Då var våren här igen, men jag har ju haft min 740iL ute sedan ett par månader snart.
Men jag har hållit på med en vårputsning sista veckan, och ska väl strax köra över lacken med lite polering med Menzerna fin och sen på med ett lager Fire Glace, bara för att se till att den håller sig blank då jag polerade den grundligt för drygt ett år sedan.
Det var dags för nya sommardäck, de nuvarande har gått 4 somrar och ca 4000 mil vilket är ok.
Tänkte egentligen bara beställa nya Michelin Pilot Primacy 235/60X16 och köra vidare på originalfälgarna som jag tycker är rätt stiliga.
Men en polare ställde till det med myror i min skalle, som efter ett litet äventyr till Karlskoga slutade med att jag blev med 4 väldigt skitiga Alpina SoftLine-fälgar med däck.
Priset var klart högre först men efter en del prutande så hamnade de väl på nåt jag tyckte kunde bli ok trots att fälgarna skulle vara fina och utan skrapmärken i telefon vilket givetvis inte stämde när man väl kom fram och fick se dem själv, därav prutandet...
Väl hemkommen så blev det två dagars sanering och gnessande och ta mig fan, fälgarna såg nästan ut som nya, trevligt.
Nu blev det ju inte de däringa flådigaste på 20” utan jag valde medvetet exakt samma Alpina-fälg fast till Alpina B10, alltså E39 5-serie. Dessa är på mer ”sansade” 18” med exakt samma bredd och ET som 20” till E38.
Argumentationen var det att 20” är ovanligare och svårare att få tag på, väger mer, kräver dyrare däck som högst sannolikt inte kan ge lika bra komfort med de rätt extrema låga profiler de ska ha, och i dessa dimensioner är det glest med komfortdäck utan det blir mer sportdäck.
Men på 18” så blir det mer sansade 235/50X18 vilket finns som Michelin Primacy HP som är ett prestandadäck mer inriktat på komfort vilket jag tycker passar bättre på en 740iL
Kör med dessa 18” Alpina på nu med de däck som satt på vid köpet, vilket är 235/40X18 vilket är för låga däck så det ser lite tanigt ut. Men jag har beställt rätt Michelindäck som jag beskrev ovan så det blir byte direkt de kommer.
Nu är det beställt tid för att byta momentstagen och bussningarna i framvagnen, jag kan se i dokumentationen för vagnen att de är bytta med jämna mellanrum och det är dags nu igen snart så jag passar på och byter nu innan det blir nya däck på, och får en koll på hjulinställningarna med.
Ska se om jag får fart på det enda som inte funkar riktigt som det ska på bilen, nämligen däcktrycksövervakningen. Blir antagligen att köpa tre nya fälgsensorer, har en ny på hyllan sedan tidigare. Undrar var man kan köpa dessa billigast, på Schmiedmann ? Eller är det bara BMW som har tro? Kostar ju 970 kr/st så det svider ju lite...
Har hållit på och ”vallat” kossorna lite med Gliptone Liquid Leather och jäklar vilka bra lädervårdsprodukter det är, och så gott de luktar. Skinnklädseln är riktigt fin i skicket på min bil, och har aldrig varit torr eller hård, men nu har jag ändå mjukat upp den ännu mer och ska gnida in tunt varje vecka ett tag framöver så att skinnet blir mättat med mjukgörande och väldoftande godsaker. Luktar sadelshop så man blir yr i skallen nu i bilen....
Har ett problem som dök upp. Plötsligt så lyckades jag tappa igen locket på bakre armstödet så att lås-flärpen slogs av på ena sidan och nu hänger handtaget att öppna med löst. Hur kan man fixa detta? Jag ser att man kan beställa ett helt nytt lock med skinnklädsel och allt för kanske 2-3000 kr men det känns ju inte så bra. Verkar inte finnas bara låsmekanismen som reservdelar. Men är det möjligt att få loss hela locket lätt och få upp det på köksbordet och där dela det så man får loss inneplattan där låsmekanismen sitter? Då skulle man ju kanske kunna hitta ett lock på skroten och sätta mitt skinnlock på den plattan?
Jag gick och gjorde ett impulsköp och blev med en liten ångtvätt, egentligen tänkt för hemmet, gardiner kakel och annat jox. Men jag hade lite funderingar på att kanske kunna använda den till bilen, tänkte på att kunna göra rent inne i trånga ställen i dörröppningarna.
Men igår så blev det att testa vidundret i garaget. Har haft en retsam brun fläck högt uppe mot taket på klädseln på höger A-stople som jag länge tänkt försöka få bort men inte vågat mig på. Funderade på att köpa en ny klädselbit till A-stolpen. Men så testade jag med ångtvätten och en vattenabsorberande svamp, och ta mig fan om inte fläcken närmast ”hoppade” ut i svampen och var väck på ett par minuter

Testade då på några intorkade hårda fläckar på den svarta golvmattan, och vips så var de helt väck de med. Fy attan vilken bra liten manick jag köpt, blir till att ta en runda på några fläckar på bagagerumsmattan i morgon.
Jag funderar på att bara i preventivt syfte byta listen runt takluckan, den är ju inte så dyr. Men har någon bytt det, är det svårt? Tycker det verkar som den ska tryckas fast på en kant, eller ska det limmas eller nåt?
Har köpt en ny dekor/skraplist till översidan på dörrklädsels på förardörren. Gummit har korvat sig lite längst fram på den som nu sitter där, så jag byter till en ny så det ser snyggt ut. Ska lyfta av dörrklädseln någon dag byta listen. Då blir det att studera hur det ser ut inne i dörren, kanske göra rent lite om det behövs, smörja och kolla att allt sitter fast som det ska och inte kan skallra. I samband med detta så kommer jag att byta ut gallret för diskanthögtalaren på förarsidan då det är en buckla på det och sätta dit ett nytt galler.
Eventuellt så köper jag en ny navigationsenhet i bagaget, ja MK4 DVD-läsaren. Den jag har konstrar lite och det tar ibland lång tid innan kartan visas eller så visas den inte alls. Ska se om jag kan ta isär den lite och se om det är något i drivningen till lasern åkning som inte gör som det ska och om det kan repareras. Om inte så tror jag att jag köper en helt ny även och de kostar ca 8-9000 kr på Ebay.
Jag har ett nytt bakre ljuddämparfäste som gått av uppe i stången som är svetsad till ramen. Ska se om jag kommer åt att gänga och skarva stången och sen hänga dit det nya upphängningsgummit jag har i reservdelslådan sen ett par år tillbaka.