Jag kommer mycket väl ihåg kaoset 78-79. Kaoset började på nyårsafton 1978. Jag befann mig på ett flyg mellan Arlanda och Sturup under eftermiddagen. När vi närmade oss Skåne syntes en nästan spikrak linje mellan Helsingborg och Kristianstad, söder om den linjen var det vitt, norr om den var det barmark. Det visade sig att jag kom med det sista planet som landade på Sturup den helgen.
Taxibilarna på Sturup vägrade köra så jag fick ta flygbussen. Normalt tar bussen ca 25 minuter till Malmö, den turen tog över 2 timmar. Ibland var busschauffören tvungen att gå ur bussen och kolla var vägen gick!
Jag och min fru skulle ha nyårsfest med 5 andra par vi bjudit in. Endast ett av paren lyckades ta sig till oss, resten vågade inte gå ut. Jag och min fru åt helstekt oxfilé i 3 dagar...
Det blev ännu värre i mitten av februari. Då kom det så mycket snö att i höjd med samhället Löddeköpinge (mellan Malmö och Landskrona) var snövallarna på motorvägen mer än 6 meter höga. Massor med bilar lämnades vind för våg och hittades inte förrän snön tinade i april. Försvarets bandvagnar försökte undsätta människor som inte hade någon mat och flera barnafödslar skedde på dom mest märkliga ställen.
Med andra ord, dom som påstår att vi i Skåne inte vet vad vinter är för något, dom vet inte vad dom pratar om.
http://www.mitthjartasmalmo.se/filmerna/volym_6/snostormen_slar_till_1978-1979/