Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Musik, hemmabio och HighEnd  (läst 3539 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
Musik, hemmabio och HighEnd
« skrivet: januari 13, 2010, 16:18:11 »
Det har diskuterats lite om musik, HiFi och hemmabio på olika ställen här på forumet. Eftersom jag av naturen är försiktig av mig när det gäller min privata hemmiljö så blir det inte så mycket egna bilder men däremot en genomgång av vad jag har plockat hop när det gäller musik och film.

TV-rummet

Där har jag en 40" Samsung LCD Full HD som matas via en HD-box från Canal Digital. Via den digitala ljudutgången på HD-boxen matar jag ljudet via ett hemmabiopaket...

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/dali_concept-6.htm

Hemmabioförstärkare > Denon AVR-1907 7x85 W 7.1

Filmrummet

Mitt filmrum används enbart till film via dvd- och blurayspelare och den TVn är inte ansluten till någon digitalbox eller antennuttag.

TV > Samsung PS58B855Y1W – 58-tums, Full HD-plasma. Att jag använder plasma beror på att plasman är något vassare än LCD när det gäller t ex snabba rörelser. Dessutom får man aldrig samma svärta hos en LCD.

http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/plasma-tv/samsung_ps58b855y1w_plasma-tv_svart.htm

Hemmabioförstärkare > Denon AVR-3310 7x120 W 7.1

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-3310_hemmabioreceiver_premium_silver.htm

DVD-spelare > NAD T535

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/dvd-spelare/nad_t535_dvd-spelare_titan.htm

Bluray > Denon DVD-2500BT Bluray-spelare

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/blu-ray-spelare/denon_dvd-2500bt_blu-ray-spelare_premium-silver.htm

Högtalarpaket > DALI IKON 6 5.1 inklusive subwoofer

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/system/dali_ikon-6-51.htm

Musikrummet

Förstärkare > NAD M3 2x180 W

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_m3_forstarkare_grigio.htm

CD-spelare > CAMBRIDGE Azur 840C

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/cd-spelare/cambridge_azur_840c_cd-spelare_silver.htm

Högtalare > DALI MENTOR 8

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_mentor_8_hoegtalare_koersbaer.htm

B&W 804 > Dessa hade jag sedan tidigare, tänkte sälja dom men ångrade mig. Jag har dom i körsbär (längst till höger).

Som tur är har vi gott om plats. TV-rummet är ~ 22 kvm, filmrummet ~ 28 kvm och musikrummet ~ 31 kvm. Det har blivit en del utrustning genom åren och det har inte blivit speciellt billigt heller. Min fru var till en början inte så glad för mitt "samlande" men nu har hon blivit rejält biten speciellt när det gäller film.

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
SV: Mina anläggningar för hemmabio och HighEnd
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2010, 14:50:42 »
B&W 804 har jag försökt få tag i som begagnade. Är dom till salu så hör av dig, dom låter fantastiskt!

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2010, 15:27:28 »
Dom är svåra att hitta som begagnade. Om du håller utkik på Hifimagasinet så kanske du har tur. Det finns också några danska hififorum där det säljs mycket bra grejer. Jag köpte mina Dali Mentor 8 via ett danskt forum. Dom var 3 månader gamla och knappt inspelade.

Det säljs också en del bra begagnade grejer via Hifiklubbens medlemssida. Man måste regga sig för att ha tillgång till den.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2010, 16:21:47 »
Wow, schysst med ett rum till varje ändamål kilroy.  ;D Bra prylar också.

Jag uppskattar bra ljud och lyssnar gärna på musik eller kollar på film. Tyvärr har jag inte så gott om plats och i nuläget är vi mitt uppe i en större ombyggnation inv. av vårt hus. Så just nu står allt nere i gillestugan.

TV. Jag kollar, häpp, fortfarande på en tjockis! Köpte den för ca elva år sedan. En Samsung 32" widescreen med inbyggt surround (uselt ljud) bl.a. Men den får hänga med tills den går sönder eller vårt nya vardagsrum blir klart och då hoppas jag OLED-apparaterna kommit ner ännu lite mer i pris. Man vill ju inte köpa en tjock-TV två gånger...  ;)

Stereo. Förstärkare/reciever: Harman Kardon HK3470. En lagom biffig sak med 100W per kanal.

CD. En numera rätt gammal Sony ur mellanklass-segmentet, den låter enligt mig helt ok och är gediget byggt med alu-front.

Högtalare: Tannoy 611-2. Sexkantiga med dubbla 8" varav den övertsa är av koaxialtyp med diskant i mitten. Är jättenöjd med dessa och har faktiskt haft dem i 16 år. Dessa är bi-wirade till stärkaren. Det enda man kan önska sig är mer djupbas, en åtta klarar ju inte vad som helst enligt fysikens lagar. Får väl komplettera med en sub någon gång.  ;)

Har ingen surround för tillfället. Körde ett billigt system ett tag men tröttnade på det usla ljudet. Kommer att dröja innan jag köper ett också för om det ska kunna matcha min stereo i ljudkvalitet så kommer det att kosta en hel del, och något med sämre ljudkvalitet är inte intressant. Tänkte dock ge Yamahas smidiga variant med typ 50 småhögtalare riktade åt olika håll (ställs under TV´n) en chans. En sådan kompletterad med sub kanske kan vara något?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2010, 19:01:42 »
B&W 804 har jag försökt få tag i som begagnade. Är dom till salu så hör av dig, dom låter fantastiskt!

Köpta av kilroy. Dom låter helt enkelt suveränt!

Utloggad The Snowman

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 112
SV: Musik, hemmabio och HighEnd
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2010, 15:01:48 »
Sådär. Kanske dags för mig att skriva lite om mina stapplande steg i hifi-världen.

När jag flyttade till hus i början av mars uppenbarade sig en möjlighet jag väntat på länge, nämligen att ha ett dedikerat musikrum.
Fruns farfar hade ett par svarta vinylfåtöljer från 50-talet som jag la beslag på och även min egen fars vinylspelare stals med hans goda minne.

Införskaffade en Denon-stärkare på rekommendation. Den har dels vinylingång samt även kraftuttag för densamma vilket kändes som ett plus.
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/denon_pma-510ae_forstarkare_svart.htm

Så fort ekonomin tillåter inhandlas en Denon-cd med. Det är skönt att kunna styra fler maskiner från samma fjärr. :)

Vad nästa steg blir vet jag inte men en ny uppsättning bra högtalare, för min typ av lyssning, står högt upp på önskelistan.
Glider: BMW 2000, 1969

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2010, 15:25:29 »
Trevligt. Denon gör bra saker i alla prissegment.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2010, 23:43:52 »
Trevligt med fler HiFi intresserade. Jag köpte min första riktiga HiFi anläggning vid 15 års ålder, på den tiden var det Sansui som gällde. Ett mycket bra japanskt märke som tyvärr gick i konkurs. Så efter Sansui prylarna blev det mycket NAD ett tag och även Rotel, men efter mycket strul med Rotel grejorna blev det Denon och jag är nu inne på min andra Denon AVR modell och är mycket nöjd.

Min lilla anläggning ser idagsläget ut så här.

Högtalare.
Front: Canton Ergo 900 DC
Center: Canton Ergo CM 500 DC
Bakre kaneler 1: Canton Ergo RC-S, fast jag kör utan Room Control på dessa.
Bakre kanaler 2: Canton CT 220

Bioförstärkare: Denon AVR 4310
Extra slutsteg till frontarna: Bladelius Advantage S150

TV: Panasonic Viera TX-P37X10Y
Signalkälla både till musik och film: Mac Mini 2,66 GHz med inbyggd 500 GB disk och en extra 1 TB disk + 2 TB disk som backup. Kör iTunes för musik och XBMC för filmvisning.

Sen har jag kryddat lite extra med ett Isotek störningsfilter och Supras överspänningskydd/nätfilter.
Kablar är genomgående Kinesiska Xindak förutom till bakkanalerna.

Jag köper mycket begagnat, det går att fynda ordentligt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2010, 00:01:14 »
Trevliga grejer, Fredrik! Jag håller med, man kan hitta mycket som begagnat. Jag har köpt rätt mycket via en dansk HiFi-sajt. Jag är också medlem i HiFi-klubben och där finns också en del begagnat.

DVD-spelare, Bluray-spelare och CD-spelare har jag dock köpt nya. Dom innehåller mycket mekanik och som begagnat vet man aldrig hur dom har hanterats.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2010, 00:15:40 »
Samma här, det är högtalare och slutsteg som handlats begagnat. Hembioförstärkare vill man ju ha nytt för att komma åt de senaste kontakterna och/eller formaten och CD/DVD/Bluray spelare har ju mycket rörliga delar. Dock använde jag min första CD i 10 år dagligen och sålde den sedan till en kollega som körde den i 5 år till, så man behöver nog inte vara alltför rädd att handla även dessa begagnade.

Ett tips för de som vill handla begagnat är att kolla hos ReHiFi i Hjärup utanför Lund, mycket trevlig personal och jag tycker de har bra priser. Både för den som säljer och köper. Även jag är medlem på HiFi klubben men det blir sällan att jag går in på deras forum. Hifimagasinet har ju redan nämnts, där har jag hittat en del grejor.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2010, 17:08:02 »
Är det någon som har koll på stereo sub-paket? Det finns en viss risk att jag inte kommer att kunna möblera min utrustning på ett ordentligt, det kan komma att bli för brett med högtalarna på varsin sida om kommande TV-bänk och vi kommer inte att kunna möblera annorlunda (stereo/TV längs en bredare vägg) för då hamnar soffan på ett dåligt sätt. Det ska låta bra, basen ska vara tung och trovärdig. Det får helst inte kosta något...  ;)
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2010, 17:31:36 »
2.1 system är idag inget enkelt att få tag på, de flesta paket är inriktade på hembio (5.1). Så om du inte vill köpa ett hembio paket och lägga undan högtalare är min rekommendation begagnat eller att plocka ihop ett system själv med ett par bra bokhyllehögtalare och en subwoofer.

Ex.

Audio Pro Allroom Sat.

Plus en Allroom Sub

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2010, 18:42:19 »
Jag gillar Audio Pro, det är riktigt trevligt ljud i dem, alltid med förvånande bas med tanke på hur små element de använder sig av. Pappas gamla klassiker A4-14 är riktigt sköna att lyssna på. Min bror hade någon av deras pelare med bas på sidan, också skönt ljud. Men, jag har inte stött på några som spelar med rejält tryck.  ???
Lite synd att inte Cerwin-Vega har 2.1-system längre. Kanske inte så mycket välljud men jag gillar verkligen draget i dem. Vi får väl se. Tanken har varit att komplettera mina Tannoy med en aktiv sub, men nu när man börjar få klart för sig hur det kommer att se ut i nya vardagsrummet (ej klart) så kommer det bli svårt att få plats med allt jag vill ha.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #13 skrivet: augusti 24, 2010, 19:39:26 »
Du får göra som en kille jag läste om i en HiFi tidning för många år sedan. Han hade byggt bashorn av källarutrymmet under vardagsrummet. I framkant satt det två stycken 10" och hornen löpte sedan under hela vardagsrummet och mynnade ut i golvet bakom soffan.

Skribenten som var och provlyssnade intygade att basresurser fanns det i överflöd.  8)

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: augusti 24, 2010, 20:33:41 »
Bashorn brukar vara rätt häftiga. Problemet med stora bashorn är att dom kräver strömstarka förstärkare för att ge sitt bästa. Lyckas man ställa in sina bashorn så att dom harmonierar med den övriga musikanläggningen och sätter på en skiva med orgelmusik av Bach så kan man få hela kåken att vibrera... ;D

Reklampartners