Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #75 skrivet: juli 29, 2011, 13:07:52 »
Mugge på AP har en bra instruktion hur man går tillväga:

Se 2007-06-13

http://www.autopower.se/?oppna=/galleriet/blogg.asp?bil=42191

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #76 skrivet: juli 29, 2011, 22:37:10 »
Som av en händelse hade jag en till uppsättning från nämnda företag liggandes som jag var tvungen att provmontera idag. Tydligen har de uppgraderat bladen då de verkar bygga lite mer på höjden än tidigare, vilket gör att de tar i något i torkararmen. Men bort med några mm med sidavbitaren så fungerade det även med dessa. Räckte med att modifiera en liten del av bladet, där armen låg emot en aning. Vet inte om det syns på bilden men jag råkade ta bort material från en längre sträcka än nödvändigt.

Med bladen från biltema slipper man göra någon sorts bearbetning öht.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
« Svar #77 skrivet: juli 30, 2011, 08:10:36 »
Som av en händelse hade jag en till uppsättning från nämnda företag liggandes som jag var tvungen att provmontera idag. Tydligen har de uppgraderat bladen då de verkar bygga lite mer på höjden än tidigare, vilket gör att de tar i något i torkararmen. Men bort med några mm med sidavbitaren så fungerade det även med dessa. Räckte med att modifiera en liten del av bladet, där armen låg emot en aning. Vet inte om det syns på bilden men jag råkade ta bort material från en längre sträcka än nödvändigt.

Med bladen från biltema slipper man göra någon sorts bearbetning öht.

När det gäller "englandsbladen" så förstår jag ändå inte hur du menar, trots dina bilder.

Jo, jag ser att du klippt bort toppen på "åsen" uppe på bladet, men det är ju inte där det primära problemet är, som jag ser det.

Titta på din översta bild där man ser själva hållaren på bladet. I bakkanten på det, där torkararmen ska ut, så sitter det en förstärkning på gaveln mellan sidorna. Denna kommer som jag ser det i direkt konflikt med torkararmen då denna kommer att ligga i princip platt mot överkanten (åsen) på bladets ovansida.

Eller menar du att du trär in änden på kropen UNDER denna lilla förstärkning på gaveln av hållaren, mellan bladets övre ås och under förstärkningen, i den pyttelilla glipan mellan där? Och sen krånglar dig runt svängen på kroken (med själva det vippbara kroklåset i mitten på bladet borttaget?) så du trätt på bladet på armen som det visas i länken ang. Biltema-bladet? Och sen klicka i kråklåset i krocken och klicka fast det hela i bladhållaren igen? Om du förstår min kanske lite röriga beskrivning?

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #78 skrivet: juli 31, 2011, 11:41:15 »
Hmm, måste nog kika lite närmare på hur mina torkarblad ser ut innan jag kan svara på dina frågor.

Men eftersom du fått pengarna tillbaka kan du bortse från dessa blad och istället inrikta dig på biltemas variant där du inte behöver modifiera något öht som sagt. Vad jag har sett har de inte ändrat utförandet något vilket medför att det är det bolt on.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #79 skrivet: september 01, 2011, 09:07:31 »
Hmm, måste nog kika lite närmare på hur mina torkarblad ser ut innan jag kan svara på dina frågor.

Men eftersom du fått pengarna tillbaka kan du bortse från dessa blad och istället inrikta dig på biltemas variant där du inte behöver modifiera något öht som sagt. Vad jag har sett har de inte ändrat utförandet något vilket medför att det är det bolt on.

Mvh:
Thomas

Har du kikat på hur dina engelska blad är fastsatta på din bil ännu...?

Eller kan du säga vilka av alla olika flatblades som Biltema har som passar direkt på min  bil, gärna med artikelnummer. Minns att jag har omvänd krok på förarsidan.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #80 skrivet: september 02, 2011, 00:52:50 »
Har ingen tydlig beskrivning framtagen.

I länken ovan ser man art.nr: 58-237. Denna artikel finns enl. hemsidan att tillgå i flera varuhus medans den har utgått i andra. Kanske byter de endast art.nr. Måste bege mig till en butik för att få klarhet i detta.

Från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Vindruterengoring/Torkarblad1/

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #81 skrivet: september 04, 2011, 11:22:59 »

Får tacka för hjälpen Gemini, men det sket sig som vanligt/väntat....

Var till Västerås och kikade på Biltema där igår.

Det visade sig att 58-237 hade utgått och nytt nummer var 58-247 som skulle se likadana ut. Men det gjorde de inte alls utan hade helt andra fästen och en massa plast påbyggt på bladets översida så hela bladet blev nästan lika stort som ett gammalt vanligt torkarblad.....

Ska kika lite mer på de engelska bladen och se om det kan gå att trixa dit det även på förarsidan med lite lätt våld och div. mods.

Blir ju nästan sugen på att hämta en torkararm från skroten och helt sonika svetsa om kroken så den blir åt rätt håll......

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #82 skrivet: september 04, 2011, 14:11:23 »
Typiskt, då kanske du får kika på Julas sortiment ist.

Dessa nya från Biltema var inte någon vacker syn som sagt:

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #83 skrivet: september 04, 2011, 21:24:44 »
En liten update då....

Nu sitter ta mig racksiken Aero-bladen från England PÅ.... :)

Vore väl självaste F om man klarar att bygga serva och köra oljeplattformar men inte få på ett par torkarblad.

Så jag tog mig en närmare kik på problematiken och de möjligheter som fanns till bruk.

Det visade sig att det gick att pilla isär själva hållarmekanismen på bladen mer än monteringsmanualen egentligen visade, ja det handlade egentligen om att demontera själva fabriksmonteringen, men det var lätt.

Jag gjorde samma moddning på bladets "ryggfena" som du visade, men är inte säker på om det ens behövs, kanske går ändå. Och så filade jag ur ett par mm på en del i hållaren för att ge armen med plats att gå på, men det kanske inte heller behövs.

Bladen sitter alltså på nu och det ser väldigt bra ut i det stora hela. De verkar sitta stadigt i hållarna med, ja i alla fall sett till vridning. Däremot glappar de rätt mycket i höjdled i hållarna, ja rakt upp från rutplanet sett alltså. Vet inte om detta ev. kan bli nåt problem men jag tror inte det. Har bara testat torkarna kort idag då jag tvättade bilen och då verkade det funka helt okey.

Tyvärr verkar 24" vara en smula för långt på passagerarsidan då bladspetsen tar i huvkanten en smula. Kanske går ändå eller så kanske man kan fila ner bladtoppen lite. Känns som om det skulle se lite för kort ut med 22" istället, och kanske se knasigt ut med 24" på förarsidan och 22" på andra. Och det finns väl knappast 23" blad.

Nu väntar man konstigt nog nästan på en regnskur så man får testa det ordentligt. Kommer att ha originaltorkarna med i bagaget till jag vet att dessa verkligen funkar stabilt och torkar bra.

Och du, det där nya du visar bild på från Biltema är ju ändå diskreta jämfört med de som de hade inne nu, för de hade plastjox som på din bild fast hela vägen ut till ändarna...

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #84 skrivet: september 05, 2011, 00:44:37 »
Härligt att det löste sig till slut.  :D

När jag monterade mina utan att bearbeta "ryggfenan" tryckte armen på bladet, vilket resulterade i att en yta utelämnades.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #85 skrivet: september 08, 2011, 20:56:09 »
Ännu en update...

Nu är originaltorkaren tillbaka på passagerarsidan.

Orsaken är att de engelska Aero-bladen på 24" som skulle passa rakt av på E38, enligt annonsen på Ebay, är en smula för långa samt för höga ute i yttre änden. Detta resulterade i att de krokar i huvkanten på vägen upp/ned vilket får bladet att sprätta upp.

Min spontana åsikt om Aero-bladen är att de nog är rätt bra, men tveksamt om de klår originalbladen på alla parametrar som har med funktion att göra, däremot vinner de skönhetsskalan lätt.

Idag märket jag att det finns en tendens att lätta en smula från rutan på ett mindre område (inte i siktfältet) på förarsidan i högre farter, typ 120 och uppåt. Men generellt sett så verkar de tork både bra och tyst samt är snyggare än originalbladen, och är betydligt billigare.

Nu blir frågan om man ska se om det går att modda den yttersta änden på passagerarsidan blad, så det inte krokar i huvkanten, och utan att det ser tattaraktigt ut. Om inte det går så får man kolla om det finns exakt likadana blad fast på 23" eller 22" att sätta på passagerasidan.

Dr Tinnitus

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #86 skrivet: oktober 28, 2011, 19:10:29 »
Hur har det gått med torkarbladen?
Blir det avställning över vintern?

Blir alltid lika imponerad när jag ser din utrustningslista.  :)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #87 skrivet: november 02, 2011, 20:39:32 »
Hur har det gått med torkarbladen?
Blir det avställning över vintern?

Blir alltid lika imponerad när jag ser din utrustningslista.  :)

Det har gått bra med torkarbladen, ja i alla fall så de "passar" om än med en del strul och fix för att få till det. Ganska lätt egentligen bara man klurar ut det.

Tyvärr så funkar ändå originalbladen bäst i praktiken. Båda torkar ungefär likvärdigt men originalbladen är tystare. De fancy Aero-blanden har oskicket att vara ljudliga vid vändning samt start/stopp. Antagligen för att det inte är exakt passning mellan torkararmens "krok" och själva hållaren på bladet, för stort spel så bladet kan vicka och armen glappa i hållaren vilket avger ett irriterande klickande ljud. Kanske det kan fixas med nåt nytt trix man klurar ut. Men till dess så blir det nog originalbladen igen.

Japp, den ställs av under vintern som vanligt

Dr Tinnitus

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #88 skrivet: februari 18, 2012, 10:48:44 »
Det var länge sent att du inte skrev någonting,  hur har du det, har du kvar pärlan?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #89 skrivet: mars 04, 2012, 16:22:17 »
Det var länge sent att du inte skrev någonting,  hur har du det, har du kvar pärlan?

Har det bra och har givetvis kvar åkdonet. Tog ut den ur vinterdvalan igår faktiskt.

Dr Tinnitus

Reklampartners