Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Parkering för rörelsehindrade, hur ser ni på det?  (läst 1998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
Parkering för rörelsehindrade, hur ser ni på det?
« skrivet: januari 10, 2010, 12:36:40 »

Jag var på badhuset igår här i stan. när jag så kom ut för att åka hem så kom det en grå V70 farande med en yngre familj.

De svängde rätt in på den absolut närmaste parkeringsrutan, vilken är för rörelsehindrade. Jag hann inte se att de hade ett sådant tillstånd i vindrutan, och det såg heller inte ut som om någon i bilen hade behov av att parkera på den platsen. Så jag tänkte bara fråga helt vänligt om de hade ett sådant tillstånd och om de missat att de ställt sig på rörelsehindrat, för skylten var ju lite översnöad så det kunde vara lite svårt att se vad den visade.

Jag körde alltså ner rutan när killen på ca 25 klev ut, och resten av familjen välde ut, och frågade helt vänligt "du har du tillstånd för att parkera där?"

Svaret blev
"Vad har du med det att göra...?" I direkt otrevligt ton.

"Tja, jag bara undrade då du kanske missade att det är för rörelsehindrade, och det är väl synd om de sen inte får parkera på sin parkeringsplats för att någon som inte ska stå där har parkerat där"

"Är du polis? Eller parkeringsvakt?" I ännu surare och otrevligare, ja rent hotfull ton.

"Nä, ville bara fråga i all vänlighet, då det är illa om rörelsehindrade blir av med sina parkeringar för att andra som inte behöver parkera där gör som de vill.... Trevlig attityd du har förresten"

"Det ska du skita i, vad har du med det att göra, är trött på gubbjävlar som frågar hela tiden..." Ännu otrevligare och hotfullare, och började gå fram mot min bil.

Jag bara log och svarade "Tja, har du ett intyg så vad är problemet att bara säga att du har det, varför så otrevlig? Inget bra föredöme för barnen direkt...?"

Ja, det kom några fler otrevliga haranger från killen, medan de gick in mot badhuset. Ingen i familjen såg ut att ha minsta behov av att parkera på rörelsehindrat.

Nåväl, jag blev lite nyfiken och gick ut och kikade om det låg något tillstånd i rutan, och ta mig fan det gjorde det. Men då jag har möjlighet att kontrollera vem som äger bilen så gjorde jag det, och det var en äldre kvinna i Säter. Så, högst sannolikt gjorde killen ändå ett i mina ögon grovt fel. För då det högst sannolikt var så att bilen och tillståndet antagligen tillhörde hans mor, så har han inte lov att bruka det handikapptillståndet därför att det är personligt och har inget med bilen att göra.

Hade polisen kollat upp saken så hade killen fått böter, och i värsta fall kan missbruk av sådant tillstånd leda till att det dras in för den som innehar det, vilket nog inte hade varit så poppis.

Så, min fundering är varför folk beter sig på det viset, att de använder dessa parkeringar på helt felaktigt sätt så att de som verkligen behöver dem riskerar att bli utan parkering eller får parkera långt ifrån.

För mig är dessa parkeringar tabu, jag parkerar aldrig där. Eller jo, det kan hända enstaka gånger men då endast så att jag har full uppsikt på bilen de 2-3 minuter jag ska t ex in och fråga efter vägen eller köpa nåt i kiosken. Så att jag hinner ut och flytta mig direkt jag ser någon med tillstånd som behöver parkeringen.

Hur ser ni på denna sak?

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Parkering för rörelsehindrade, hur ser ni på det?
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2010, 12:44:25 »
Bra att du konfronterade honom iaf. För mig är dessa platser heliga. De finns trots allt där av en anledning - att underlätta för de som verkligen behöver dem.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #2 skrivet: januari 10, 2010, 12:51:11 »
Jag håller med där, är det reserverat så är det.

Här i byn är det flitiga diskussioner om "familjeparkeringarna" på
ICA Maxi, där anser jag att man får skylla sig själv om man tar
barnen med sig till affären. ;D Skämt åsido, är det reserverat
så är det, simple as that.

Hade en incident på 90-talet som budbilschaufför åt en arkitektfirma
och parkerade (obs!) under pågående byggnation på en handikapps-
plats och när jag kom ut ifrån byggbaracken stod länsman där med
grym blick och sa att det fanns pengar att spara om jag parkerade
på trottoaren i stället, jag fick inga böter den gången och har sedan
dess aldrig parkerat på en handikappruta.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: januari 10, 2010, 12:54:34 »
Jag har respekt för dessa platser men tyvärr, finns folk som skulle kunna parkerar bilen i affärer för att slippa gå 10 meter, jag hade ringt till polisen och berätt händelse och be dom att komma direkt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: januari 10, 2010, 13:30:20 »
Att parkera på handikapplatser är tyvärr ett ofog, dessutom finns det många handikapptillstånd som är ute och cirkulerar och används regelvidrigt.

Utloggad TopRetz

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 943
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
« Svar #5 skrivet: januari 10, 2010, 15:10:23 »
Jag tycker det är respektlöst av bilförare som inte har ett handikapptillstånd att parkera på rutan som är ämnad för rörelsehindrade. Har sett flera gånger att folk helt fräckt parkerar på dessa platser. Hur tänker folk egentligen kan man ju undra?

Hände en gång i somras att jag såg en liknande händelse som Dr Tinnitus berättar om.
Jag hade precis parkerat och skulle gå in i affären och handla.  Ser då en bil (kommer inte ihåg bilmodell) köra förbi mig och körde 20m framåt och parkera på handikapprutan.
Ser då en tjej på runt 30 år stiga ur bilen och på väg att gå in i affären. Hon verkade inte vara det minsta rörelsehindrad.
Jag kliver ur min bil och går förbi och kikar försiktigt om det finns något tillstånd i rutan på hennes bil, det gjorde det inte.

Jag  kommer ifatt människan och kunde helt enkelt inte hålla tyst. Jag frågade henne rent ut om hon hade tillstånd att stå där på handikapparkeringen.

Hon vände sig om och fräste åt mig att jag inte skulle lägga mig i att hon parkerat där. Jag hade nog räknat med en konfrontation, men ändå inte att hon skulle reagera så direkt.
Jag började ilskna till ...så jag sa högt, att jag tycker hon var fräck som ställer sig på handikapprutan utan att ha tillstånd.

Haha, folk vände sig om och tittar på människan (det var vad jag ville) och jag hade hoppats på någon form av reaktion som att hon skulle vända och gå tillbaka ut och flytta sin bil. Tror ni hon gjorde det? Nej.

Helt fräckt  fortsatte hon in i affären precis som om inget hade hänt. Såna ohyfsat arroganta människor tycker jag inte om.

Hur som helst, när jag hade handlat klart mitt, ser jag att människans bil fortfarande står kvar, och då hade jag varit inne i affären i över en halvtimma.
Det fanns gott om lediga parkeringar, så varför parkera på en som är ämnad för rörelsehindrade? Det finns många lata som parkerar så nära ingången som möjligt bara för att slippa gå några meter. Tråkigt är det hur som helst.
BMW M3 E92

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2010, 23:58:22 »
Handikapp-P är till för de som behöver, och har tillstånd. Därmed basta! Men vi lever tyvärr i en värld full av idioter, och den sista är inte född än.  >:(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2010, 01:45:41 »
Vi dessa tillfällen brukar jag bli lockad att fälla någon lagom dryg kommentar som
"Det är klart, du verkar du vara rätt utvecklingsstörd" eller liknande.
Men hittills har jag inte blivit så förbannad att jag gjort det, kanske lika bra det..
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad mv70

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 299
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2010, 11:53:15 »
Har inte sett o läst det finstilta under förut !

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2010, 17:10:03 »
 ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2010, 17:28:59 »
 ;D
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Reklampartners