Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Var tionde bil fixar inte nya bensinen  (läst 4098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« skrivet: juni 09, 2012, 02:40:13 »
Regeringen vill fördubbla mängden etanol :(
Bakgrunden är ett direktiv från EU om att minska bilparkens klimatpåverkan. Mer än var tionde bil klarar dock inte att gå på det nya E10-bränslet utan får fortsätta att tankas med 98 oktan.

Länk: http://www.aftonbladet.se/bil/article14948515.ab
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2012, 02:56:02 »
Nu har jag inte tryckt på länken eftersom jag bojkottar Aftonbladet, men detta har väl varit på tapeten ett tag. Finns ett antal artiklar om detta från 2011.
Vi som kör BMW behöver dock inte oroa oss för att våra bilar skall gå sönder enligt Teknikens Värld.

Majoriteten av bilarna som rullar på våra vägar i dag kommer att kunna gå över till den nya bensinkvaliteten utan problem. Exempelvis kan alla BMW-bilar oavsett årsmodell köra på E10, alla Saab-modeller från och med årsmodell 1979 samt alla Volvo-modeller från årsmodell 1976 förutom Volvo S40/V40 som har Mitsubishis GDI-motor på 1,8 liter som tillverkades från mitten av 1990-talet till och med sommaren 2003. Bilar som inte kan köras på E10-bränslet är hänvisade till 98-oktanig bensin som kommer att finnas kvar (hur länge är dock oklart). 98-oktanig bensin kommer även i fortsättningen att innehålla fem procent etanol.

Källa: Artikel TV 2011-02-16

Däremot är jag själv orolig att priset inte kommer att ändras ett dugg och att vi bilister får ännu högre bränslekostnader på grund av att våra bilar dricker ännu mer eftersom vi spär ut bensinen och minskar energi innehållet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2012, 04:15:03 »
Inte bara 95-oktan är drabbad av etanolen. 98-oktan innehåller redan idag upp till 5% etanol. Men det enda den normala konsumenten upplever som mest, är troligt att energi-innehållet är lägre. Dom redovisade siffrorna som finns på förbrukning i EU-cykeln är inget fusk eller skämt. Men med ett bränsle som har lägre energiinnehåll än det bilen är certiferad på så blir förbrukningen givetvis högre.

Det nämns att "nya bilar är certifierade för e10" -Så är det troligen, men gissa om förbrukningssiffran som tillverkaren väljer att redovisa är från e10 eller ren bensin? Förekommer en del klagomål på att den egna bilen inte kommer ner i den specifierade förbrukningen. -Kör man då enligt den provcykel förbrukningssiffran är baserad på? -Nej! Har man ett bränsle med lägre energiinnehåll än vad certifieringen gjordes på? -Troligen ja.

Det har ju varit kutym bland dom flesta med högprestandamotorer att alltid köra på V-power då den har högst oktantal, senast jag kollade på leverantörernas hemsida så ligger 98 oktan på högre verkligt oktantal än V-power. V-power innehåller numer också etanol. Men det finns andra fördelar med V-power mot "vanlig" bensin, men oktantalet är inte längre en fördel.

Vad det gäller priser så kommer då så klart inte bli billigare för slutkunden med merblandning av etanol i bensinen. Frakta etanol från Brasilien och hit på 10 000ppm svavels-dieseldrivna tankers  är inte billigt. Men ur politiskt synpunkt blir det bra då man bara vill prata koldioxid, -inte miljögifter...

Hade det blivit någon form av verklighet med vår egen tillverkning av etanol, gärna från svart lut, så hade det kanske t.o.m blivit miljövänligt.

Ursäkta off topic här, men jag kunde inte hålla mig.  :-[
(tur jag inte spårade ur på Mitsubisis GDI-motorer, då hade jag aldrig fått sova... :D )


Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2012, 09:29:30 »
Urspårning eller inte så är du ju helt rätt på det, hur mycket miljövinst blir det totalt om det skall gå båtar med etanol som förmodligen skitar ned mer än vad +5% etanol inblandning i bensinen gör nytta?

Detta känns för mig precis lika korkat som när man låg i lumpen och de fria hemresorna drogs in varannan helg. Var bara det att det kostade försvaret mer att fixa mat åt de som inte hade råd att åka hem än det kostade att betala resan. Idioti på hög nivå.  :o
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2012, 10:05:43 »
Idag är det inte många som vet vad som händer med bensin (om man fortfarande kan kalla det för bensin).

1963, en Fransman och Amerikanare jobbade tillsammans som fysiker hittade ett sätt att köra bil med vatten men inte kunde avslöja hur innan att regeringen stoppade dom och satt dem i fängelsen.
En överenskommelse blev att dessa två men fick att  jobba med regeringen och aldrig avslöja  hemligheten.

Idag är bensinen största inkomst källa för alla länder runt i världen, klart att de inte ska tillåta någon påverka balansekonomin.

Det säkert finns ett sätt att köra motorer med annat som är mycket billigare än bensin men vad skulle hända med statkassan?
Allting är så hemligt!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Var tionde bil fixar inte nya bensinen
« Svar #5 skrivet: juni 09, 2012, 15:23:51 »
Frakta etanol från Brasilien och hit på 10 000ppm svavels-dieseldrivna tankers  är inte billigt. Men ur politiskt synpunkt blir det bra då man bara vill prata koldioxid, -inte miljögifter...
Exakt vad jag stör mig så in i h-e på!!! Politikerna fortsätter att skjuta mygg med kanon, att fördyra och försvåra för den enskilde med koldioxidutsläpp och miljövärde som argument. Hyckleri när det ska fraktas med båt! Båttrafiken som man för öbrigt inte gör ett endaste dugg åt någonstans! Läste att Maersks största skepp släpper ut lika mycket (försurande) svaveldioxid som 200000 bilar!!!  :o
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners