0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Less than six months after Lange gave the go ahead on the project, Fischer had a complete (and production ready) 6.7 liter V16 engine on a dynamometer on Christmas Eve in 1987. Naturally the numbers on the V16 engine were nothing short of impressive boasting 408 bhp at 5200rpm and 461 ft lb of torque at 3900rpm, more than 100bhp and 100 ft lb torque than the 5.0 liter V12.
Satt och funderade på samma sak.Enligt ett par källor (Wiki bland annat) skall en rak åtta kunna tändas för att inte ge några krafter och moment av första och andra ordningen. Detta är något som bara I6, B6 och V12 motorer har - som jag skrev tidigare.En I4 har ju faktiskt bara en kraft av andra ordningen (första ordningens kraft är 0 och även första och andra ordningens moment är också 0).Lite segt nu, annars hade jag kunnat försöka tänka ut hur en I8 är balanserad. Tror jag säker istället... Någon måste ju tänkt på detta....
Håller med dig, blev lite fundersam när det gäller en rak åtta.Vi får be Dr Tinnitus komma och hjälpa oss att reda ut begreppen.
Som en liten kuriosa så hade Cadillac minst V8 på programmet från 1915 (har jag för mig) och fram till 1981. Men 1982 kom de med Cadillac Cimarron vilket var president Carters fel. Han införde nämligen CAFE-reglerna, Corporate Average Fuel Economy. Tanken var att ett bilmärkes sammanlagda modellprogram inte fick överstiga en viss genomsnittslig bensinförbrukning för då blev det straffavgifter.