Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bnz

• Newbie
  • Junior Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
SV: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #60 skrivet: mars 08, 2011, 21:35:04 »
Ok, det blir till att försöka igen och nu ska de ut de rackarna.

Tog bort blinkerslyktorna helt vid förra försöket, men det sket sig ändå. Men din bild på undersidan av lyktan var intressant då den visar hur den sitter fast och vad som styr o s v.

Jag ska försöka att demontera inälvorna i lyktorna så jag kan torka rent eller skölja rent det från damm och få allt riktigt rent och blankt igen, för det blir ju lite av en hinna av damm efter många år. Men man måste vara oerhört försiktig då det blanka i t ex reflektorer kan vara oerhört tunt och ömtåligt då det bara är ett metallskikt som man förångat på ytan.

Så en liten update ang. mina problem med att posta på forumet med Safari. Jag har upptäckt att det går att få in inläggen om man klickar på "Preview" först en eller ett par gånger, sen går inlägget in. Klickar man direkt på "Post" så blir det felmeddelande 9 ggr av 10 och det skiter sig.

Dr Tinnitus

Båda glasen inuti glasen går lätt att demontera, till helljuset är det plast och till halvljuset är det glas, jag polerade upp båda två för hand med vanligt polermedel utan vax, grym skillnad! Insidan på projektorlinsen tog jag bara lite rödsprit och putsade upp (man får lirka in fingrarna bakom linsen bara).

Det är väldigt lätt när du bara får bort själva huvudglaset :).

Ang. Safari, vilken version kör du? Jag kör 5.0.3 och jag finner inga bekymmer ang postning.
Aspensilver E38 - 286 hk / 400 nm - 19" Breyton Magic - Sänkt 35/35mm - Bi-xenon - LED-bakljus

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
« Svar #61 skrivet: mars 08, 2011, 21:40:35 »
Båda glasen inuti glasen går lätt att demontera, till helljuset är det plast och till halvljuset är det glas, jag polerade upp båda två för hand med vanligt polermedel utan vax, grym skillnad! Insidan på projektorlinsen tog jag bara lite rödsprit och putsade upp (man får lirka in fingrarna bakom linsen bara).

Det är väldigt lätt när du bara får bort själva huvudglaset :).

Ang. Safari, vilken version kör du? Jag kör 5.0.3 och jag finner inga bekymmer ang postning.

Tack för infon om lyktorna.

Jag kör Safari 5.0.3 och det är återställt och rensat på alla vis, men det har varit dessa problem länge nu men funkat ibland.

Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #62 skrivet: april 10, 2011, 12:11:36 »
Varför, varför varför.......

När jag köpte min 740iL sommaren -07 så var det ny vindruta (1-2 veckor sen monteringen) på den vilket jag var glad för för det är ju så mycket fräschare på alla sätt.

Så jag körde hem bilen och någon dag senare så skulle jag skjutsa en kompis en runda för att visa nya bilen. Det var torrt och rent på vägen men PANG, så fick man ett stenskott som gav en "stilig" stjärna om än inte så stor mitt framför passagerarsätet..... Kul.... :(

Nåväl, efter ett utdraget primalbröl så var det bara att gå vidare med livet. Efter ett tag upptäckte jag att det var misstänkt mycket vindbrus i bilen, som verkade komma från vindrutans överkant. Efter tre års klurande och donande för att försöka komma till rätta med vindbrusandet så fanns det bara den nya rutan kvar som orsak, vilket det visade sig vara då jag fick den utbytt förra sommaren, för det var både en "pirat-ruta" och "pirat-list" monterat. Med ny originalruta och originallist så blev bilen så tyst som den skulle vara, kalasskönt.

Nåväl, hann väl inte köra så mycket förra sommaren, så när jag nu tog ut bilen för ett par veckor sedan så var det ju trevligt, men hann bara med att köra ett par dagar sen reste jag bort på jobb igen. Kom hem i Onsdags och igår skulle jag skjutsa en polare till Eskilstuna för han skulle kika på en bil hos BMW där bredvid E20.

Jag nollade förbrukningsmätaren och höll hastighetsgränserna i lugn lunk och förbrukningen visade 0,76 L/mil när vi efter de 12 milen till E-tuna, rätt ok för den klumpedumpen.

På vägen hem så körde vi över Skultuna från Västerås för att slippa all trafik och vad hände då, jo vi mötte en bil och PANG, stenskott och spricka igen..... :(

Dr Tinnitus

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #63 skrivet: april 10, 2011, 12:32:39 »
"pirat-ruta" och "pirat-list" monterat? Vem var det som gjorde det? En som vill känna pengar på pirat försäljning?
Tråkigt när man får sprickor på rutan, det blir också en sånt jädra ljud att ofta man hoppa i baklänges och undra vad det är som har hänt.
Onödiga kostnader till att fixa det.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #64 skrivet: april 10, 2011, 18:02:09 »
"pirat-ruta" och "pirat-list" monterat? Vem var det som gjorde det? En som vill känna pengar på pirat försäljning?
Tråkigt när man får sprickor på rutan, det blir också en sånt jädra ljud att ofta man hoppa i baklänges och undra vad det är som har hänt.
Onödiga kostnader till att fixa det.

En vanlig bilglasfirma i trakten av Tranås.

Rutan var en Pilkington, vilket är ett känt märke i sig, men BMW använder glas från franska Saint Gobain som original och enligt den glasfirma som gjorde bytet åt mig så menade de att det var bättre än Pilkington, bättre passform m.m.

Listen mot taket var antagligen en universallist som följer med rutan i ett kit. Den är bara i gummi och med en mycket enklare design än originalet som har flera tätande gummiflikar åt alla håll och kärna i aluminium. BMW's originallist kostar bara ca 180 kr så fan vet varför man snålade på det. Firman (Samglas i Vällingby, numera Carglass) som monterade rutan åt mig kör bara med originaldelar.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #65 skrivet: april 10, 2011, 21:23:13 »
Riktigt surt.

Då gäller det att höra sig för vad firman man anlitar använder sig av för prylar, bra att du uppmärksammar oss på detta.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #66 skrivet: april 11, 2011, 11:41:07 »
Carglas är ett företag som bli större och större i hela Europa, de måste visa att det är ett seriöst företag, det som är bra är att det ofta inte kostar någonting att byta eller vakuum limma skadan, om du inte har tid att åka till dem, de kan komma till ditt jobb eller hemma hos dig efter jobbet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #67 skrivet: juni 21, 2011, 20:13:29 »
Då var vindrutan bytt igen, på samma firma och det verkar ha blivit lika bra jobb denna gång.

Har äntligen fått tummen ur och tagit tag i lykthistorien igen, har ju nya glas till framlyktorna som ska på, men har gått bet ett par gånger tidigare att få ut dem från fronten. Har Bentleys fina verkstadmanual men inte fan har det hjälpt fast jag följt receptet där.

Men, här om dagen så tänkte jag att det var då väl självaste F om jag inte ska få loss de rackarna. Efter mycket klutande bändande dragande och donande så insåg jag att de måste sitta fast på nåt mer ställe, undersidan verkade det som, än vad som stod i verkstadsmanualen. Kikade i alla hål och glipar och plötsligt när jag bände ner en tätande list på undre kanten av lyktan så kunde jag se två små skruvuslingar långt inne i två smala hål. Det stod inte ett ord om dessa i verkstadsmanualen från Bentley.....

Nu är i alla fall lyktorna ur och glasen demonterade. Tyvärr upptäckte jag att reflektorerna längst in, bakom linsen var sönderbrända ovan Xenonlampan. Detta förklarar ju varför jag tyckt att nyare bilar har mer sting i halvljuset på sina Xenon än det är på min 740iL, trots att det inte alls lyser dåligt egentligen. Med kass reflektor som försvinner ju mycket av Xenonlampans ljus på villovägar där det inte ska vara och hamnar således inte på vägen.

Hur gör djur, tänkte jag och började kika runt på de reservdelsiter för BMW som finns på nätet. Ah... det visade sig att det går att byta själva insatsen med båda reflektorerna i ett knippe, bara 2650 kr styck. Klart billigare än 11 000 kr styck för ny komplett lykta med drivdon och allt.

Ringde till München och frågade på BMW där vad priset för kalaset skulle bli där nere, och svaret vare att insatserna skulle ha blivit 500 kr billigare styck, och att kompletta lyktor kostade 8200 kr styck.

Nåväl, jag beställde två nya insatser här hemma, och slog även till på nya "lyktfronter" i Chrome Line-utförande för 1100 kr styck. Har ju redan köpt nya lyktglas och nya vita blinkers. Allt detta ska på bilen den närmaste veckan eller två, samt de nya njurarna som jag haft på hyllan ett par tre år redan. Nya sidoblinkers blir det med, samt nya nedre dörrlister runt om och nya lister på mitten av dörrarna på förarsidan då de fått en liten skada tidigare.

Är fortfarande intresserad om någon vet om det finns moderna torkarblad, sådana där tunna mjuka saker som nya bilar har, som passar direkt på torkararmarna på min bil och som funkar bra?

Passade även på att smeka kossorna med Gliptones utmärka läderrengöring och återinfettning, så det är nästan nybilslukt (massiv läderlukt kan jag lova) och känsla i inredningen nu.

Idag efter en noggrann tvätt så maskade jag in alla lister och annat inför den maskinpolering jag ska göra vilken dag som helst. Ägnade sen någon timme åt att dutta i en herrans massa stenskottsmärken (mest i fronten) med 317 Oriental Blue för att dutta på klarlacken på det i morgon.

Dr Tinnitus

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #68 skrivet: juli 10, 2011, 21:40:06 »
Jaha ja, det verkar vara lite halvsömnigt på forumet nu för tiden, så vi får väl hoppas att det piggnar till lite vad det lider.

En smärre update från mitt pysslande med min gamla skorv.

Har fått på grejorna jag nämnde ovan och detta som en avslutning på en maskinpolering, och det väldans trevligt må jag säga. Bilen är blank som attan och de nya listerna klär den bra. De nyrenoverade strålkastarna blev väldigt stiliga med kulisserna i silver/krom och de nya reflektorerna gjorde att det blev en makalös skillnad på draget i halvljuset.

Hann precis få ihop allt innan det var dags för helikopter ut på Nordsjön för 2 veckors jobb, är här ute nu och åker hem på Fredag. Då blir det att ta tag i uppsnyggning i dörröppningarna, tvätta rent och polera där i krokarna och sen polera fälgarna tror jag. En mindre uppsnyggning under huven är det också dags för.

Dr Tinnitus

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #69 skrivet: juli 11, 2011, 07:58:38 »
Jo det är lite halvsömnigt här minst sagt, hoppas det lossnar med tiden.

Lägg gärna upp några bilder på din bil.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #70 skrivet: juli 11, 2011, 12:28:28 »
Jo det är lite halvsömnigt här minst sagt, hoppas det lossnar med tiden.

Lägg gärna upp några bilder på din bil.

Ja jag har tänkt att ta lite nya bilder på den, både in och utvändigt, och det passar väl bra nu när den är nypolerad m.m.

Få se om jag får till något när jag kommer hem på Fredag.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #71 skrivet: juli 12, 2011, 08:18:08 »
Kul med lite pyssel. Ang. din fråga gällande montering av nya generationens torkarblad kan jag nämna att det går alldeles utmärkt. Trots den "felvända" torkararmen på förarsidan. Kan faktiskt rekommendera BIltemas flat blade, bra prestanda och livslängd.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #72 skrivet: juli 12, 2011, 17:17:13 »
Kul med lite pyssel. Ang. din fråga gällande montering av nya generationens torkarblad kan jag nämna att det går alldeles utmärkt. Trots den "felvända" torkararmen på förarsidan. Kan faktiskt rekommendera BIltemas flat blade, bra prestanda och livslängd.

Ok, det låter ju lite intressant. Men vilka blad ska man då handla, eller rättare sagt till vilken bilmodell, eller längd? För det finns väl inget som är anpassat direkt för E38, alltså angivet för just E38?

Använder ju inte torkarna så mycket egentligen utan är mest ute efter ett lite renare utseende än vad original "cykelställ" till torkare ger.

Dr Tinnitus

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #73 skrivet: juli 12, 2011, 22:23:26 »
Köp 24" för förarsida resp. passagerarsida.

Har även testat Julas variant, men Biltemas är en klass för sig.

Just nu använder jag dessa, lägg märke till priset:

http://cgi.ebay.co.uk/BMW-SERIES-7-E38-94-01-AERO-FLAT-WIPER-BLADES-NEW-24-24-/350285537200?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item518ea51fb0

Tröttnade på de i mitt tycke usla originalbladen från Bosch, därav mitt byte till torkare i detta utförande. Visst går man ifrån original-looken men det spelar ingen roll, det är faktiskt en säkerhetsdetalj.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #74 skrivet: juli 27, 2011, 14:06:13 »
Köp 24" för förarsida resp. passagerarsida.

Har även testat Julas variant, men Biltemas är en klass för sig.

Just nu använder jag dessa, lägg märke till priset:

http://cgi.ebay.co.uk/BMW-SERIES-7-E38-94-01-AERO-FLAT-WIPER-BLADES-NEW-24-24-/350285537200?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item518ea51fb0

Tröttnade på de i mitt tycke usla originalbladen från Bosch, därav mitt byte till torkare i detta utförande. Visst går man ifrån original-looken men det spelar ingen roll, det är faktiskt en säkerhetsdetalj.

Har fått hem bladen i din länk nu, men hur sjutton monteras de då. Och funkar dessa verkligen på E38 med omvänd arm på förarsidan.

Sitter och kikar på bladet nu med vet inte hur det ska monteras och vågar inte bryta för att ev. öppna clip-lås-fästet med risk att göra fel och ha sönder nåt.

EDIT: Hittade en beskrivning i annonsen på eBay, men vad fan, det går ju inte att montera dessa Aero Vu på min E38, den har ju omvänd krok på förar sidan, har inte alla E38 det?????

Ringde firman som säljer dessa och de sa att det inte fanns blad som passade min bil, fast de påstår att i annonsen att det passar direkt på E38 utan att specificera OM det finns varianter där det inte passar. Förbenade skit!!!!

Nåväl, ca 1 minut efter att samtalet avslutats så pep det till i mobilen, det hade kommit ett email där det meddelades att firman betalt tillbaka alla pengarna. Det får de i alla fall ett stort plus för.

Då blir ju frågan hur sjutton DU lyckas montera dessa och andra flatblade och påstrå det går utmärkt trots omvänd krok????!!!

Dr Tinnitus

Reklampartners