Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW/Alpina B10 V8 #121  (läst 33026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #60 skrivet: augusti 20, 2010, 17:34:46 »
Fredagen 20 augusti 2010:[/i]

Jaha, det blir ingen försäljning av bilen trots allt. Idag gick toppackningen/-arna på bilen och följaktligen är det ingen större idé att sälja den då värdet dramatiskt förändrats till det sämre.

I dagsläget finns ingen kosing för att åtgärda problemet, så bilen kommer att ställas undan tills dess att jag har råd att fixa den. När tiden väl har gått så långt återstår att se huruvida motorn måste bytas eller inte.

Tills vidare ligger projektet nere, med andra ord.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #61 skrivet: augusti 20, 2010, 18:09:08 »
Vad tråkigt!  :( Är detta vanligt förekommande på Alpinas versioner på M62? Jag har läst om åtminstone en drabbad bil till på rejsa.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #62 skrivet: augusti 20, 2010, 18:15:08 »
Ja, det är någorlunda vanligt på B10 V8 fram till och med årsmodell 2000/2001 att toppackingnarna går mellan cylindrarna. I några fall kan motorn räddas, men för det mesta brukar man bli tvungen att byta motor. Oftast brukar det ske runt 16 000 mil, och min passerade precis 16 200 mil. Om jag inte hade sålt den var planen att preventivt byta toppackningarna inför nästa säsong, men som det ser ut nu så blir det troligtvis istället till att byta motor.

Eftersom begagnade Alpina-motorer är få och långt emellan kombinerat med riktigt höga priser så kommer det troligtvis, om jag måste byta motor, till att bli en vanlig M62B44 motor som ska byggas seriös dubbelturbo på istället. En ny motor direkt från Alpina ligger på runt 250 000 kr och det alternativet är ju ingalunda av intresse av krasst ekonomiska skäl.

Värdet på bilen kommer aldrig att bli detsamma utan en äkta Alpina-motor av rätt modell, men för att uppnå det måste jag i så fall lägga mer pengar än vad bilen kommer bli värd när den väl är fixad. Det är helt enkelt inte värt det.

I bästa fall har motorn inte gått åt helvete, och så fall får vi väl se vad som händer.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #63 skrivet: augusti 20, 2010, 18:20:29 »
Vad beror det på att Alpina-motorerna, enligt vad du skriver, går åt skogen? Den jag läst om på rejsa gick att rädda med nya toppackningar, ny kylvätska och motorolja. Det gjorde även min (vanliga) 525i.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #64 skrivet: augusti 20, 2010, 18:22:31 »
Varför vet jag egentligen inte. Jag vet anledningen till att de är benägna att skjuta packningarna, men inte varför det oftast (lätt mer än hälften av fallen) är svårt/dyrt eller omöjligt att rädda blocken/topparna.

Har du en länk till tråden på Rejsa? Skulle vara intressant att läsa.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #65 skrivet: augusti 20, 2010, 19:12:06 »
Trist att höra om din bil, Alecci... :o :(

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #66 skrivet: augusti 20, 2010, 19:24:16 »
Har du en länk till tråden på Rejsa? Skulle vara intressant att läsa.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=45843
Toppackningsproblemen börjar på sidan 4.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #67 skrivet: augusti 20, 2010, 19:47:14 »
Tråkigt att höra om din motor Alecci. Vad är det som gör att det inte går att byta toppackningarna och köra vidare?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #68 skrivet: augusti 20, 2010, 20:40:33 »
Alpina B8 overheating - Page 2

Enligt ett flertal som har råkat ut för det så är problemet irreparabelt. Vanliga 540i råkar sällan ut för detta dels på grund av att deras toppackningar är tåligare i sig, men även eftersom de har tjockare cylinderväggar.

Efter att ha läst igenom ett stort gäng trådar på M5Board kan jag konstatera att i ungefär 22% av fallen så klarar blocket sig. I vilket fall som helst så måste både topparna samt blocket planas. Möjligtvis kan kanske blocket repareras om man samtidigt fodrar cylinderloppen, något jag har funderat på att göra i vilket fall.

Jaja, vi får se... Det lär troligtvis dröja allra minst till maj månad innan jag har en fast anställning och därmed har råd att ta itu med det här. Fram tills dess får bilen helt enkelt stå i dvala.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #69 skrivet: augusti 20, 2010, 21:03:06 »
Usch! mycket tråkigt Alecci, hoppas att det går för dig att fixa det utan behöva byta motorn.
På någon sätt, man delvis lider att läsa detta.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #70 skrivet: augusti 28, 2010, 14:21:39 »
Det är extra trist för jag vet att en medlem på bimmerforum var intresserad av din Alpina, Alecci. Händer det något nytt så hoppas jag att du uppdaterar oss.

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #71 skrivet: augusti 28, 2010, 14:28:03 »
Något nytt händer i alla fall... Har lyckats fixa fram pengar till reparationerna genom att vända på allt man har (så att säga), och bilen kommer att lämnas in till Jarls Bilservice i Helsingborg nästa helg om allt går som det ska.

Då kommer följande att göras:
- toppar och block planas samt vid behov svetsas/riktas
- M5-toppackningar av MLS-typ monteras
- vattenpump, termostat samt termostathus och remmar bytas
- samtliga vätskor bytas
- service enligt serviceschema (tror det är inspektion II)

Bilen är fortfarande till salu enligt samma premisser som förut, bara att den nu kommer att vara i bättre skick. Be intressenten skicka mig ett PM för mer info. Samma pris gäller men mindre prutbart än tidigare på grund av att denna operation kostar mig uppemot 30-35 000 kr. Leverans sker naturligtvis efter att arbetena på bilen är gjorda.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #72 skrivet: augusti 28, 2010, 14:36:08 »
Jag skickar ett PM till honom.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #73 skrivet: augusti 28, 2010, 15:02:21 »
30 000 - 35000 är ingen liten potatis special när man inte får pengar tillbaka för det, det påminner mig om min 750 E32 som kostade mig 65 000 och ändå fick skrota den för att slippa mer kostnad, det gör ont men det går över när man skaffa sig nytt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alecci

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: BMW/Alpina B10 V8 #121
« Svar #74 skrivet: augusti 29, 2010, 18:27:46 »
Söndagen 29 augusti 2010:[/i]

Tänkte bara göra en mindre uppdatering för att visa lite bilder på hur bilen ser ut nu med solfilm och bakvinge monterad. Vänligen håll i åtanke att bilen är riktigt ordentligt skitig på bilderna, är knappt någon mening med att tvätta den nu när det regnar varje dag...

Först en bild lite snett bakifrån för att visa bakvingen...


...och sen en snett framifrån för att visa fönstertoningen samt en bit av bakvingen.


Bilen ska i alla fall inom kort lämnas till Jarls Bilservice i Helsingborg för att få problemet med toppackningarna åtgärdade och MLS-toppackningar från M5 kommer att monteras istället. I samband med detta kommer även vattenpump, termostat, termostathus samt remmar att bytas och troligtvis blir det även en inspektion II för att se till att bilen är i toppskick inför eventuell försäljning.

 

Reklampartners