Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Utryckningsfordon kontra oss vanliga bilister?  (läst 3103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M3Power

• Gäst
Utryckningsfordon kontra oss vanliga bilister?
« skrivet: januari 16, 2010, 14:06:49 »
Har vi vanliga bilister "rätt" att bryta mot trafikregler i samband med att vi flyttar oss för utryckningsfordon?

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: Utryckningsfordon kontra oss vanliga bilister?
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2010, 15:13:20 »
Som trafikant har man i princip inga rättigheter i trafiken. När man flyttar sitt fordon i samband med att utryckningsfordon behöver komma fram så har man varken rättighet eller skyldighet att bryta mot lagen. Varje trafikant ansvarar för sin egen säkerhet.

Bryter man mot någon lag i trafiklagstiftningen och detta noteras av polisen så är det vanligt med sk rapporteringseftergift, dvs att polisen ser mellan fingrarna och inte rapporterar det hela. OM det hela dock rapporteras så har åklagaren möjlighet att ge åtalseftergift om han bedömer att möjligheten för en fällande dom är liten.

Med andra ord behöver man inte oroa sig.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2010, 15:19:51 »
Skulle man komma undan med att köra i, säg 150km/h, för att inte blockera utryckningsfordon när det är enfiligt på en 2+1-väg?  ??? Är det någon som ens vet hur man agerar i en sådan situation då vissa enfiliga partier är så smala att man knappast kan släppa förbi någon?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2010, 17:23:37 »
Skulle man komma undan med att köra i, säg 150km/h, för att inte blockera utryckningsfordon när det är enfiligt på en 2+1-väg?  ??? Är det någon som ens vet hur man agerar i en sådan situation då vissa enfiliga partier är så smala att man knappast kan släppa förbi någon?

Det fallet du nämner är situationsberoende. Om trafikintensiteten är låg så kan jag tänka mig att din fortkörning inte noteras överhuvudtaget. Den kanske inte ens upptäcks vilket är fallet med de flesta trafikförseelser som sker i samband med att utryckningsfordon behöver komma fram.

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2010, 21:35:48 »

hört en historia om någon som va ute med en bmw turbo eller liknande som råkade ut för samma grej en snut/civilare som kom i typ 200 bakifrån och tvärneg när dom bromsade hårt bakom, personen i bmw turbon klappade på för kung och fosterland, snutarna avbryter inbromsningen och försöker hänga på bmwn, som sedan vid 2filigt lägger sig i laglig hastighet varpå snuten hälsar och tackar med blinkersen när dom passerat..

jag tippar på att 99% av alla snutar på utryckning skulle se det som en bra sak, och se mellan fingrarna, men det skulle inte förvåna mig ett dugg om tommy hamrén skulle vilja stoppa en för en sån sak, och ge dig en flygande som tack.. ;)
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2010, 21:55:28 »
2+1 brukar det finnas plats för två personbilar om man väljer att sakta in och gå till
höger, ja om man nu tvekar på att blåsa "flat out" och riskera åtal.

Jag har blivit omkörd av en Cheva ambulans i min dåvarande Renault Master på
en 2+1 väg och då gick högra hjulparet i gruset rejält, men med en Scania finns
inga möjligheter åt något håll då det dels inte finns plats mer än i diket och det
är sällsynt att se lastbilar åka fortare än 120km/h så då får utryckningsfordonen
snällt vänta på ett bättre tillfälle.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Reklampartners