Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Trafikkaos i Skåne!  (läst 6055 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Trafikkaos i Skåne!
« skrivet: december 20, 2009, 18:19:45 »
Enligt Rapport och Sydnytt så har räddningstjänsten tvingats att ta fram sina bandvagnar för att ta sig fram. Bl a så sitter ett antal bilister fast i sina bilar runtom i Skåne.

Jag hittade lite bilder (tyvärr analoga) som min far tog i samband med snökaoset i Skåne 1979/80. Då var motorvägen mellan Malmö och Helsingborg på sina ställen omgiven av snövallar som var 6 meter höga!

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
  • Kön: Man
SV: Trafikkaos i Skåne!
« Svar #1 skrivet: december 20, 2009, 22:39:42 »
Skåne måste alltid vara värst o sticka ut från mängden...  ;)

I övrigt så har dom kaos där nere varje år...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #2 skrivet: december 21, 2009, 18:29:52 »
Jag tror faktiskt att det stora snökaoset i Skåne var 1978-79, inte 79-80. Jag hittade en länk...

http://www.mitthjartasmalmo.se/filmerna/volym_6/snostormen_slar_till_1978-1979/karsten_erichs_slussade_skane_ur_snokaoset/

Jag har letat efter lite bilder på nätet men inte hitat några.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #3 skrivet: december 21, 2009, 18:52:04 »
Skånsk vinter när den är som värst är ingen lek. Det största snödjupet som rapporterats i Skåne var dock krigsvintern 1942 i Sankt Olof (strax nordost om Ystad) - 100 cm! Kallaste skånetempaturen har uppmätts i Sjöholmen, mellan Stehag och Höör, också 1942. Termometern visade ... -34 grader! :o

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #4 skrivet: december 21, 2009, 19:00:34 »
Jag kommer mycket väl ihåg kaoset 78-79. Kaoset började på nyårsafton 1978. Jag befann mig på ett flyg mellan Arlanda och Sturup under eftermiddagen. När vi närmade oss Skåne syntes en nästan spikrak linje mellan Helsingborg och Kristianstad, söder om den linjen var det vitt, norr om den var det barmark. Det visade sig att jag kom med det sista planet som landade på Sturup den helgen.

Taxibilarna på Sturup vägrade köra så jag fick ta flygbussen. Normalt tar bussen ca 25 minuter till Malmö, den turen tog över 2 timmar. Ibland var busschauffören tvungen att gå ur bussen och kolla var vägen gick!

Jag och min fru skulle ha nyårsfest med 5 andra par vi bjudit in. Endast ett av paren lyckades ta sig till oss, resten vågade inte gå ut. Jag och min fru åt helstekt oxfilé i 3 dagar...

Det blev ännu värre i mitten av februari. Då kom det så mycket snö att i höjd med samhället Löddeköpinge (mellan Malmö och Landskrona) var snövallarna på motorvägen mer än 6 meter höga. Massor med bilar lämnades vind för våg och hittades inte förrän snön tinade i april. Försvarets bandvagnar försökte undsätta människor som inte hade någon mat och flera barnafödslar skedde på dom mest märkliga ställen.

Med andra ord, dom som påstår att vi i Skåne inte vet vad vinter är för något, dom vet inte vad dom pratar om.

http://www.mitthjartasmalmo.se/filmerna/volym_6/snostormen_slar_till_1978-1979/
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
« Svar #5 skrivet: december 21, 2009, 19:07:24 »
Underbar berättelse Malabar! Jag kommer också ihåg vintern 78-79, dock endast bilderna vi fick se på tv. Det var katastroftillstånd minst sagt.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: december 21, 2009, 19:19:06 »
Trevlig berätelse Malabar, inte kul när man sitter fast i snö.
Ett litet fakta blad.
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1413!faktablad3%5B1%5D.pdf
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #7 skrivet: december 21, 2009, 19:20:09 »
Det var faktiskt katastroftillstånd. Strömmen gick också på många håll eftersom det blåste storm. Många boende på landet fick tillbringa nyårsaftonen invirade i filtar för att inte frysa ihjäl.

Jag kommer också ihåg att driftpersonalen på kärnkraftverket i Barsebäck fick jobba dubbla skift under nyårshelgen eftersom det inte gick att varken komma till eller lämna verket. Man försökte byta ut personalen med hjälp av bandvagnar från försvaret. Dom körde fast dom också.

Nu efteråt känns det lite kul att ha upplevt det men då var det inte roligt.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Reklampartners