Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Ämnet startat av: Daniel skrivet november 12, 2010, 19:50:40
-
Hur fungerar motorvärmare egentligen, vad är det som värmer upp "motorn"?
-
Det är en "doppvärmare" som värmer upp vattnet i motorn. Man brukar skruva ut en plugg ur blocket och motorvärmaren är designad för att passa vissa motorer. Vad gäller storlek på själva spiralen och gängstorleken m.m.
Delen som monteras i blocket kan se ut så här t.ex.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwebshop.norrlandscustom.se%2Fviewimage.ashx%3FID%3D45902%26amp%3BL%3D1&hash=1c9f0d6c465acd5f542036cd4bbd2e4251fb6d9b)
Resten är endast kabel och en kontakt som monteras fast i bilen, de flesta system går även att utöka med en kupévärmare.
-
Det finns numera även varianter där man monterar ett värme-element utanpå motorn, på blocket eller på oljetråget. Det blir enkelt att installera, men inte alls lika bra verkningsgrad som på "doppvärmaren" som Fredrik beskriver. Den här modellen är utan tvekan den mest effektiva.
Det finns även universalvarianter för montering på kylarslangen. Det funkar ofta hyfsat bra, alla motorer har inte vanliga frostpluggar att byta ut mot en konventionell motorvärmare som den på bilden i inlägget ovan. Jag hävdar att en en slangmonterad är bättre än t. ex en på oljetråget.
Orsaken till det är att trågvärmaren mest bara värmer upp oljan i tråget efter som all olja ligger där när motorn står stilla. Med en värmare i vattnet värms hela motorn upp då kylvattnet i motorn står i alla kanaler oavsett motorn är igång eller ej.
All form av uppvärmning är dock bara positivt med avseende på motorslitage, bränsleförbrukning, utsläpp av farliga/miljöovänliga ämnen, värme i kupén osv.
-
Tackar.
Jag har både motor och kupévärmare. Går det att se "doppvärmaren"?
-
Det är enkelt att se vad du har för värmare. Det enklaste sättet jag kan rekommendera rakt av är att följa 220v-kabeln du stoppar in i uttaget. Kolla hur den är dragen och vart den tar vägen. Den går troligast till en T-koppling där en kabel går till motorvärmaruttaget och den andra till själva motorvärmaren. Då ser du om den är av typen som går in i en frostplugg eller om den är slang/block -monterad.
-
Det är enkelt att se vad du har för värmare. Det enklaste sättet jag kan rekommendera rakt av är att följa 220v-kabeln du stoppar in i uttaget. Kolla hur den är dragen och vart den tar vägen. Den går troligast till en T-koppling där en kabel går till motorvärmaruttaget och den andra till själva motorvärmaren. Då ser du om den är av typen som går in i en frostplugg eller om den är slang/block -monterad.
Vad är bäst? Det är av märket DEFA.
-
Vad som är bäst är svårt att säga. Det har inte så mycket med märke att göra.
Bästa verkningsgraden har du i en "doppvärmare" i blocket eller i en slangvärmare som värmer kylvattnet. Det är omöjligt att säga att ett fabrikat är bättre än ett annat.
Men varför frågar du? Är du missnöjd med DEFA?
-
DEFA brukar vara bra grejor.
-
Vad som är bäst är svårt att säga. Det har inte så mycket med märke att göra.
Bästa verkningsgraden har du i en "doppvärmare" i blocket eller i en slangvärmare som värmer kylvattnet. Det är omöjligt att säga att ett fabrikat är bättre än ett annat.
Men varför frågar du? Är du missnöjd med DEFA?
Nej, allt fungerar som det ska. :)
-
DEFA brukar vara bra grejor.
Tur att man har bara bra grejor. ;D
-
Man kopplar väl ofta en motorvärmare till en timer som styr uppvärmningstiden. Finns det annars någon risk med att köra motorvärmaren för länge om man inte styr tiden med en timer?
-
Man kopplar väl ofta en motorvärmare till en timer som styr uppvärmningstiden. Finns det annars någon risk med att köra motorvärmaren för länge om man inte styr tiden med en timer?
Alla moderna motorvärmare stationer har inbyggda timers väl?
Det jag däremot undrar är att om jag ska åka hemifrån klockan 8.00 hur länge innan ska man sätta i gång timern? och hur länge går motorvärmaren utan någon "extra" timer?
-
Alla moderna motorvärmare stationer har inbyggda timers väl?
Det jag däremot undrar är att om jag ska åka hemifrån klockan 8.00 hur länge innan ska man sätta i gång timern? och hur länge går motorvärmaren utan någon "extra" timer?
Det var lite så jag tänkte också. Finns det någon risk med att låta värmaren gå i många timmar?
-
Utan timer så går den konstant max. (om det inte sitter någon inbygd elektronik men det är ovanligt att det gör iafal på sådana som visas på bild (de jag känner till)
Skadligt. kommer vattnet upp över 100grader så är det väll inte bra (att motorn kokar) men då får du nog ha en utabarahelvette värmare + stå i öknen :)
-
Utan timer så går den konstant max. (om det inte sitter någon inbygd elektronik men det är ovanligt att det gör iafal på sådana som visas på bild (de jag känner till)
Skadligt. kommer vattnet upp över 100grader så är det väll inte bra (att motorn kokar) men då får du nog ha en utabarahelvette värmare + stå i öknen :)
Utan timer så går den på max, det är jag med på. Men finns det verkligen någon risk att temperaturen når kokpunkten?
-
Nej det är ingen risk att den når kokpunkten. Om man inte står i Sahara möjligen då, men då vore det lite dumt att använda den. :)
Livslängden på värmarna kan vara lite si så där så en timer kan vara bra för att öka livslängden. Dumt att slösa på ström i onödan också, 2-3 timmar skulle jag säga räcker gott för de flesta.
-
Utan timer så går den på max, det är jag med på. Men finns det verkligen någon risk att temperaturen når kokpunkten?
För att kunna svara på det så bör man helst känna till motorvärmarens effekt. Då kan man räkna bakvägen vilken maximal temperatur man kan få på kylvattnet.
-
En doppvärmare brukar ligga på 500-600 watt.
Slangvärmare kan vara på uppåt 2000 watt, men dessa är för fordon med större motorer lastbilar & entreprenad maskiner m.m
-
Nej det är ingen risk att den når kokpunkten. Om man inte står i Sahara möjligen då, men då vore det lite dumt att använda den. :)
Livslängden på värmarna kan vara lite si så där så en timer kan vara bra för att öka livslängden. Dumt att slösa på ström i onödan också, 2-3 timmar skulle jag säga räcker gott för de flesta.
De moderna motorvärmare "stationer" känner väl av när de ska slå på beroende på temperatur. Åker man 8.00 på morgon då brukar de väl starta automatiskt 1 timme innan beroende på temperatur! Elektrikern som monterade det i mitt garage sa att timern är inbyggd i dem.
-
Nej det är ingen risk att den når kokpunkten. Om man inte står i Sahara möjligen då, men då vore det lite dumt att använda den. :)
Livslängden på värmarna kan vara lite si så där så en timer kan vara bra för att öka livslängden. Dumt att slösa på ström i onödan också, 2-3 timmar skulle jag säga räcker gott för de flesta.
Bra, då har vi rett ut det problemet.
-
De moderna motorvärmare "stationer" känner väl av när de ska slå på beroende på temperatur. Åker man 8.00 på morgon då brukar de väl starta automatiskt 1 timme innan beroende på temperatur! Elektrikern som monterade det i mitt garage sa att timern är inbyggd i dem.
Finns lite olika varianter på det där, dels som du beskriver, sen strikt tidsstyrda sen timer man kan ställa själv. Den sämsta varianten som förekommer är att strömmen i uttaget pulsas så det är lite ström hela tiden. Då går det inte att använda uttaget till något annat än till värmaren. Fast det är väl så det är tänkt också. :)
-
Jag brukar ha motorvärmaren igång ca 1 timme innan jag ska köra, styrd på timer i vägguttaget.
-
Min motorvärmare utanför lägenheten är på 2timmar. Då är den varm och go invändigt
-
Om jag förstår rätt, en doppvärmare är samma sak som en vattenkockare som man har på sin diskbänk hemma eller?