Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #90 skrivet: mars 07, 2012, 10:21:35 »
Kul att det händer någonting, det är ju snart våren.
Hoppas att vi får en varm sommar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #91 skrivet: maj 20, 2012, 21:51:58 »

Då var våren här igen, men jag har ju haft min 740iL ute sedan ett par månader snart.

Men jag har hållit på med en vårputsning sista veckan, och ska väl strax köra över lacken med lite polering med Menzerna fin och sen på med ett lager Fire Glace, bara för att se till att den håller sig blank då jag polerade den grundligt för drygt ett år sedan.

Det var dags för nya sommardäck, de nuvarande har gått 4 somrar och ca 4000 mil vilket är ok.

Tänkte egentligen bara beställa nya Michelin Pilot Primacy 235/60X16 och köra vidare på originalfälgarna som jag tycker är rätt stiliga.

Men en polare ställde till det med myror i min skalle, som efter ett litet äventyr till Karlskoga slutade med att jag blev med 4 väldigt skitiga Alpina SoftLine-fälgar med däck.

Priset var klart högre först men efter en del prutande så hamnade de väl på nåt jag tyckte kunde bli ok trots att fälgarna skulle vara fina och utan skrapmärken i telefon vilket givetvis inte stämde när man väl kom fram och fick se dem själv, därav prutandet...

Väl hemkommen så blev det två dagars sanering och gnessande och ta mig fan, fälgarna såg nästan ut som nya, trevligt.

Nu blev det ju inte de däringa flådigaste på 20” utan jag valde medvetet exakt samma Alpina-fälg fast till Alpina B10, alltså E39 5-serie. Dessa är på mer ”sansade” 18” med exakt samma bredd och ET som 20” till E38.

Argumentationen var det att 20” är ovanligare och svårare att få tag på, väger mer, kräver dyrare däck som högst sannolikt inte kan ge lika bra komfort med de rätt extrema låga profiler de ska ha, och i dessa dimensioner är det glest med komfortdäck utan det blir mer sportdäck.

Men på 18” så blir det mer sansade 235/50X18 vilket finns som Michelin Primacy HP som är ett prestandadäck mer inriktat på komfort vilket jag tycker passar bättre på en 740iL

Kör med dessa 18” Alpina på nu med de däck som satt på vid köpet, vilket är 235/40X18 vilket är för låga däck så det ser lite tanigt ut. Men jag har beställt rätt Michelindäck som jag beskrev ovan så det blir byte direkt de kommer.

Nu är det beställt tid för att byta momentstagen och bussningarna i framvagnen, jag kan se i dokumentationen för vagnen att de är bytta med jämna mellanrum och det är dags nu igen snart så jag passar på och byter nu innan det blir nya däck på, och får en koll på hjulinställningarna med.

Ska se om jag får fart på det enda som inte funkar riktigt som det ska på bilen, nämligen däcktrycksövervakningen. Blir antagligen att köpa tre nya fälgsensorer, har en ny på hyllan sedan tidigare. Undrar var man kan köpa dessa billigast, på Schmiedmann ? Eller är det bara BMW som har tro? Kostar ju 970 kr/st så det svider ju lite...

Har hållit på och ”vallat” kossorna lite med Gliptone Liquid Leather och jäklar vilka bra lädervårdsprodukter det är, och så gott de luktar. Skinnklädseln är riktigt fin i skicket på min bil, och har aldrig varit torr eller hård, men nu har jag ändå mjukat upp den ännu mer och ska gnida in tunt varje vecka ett tag framöver så att skinnet blir mättat med mjukgörande och väldoftande godsaker. Luktar sadelshop så man blir yr i skallen nu i bilen.... :)

Har ett problem som dök upp. Plötsligt så lyckades jag tappa igen locket på bakre armstödet så att lås-flärpen slogs av på ena sidan och nu hänger handtaget att öppna med löst. Hur kan man fixa detta? Jag ser att man kan beställa ett helt nytt lock med skinnklädsel och allt för kanske 2-3000 kr men det känns ju inte så bra. Verkar inte finnas bara låsmekanismen som reservdelar. Men är det möjligt att få loss hela locket lätt och få upp det på köksbordet och där dela det så man får loss inneplattan där låsmekanismen sitter? Då skulle man ju kanske kunna hitta ett lock på skroten och sätta mitt skinnlock på den plattan?

Jag gick och gjorde ett impulsköp och blev med en liten ångtvätt, egentligen tänkt för hemmet, gardiner kakel och annat jox. Men jag hade lite funderingar på att kanske kunna använda den till bilen, tänkte på att kunna göra rent inne i trånga ställen i dörröppningarna.

Men igår så blev det att testa vidundret i garaget. Har haft en retsam brun fläck högt uppe mot taket på klädseln på höger A-stople som jag länge tänkt försöka få bort men inte vågat mig på. Funderade på att köpa en ny klädselbit till A-stolpen. Men så testade jag med ångtvätten och en vattenabsorberande svamp, och ta mig fan om inte fläcken närmast ”hoppade” ut i svampen och var väck på ett par minuter :) Testade då på några intorkade hårda fläckar på den svarta golvmattan, och vips så var de helt väck de med. Fy attan vilken bra liten manick jag köpt, blir till att ta en runda på några fläckar på bagagerumsmattan i morgon.

Jag funderar på att bara i preventivt syfte byta listen runt takluckan, den är ju inte så dyr. Men har någon bytt det, är det svårt? Tycker det verkar som den ska tryckas fast på en kant, eller ska det limmas eller nåt?

Har köpt en ny dekor/skraplist till översidan på dörrklädsels på förardörren. Gummit har korvat sig lite längst fram på den som nu sitter där, så jag byter till en ny så det ser snyggt ut. Ska lyfta av dörrklädseln någon dag byta listen. Då blir det att studera hur det ser ut inne i dörren, kanske göra rent lite om det behövs, smörja och kolla att allt sitter fast som det ska och inte kan skallra. I samband med detta så kommer jag att byta ut gallret för diskanthögtalaren på förarsidan då det är en buckla på det och sätta dit ett nytt galler.

Eventuellt så köper jag en ny navigationsenhet i bagaget, ja MK4 DVD-läsaren. Den jag har konstrar lite och det tar ibland lång tid innan kartan visas eller så visas den inte alls. Ska se om jag kan ta isär den lite och se om det är något i drivningen till lasern åkning som inte gör som det ska och om det kan repareras. Om inte så tror jag att jag köper en helt ny även och de kostar ca 8-9000 kr på Ebay.

Jag har ett nytt bakre ljuddämparfäste som gått av uppe i stången som är svetsad till ramen. Ska se om jag kommer åt att gänga och skarva stången och sen hänga dit det nya upphängningsgummit jag har i reservdelslådan sen ett par år tillbaka.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #92 skrivet: maj 21, 2012, 19:27:27 »
Härligt att du lägger ner så mycket omsorg på denna vagn, en av Sveriges finaste kan jag tänka mig.

Låter rimligt med 18"-are. Det är trots allt en komfortvagn.

Var köpte du ångtvätten?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #93 skrivet: maj 21, 2012, 19:53:56 »
Vilken berättelse!
Finna insatser du gör och hel klart känner du på det den dag du vill sälja den.
Kan du lägga lite bilder på nytt när den är klart?
Jag också säger, det är en konfort vagn och original är snyggast.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #94 skrivet: maj 21, 2012, 21:21:24 »
Härligt att du lägger ner så mycket omsorg på denna vagn, en av Sveriges finaste kan jag tänka mig.

Låter rimligt med 18"-are. Det är trots allt en komfortvagn.

Var köpte du ångtvätten?

Mvh:
Thomas

Nja, den är nog långt ifrån Sveriges finaste, har alldeles för dålig lack för det, mycket stenskott på huv och front. Men jag tror nog den ligger skapligt bra till som en av de i landet med bättre bruksskick än vanligt.

Ångan blev en Kärcher på Elon för 1495kr, gjorde rätt för varenda krona redan första dagen som du förstår av mitt förra inlägg.

http://www.elon.se/produkt/300932

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #95 skrivet: maj 21, 2012, 21:29:26 »
Vilken berättelse!
Finna insatser du gör och hel klart känner du på det den dag du vill sälja den.
Kan du lägga lite bilder på nytt när den är klart?
Jag också säger, det är en konfort vagn och original är snyggast.

Har länge tänkt ta lite nya bilder på den, och på inredningen, men har inte blivit av än. Men det blir nog när som helst då jag ju har skaffat bra objektiv för sådant.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #96 skrivet: maj 22, 2012, 00:02:27 »
Har länge tänkt ta lite nya bilder på den, och på inredningen, men har inte blivit av än. Men det blir nog när som helst då jag ju har skaffat bra objektiv för sådant.

Bilder vill vi se, gärna på Alpina fälgarna med.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #97 skrivet: maj 26, 2012, 23:38:03 »
Stilrent med Alpina-fälgarna. Tack för demonstrationen av din E38 idag på träffen. Din väns E38 var också välbehållen

Nästa gång korkar vi upp det som finns i kylskåpet va?  ;)

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #98 skrivet: maj 30, 2012, 21:40:48 »
Stilrent med Alpina-fälgarna. Tack för demonstrationen av din E38 idag på träffen. Din väns E38 var också välbehållen

Nästa gång korkar vi upp det som finns i kylskåpet va?  ;)

Mvh:
Thomas

Trevligt att träffas och få ett ansikte till nicket.

Kul att du gillade min gamla E38 fast den inte är så fin i lacken, men inredningen är ganska ok liksom utrustningsnivån.

I morgon blir det nya momentstag med bussningar monterade på auktoriserad verkstad, inte för att något är slut utan i preventivt syfte då jag börjat ana att det kan finnas glapp och då jag väntar hem nya däck så ska detta vara helt friskt inför den 4-hjulsmätning för att bekräfta att allt är OK innan nya däcken börjar rulla på allvar.

Verkade vara slut på Michelin Primacy HP 235/50x18 i hela Europa, så jag ringde Michelin kundsupport och sa att det var illa att man måste byta däckmärke för att de inte kunde hålla de dimensioner de hade i sitt standardsortiment i lager, så jag får väl beställa nåt annat. Dagen efter ringde de från supporten och en lätt ivrig herre upplyste om att de skulle få in mina däck första veckan i Juli.... :)

Har beställt ett nytt drivverk i min MK4 navigationsenhet, ja DVD-läsaren där bak, för den har triskats lite på sistone och tagit god tid på sig, eller vägrat, att läsa DVD-skivan. Trodde jag skulle bli tvungen att köpa hela apparaten ny för 8-9000 kr, men det visade sig finnas komplett mekanism för DVD-läsningen att köpa och bara byta den delen i enheten, för ca 1800 kr med 2 års garanti. Bara fyra skruvar och ett par kontakter sen är det klart.

Har även beställt mer av Gliptones Liquid Leather G12 cleaner och G11 contitioner, en liter av varje. Har aldrig haft ett bättre medel för skinn, och så exklusivt det luktar av genuint läder.
Skinnet blir väldigt mjukt och får rätt matta lyster, och luktar underbart bedövande av läder.

En polare fick in en M5 E60 på jobbet här om dagen, med riktigt fin skinnklädsel. Men, ägaren verkade inte uppskatta den exklusiva flärden för det doftade påtagligt av artificiell citron när dörren öppnades, av en doftgran i backspegeln.....

Jag har en liten men retsam och sakta groende rostfläck nere på hörnet på höger bakdörr. Har funderat hur jag ska göra med den. Kanske den håller sig i schack länge då ja bara kör på sommaren.

En ny tom grundad L-dörr kostar 8950 kr på BMW vilket blir en del för sen tillkommer ju garanterat en del lister och krafs som kan inte får loss oskadat från min nuvarande dörr, och sen en seriös lack på det, huga....

Men, jag har hittat två tillsynes friska L-dörrar på Ebay, med oriental blue, för intressanta pengar, den dyraste för 200€ och 87€ för frakt hem. Men det är i princip tomma dörrar och det känns olustigt att inte själv kunna kontrollera och bekräfta att de är rostfria och så bra i lacken att det skulle räcka med en maskinpolering för att kunna sättas på bilen och smälta in i det övriga på den. Man vet ju inte heller om frakten går bra utan skador.

Funderar på att byta listen runt takluckan bara i preventivt syfte, då den inte kostar mer än 360 kr. Men jag vet inte än hur den sitter fast, om den bara är att trycka på plats eller om det ska limmast eller annat knep o knåp.

Har fått tag på nytt (begagnat) helt handtag/lås till mittarmstödet bak.

Funderar på att byta listerna runt förardörren för att se om det blir mer rätt nybils ”tjoff” när man stänger dörren. Det är inte alls slut nu men upplevs ändå som om bilen gått typ 27 000 mil, vilket den ju gjort.... :)

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #99 skrivet: maj 31, 2012, 20:46:11 »

Jaha ja.... Då var de nya momentstagen i framvagnen på plats, och därmed kändes den redan tidigare stadiga framvagnen än stadigare, och viktigast av allt att det lilla svaga men irriterande ”klonket” när man kör över t ex farthinder var väck.

Men, det blev inte hjulinställning tyvärr, för verkstan upptäckte att bakre vänstra övre bärarmen i bakvagnen var glapp, inte mycket men nog för att det skulle vara dumt att göra en hjulinställning då den utgår från bakvagnen, och då måste ju den i sig vara korrekt och frisk.

Det blev att betala denna operation, låta dem beställa hem denna bärarm och boka tid för byte av den samt göra hjulinställningen då om ca 4 veckor.

Lite surt, och kostar en slant gör det med, men jag röker inte så jag har ju råd....  ;D ;D

Fast det har börjat bli ett problem i sig med alla kvitton som är samlade i en pärm för denna vagn sen den var ny, den pärmen börjar bli sprängfylld, så jag måste strax fortsätta med en ny pärm....  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #100 skrivet: juli 09, 2012, 08:52:50 »
Hur gick det sen sist? Fick du rätt på allting?

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #101 skrivet: juli 15, 2012, 02:20:31 »
Hur gick det sen sist? Fick du rätt på allting?

Sen sist så har nu bärarmen i bakvagnen blivit utbytt mot en ny och fyrhjulsinställning på BMW. Klonket i framvagnen är inte borta men klart svagare, ja det har ju hela tiden varit väldigt svagt men jag är som princessan på ärten för smådetaljer på mina bilar.... :)

Är på jobb i Norge just nu, håller på att bygga en ny oljeplattform åt Statoil, Gudrun ska den heta, men flyger hem på Måndag. Då hoppas jag att det ligger 4 nya Michelin Primacy HP 235/50x18 och väntar på mig....

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #102 skrivet: juli 19, 2012, 18:57:42 »
Då var de nya däcken monterade och det blev mycket bra.

Nu ser det rätt ut i hjulhusen när däcken är i originaldimension mot de tidigare för små 40-profilarna...

De nya Primacy HP rullar mycket komfortabelt och mycket tyst, inte ens grov asfalt ger någon nämnvärd ökning av buller. Det enda smolket i bägaren är att de är dyra, har inte fått priset än av leverantören, men det ser ut att ligga på allt mellan 2600-4000 kr/styck utpris ink moms beroende på vilka man frågar. Jag hoppas jag landar åt det lägre priset till. Jag med lite tur så får jag dem till nettopriset, inköpspriset utan moms.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #103 skrivet: juli 19, 2012, 19:34:56 »
Förut var originaldäck billigare än profildäck, tyvärr, nu är det tvärtom, om man vill har tillbaka konfort med originaldäck får man betala dyra pengar.

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #104 skrivet: juli 23, 2012, 23:17:14 »

Här är en liten bild på hur det blev med Alpina Softline 18” från Alpina B10 på min E38, med de nya 235/50x18 Michelin Primacy HP.

Är själv nöjd med resultatet både visuellt och inte minst komfortmässigt för däcken var en riktig hit. Upplever det som att bilen aldrig varit lika tyst och mjuk i gången tidigare. Skulle ju egentligen vara 20” av denna fälgmodell på en E38, men de är dyrare och svårare att få tag på, och det blir mer svårt att hitta komfortdäck om man säger så.

Nu är det strax dags att ta en liten runda med polermaskinen igen, med en dos Menzerna Final finish och avsluta med Fire Glaze eller nåt annat bra blänkmedel :) Bilen är ju inte riktigt lika fin som på bilden om man går närmare med näsan och synar utan har fått lite smårepor här och var sen sista poleringen....

Reklampartners