 1981. Men 1982 kom de med Cadillac Cimarron vilket var president Carters fel. Han införde nämligen CAFE-reglerna,  Corporate Average Fuel Economy. Tanken var att ett bilmärkes sammanlagda modellprogram inte fick överstiga en viss genomsnittslig bensinförbrukning för då blev det straffavgifter.

Oj, hade faktiskt aldrig hört talas om CAFE reglerna! Ja, det skedde konstiga saker på 70-talet  :D Enligt Wiki så möttes inte CAFE kraven (modellår 2006) av BMW, DaimlerChrysler, Volkswagen, Ferrari (nähä!?!), Porsche and Maserati...

Reklampartners