Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Z4M: TopZter  (läst 147431 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Z4M: TopZter
« Svar #150 skrivet: oktober 21, 2010, 17:00:44 »
Helt rätt, stämmer att du nämnde det. :) När Hans har bytt den, så kommer bilen gå som den ska. ;D
Däcken ja, så här kan jag ju inte ha det, får ta tag i det så fort som möjligt.

Åk med bilen till en däckhandlare och be dem kontrollera att de är täta. Detta görs genom att hjulen sänks ned i ett stort bad och så ser man var det bubblar någonstans.

Vill du prova själv kan du blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska och duscha hjulen, där det läcker ut luft blir det fina såpbubblor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #151 skrivet: oktober 21, 2010, 17:31:00 »
Åk med bilen till en däckhandlare och be dem kontrollera att de är täta. Detta görs genom att hjulen sänks ned i ett stort bad och så ser man var det bubblar någonstans.

Vill du prova själv kan du blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska och duscha hjulen, där det läcker ut luft blir det fina såpbubblor.

Jag har varit hos däckhandlare ..dom lyfte av däcket som det har pyst ur och lade det i vattenbad ..och inte en endaste bubbla blev det ..så det var bara att kränga på däcket igen. Det är väldigt mystiskt.  :D
BMW M3 E92

Utloggad Daniel

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma: +0/-0
SV: Z4M: TopZter
« Svar #152 skrivet: oktober 21, 2010, 21:41:06 »
Jag har varit hos däckhandlare ..dom lyfte av däcket som det har pyst ur och lade det i vattenbad ..och inte en endaste bubbla blev det ..så det var bara att kränga på däcket igen. Det är väldigt mystiskt.  :D



Det behöver inte vara däcket som pyser luft, det kan även fälgar göra, om det är delade fälgar!
Då kan det vara så att om packningen är dålig då pyser det luft från fälgen.


Exempel på delade fälgar med packning.
http://www.public.asu.edu/~jkushin/jtk/imgs/gallery/kush/gLaguna_Borbets.jpg

Där de små bultarna sitter, där går det att ta bort helt och mellan fälgen och bultarna sitter packning, är packningen lite dålig då pyser det ut luft därifrån.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Z4M: TopZter
« Svar #153 skrivet: oktober 21, 2010, 22:32:11 »
Det behöver inte vara däcket som pyser luft, det kan även fälgar göra, om det är delade fälgar!
Då kan det vara så att om packningen är dålig då pyser det luft från fälgen.

Exempel på delade fälgar med packning.
http://www.public.asu.edu/~jkushin/jtk/imgs/gallery/kush/gLaguna_Borbets.jpg

Där de små bultarna sitter, där går det att ta bort helt och mellan fälgen och bultarna sitter packning, är packningen lite dålig då pyser det ut luft därifrån.


Precis...Maria borde nog gå igenom även fälgarna.

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #154 skrivet: oktober 21, 2010, 22:50:10 »
Det behöver inte vara däcket som pyser luft, det kan även fälgar göra, om det är delade fälgar!
Då kan det vara så att om packningen är dålig då pyser det luft från fälgen.


Exempel på delade fälgar med packning.
http://www.public.asu.edu/~jkushin/jtk/imgs/gallery/kush/gLaguna_Borbets.jpg

Där de små bultarna sitter, där går det att ta bort helt och mellan fälgen och bultarna sitter packning, är packningen lite dålig då pyser det ut luft därifrån.


Jätte tack för tipset Daniel  ;D, det låter ju faktiskt som att det kan vara packningen som är dålig .. jag ska åka till en däckverkstad så får dom hjälpa mig med detta.


BMW M3 E92

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Z4M: TopZter
« Svar #155 skrivet: oktober 21, 2010, 22:56:49 »
Eeehh!! Lade inte däckverkstaden hela hjulet i badet när de kollade tätheten  ??? Ett avkrängt däck lär inte kunna hålla speciellt tätt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #156 skrivet: oktober 21, 2010, 23:07:04 »
Eeehh!! Lade inte däckverkstaden hela hjulet i badet när de kollade tätheten  ??? Ett avkrängt däck lär inte kunna hålla speciellt tätt.
Ja, då vet inte jag vad som kan vara för fel?
BMW M3 E92

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Z4M: TopZter
« Svar #157 skrivet: oktober 22, 2010, 10:38:02 »
Tråkigt med däck som tappar luften!
Kanske dum fråga men ... Kan man inte lägga in en gummislang och ser hur det fungerar?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: Z4M: TopZter
« Svar #158 skrivet: oktober 22, 2010, 10:54:30 »
Tråkigt med däck som tappar luften!
Kanske dum fråga men ... Kan man inte lägga in en gummislang och ser hur det fungerar?
Fungerar säkert med innerslang ochså.
Men själv hadde jag penslat på silikon runt fälgskarvar på insidan.
Har gjort likadant med vanlig mc ekerfälg gjord för inerslang. Fungerade alldeles utmärkt med slanglöst efteråt. Även på klistrad dragrace bana där sliks däcket vill vrida sig runt fälg.
Så ett extra lager silikon runt skarven på delningen på insidan tror jag på.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Z4M: TopZter
« Svar #159 skrivet: oktober 22, 2010, 11:38:05 »
Det också var en bra idé men silikon, värt att testa.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #160 skrivet: oktober 22, 2010, 11:51:41 »
mv70, bra tips  ;D .. det ska jag ta och testa så fort jag fått hem bilen från ESS Tuning. Nu kommer nog en dum fråga :-[..  när du säger insidan, måste man dela på fälgen och lägga siliconet mellan, eller hur menar du?
BMW M3 E92

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #161 skrivet: oktober 22, 2010, 12:10:26 »
Hornen har växt ut i pannan på mig .. :o  :D Nu ska det bli ännu mer power ;D
Den 20 oktober har jag bokat en tid med Hans på ESS, och bilen ska vara där i två dagar. Han ska uppgradera TopZter till steg 2 .. VT2-500 systemet (Gen.2)  ..vilket innebär att bilen kommer att få sanslösa 500 Hk. ;D

 ;D om man nu ska vara riktigt petig (vilket jag är:), så kommer TopZter att få 507 Hk  ;D ;D
500 SAE (amerikanska) motsvarar 507 DIN (europeiska) ..yes!!  ;D
BMW M3 E92

Utloggad mv70

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Karma: +0/-0
SV: Z4M: TopZter
« Svar #162 skrivet: oktober 22, 2010, 12:49:41 »
mv70, bra tips  ;D .. det ska jag ta och testa så fort jag fått hem bilen från ESS Tuning. Nu kommer nog en dum fråga :-[..  när du säger insidan, måste man dela på fälgen och lägga siliconet mellan, eller hur menar du?
Nej behöver inte ta isär fälgar,ja mer än däcken alltså bara göra rent uppe på fälgdelnings skarvar så gott det går sedan lägga ett lagom lager silikon uppepå runt hela fälgskarven utan att ta isär fälghalvor.
Jag vet jag är urdålig på att förklara men det är inga konstigheter eller svårt alls.

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Z4M: TopZter
« Svar #163 skrivet: oktober 22, 2010, 12:57:00 »
Stort tack för förklaringen mv70! Då vet jag, trodde först att jag hade kunnat klara det här med siliconandet själv :D ..men det går ju inte nu då däcket måste krängas av från fälgen ..jag ska åka ner till däckverkstaden så snart som möjligt nästa vecka.
BMW M3 E92

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Z4M: TopZter
« Svar #164 skrivet: oktober 22, 2010, 13:00:49 »
På det sättet som du förklarar, Z4M kan åka till däckfirma och får det gjort.
Det finns flera sorter av silikon, vilket är det som i detta fall är bäst?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners