Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Övriga diskussionsforum => Övriga BMW-diskussioner => Medlemsprojekt => Ämnet startat av: mv70 skrivet augusti 10, 2010, 21:04:18
-
Efter att kört Z3M Roadstern halva sommaren skulle jag köra lite skräp till tippen. Så jag laddar e36 compacten full och iväg, Oj vad jag har förträngt att compacten är vinglig och ormig vid hastighet över typ 100. Börjar nu fundera om den verkligen kan överleva en vinter till eller daxs o leta annat. Men först var ska jag börja kolla om det är nå lönt o fixa till denna bilen?
Kan det vara dom berömda silentbussningarna fast det inte klonkar eller slår. Eller nån annan bussning ?
Är bara vinglig så man tror man skulle kunna välta bilen vid hastig sväng manöver.
Framdämparna bytes när bilen köptes så dom tror jag ska vara ok. Bak känns den skapligt stabil om man försöker trycka ner och gunga manuelt på bakluckan.
Byte även till nya däck runt om inför besiktningen senast (som inte såg nåt fel,men dom kör ju inte så fort) så greppet är det inget större felpå annars.
Var ska jag börja tycker ni :)
Slänger med en gammal bild på bilen.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg4.glowfoto.com%2Fimages%2F2009%2F12%2F27-1201321690T.jpg&hash=ef3cbe89cd2808900cd6839fc646a46515a7bf6d) (http://www.glowfoto.com/viewimage.php?img=27-120132L&y=2009&m=12&t=jpg&rand=1690&srv=img4)
-
Jag hade nog testat att byta länkarmsbussningarna i framvagnen, sitter en på varje sida bakom framhjulen även på E36 har jag för mig. Vår kära BMW blir väldigt vingliga när dessa är dåliga, ofta kan dom se OK ut även fast gummit är slappt...
-
Jag hade nog testat att byta länkarmsbussningarna i framvagnen, sitter en på varje sida bakom framhjulen även på E36 har jag för mig. Vår kära BMW blir väldigt vingliga när dessa är dåliga, ofta kan dom se OK ut även fast gummit är slappt...
Måste vara den som mekonomen beskriver "Bussning länkarm bakre vä/hö nedre sats".
Typ Realoem bilden nr 5 som menas .
Kanske skulle känna på 19 ochså när jag kryper under det ska vara helt stumt ellerhur.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.realoem.com%2Fbmw%2Fdiagrams%2Fy%2Fh%2F147.png&hash=6b3bd42998df712bd8ad01d796996d74d8224324)
-
Nr 19 ska vara helt stum som alla p-ändar!
Byter du nr 5 så kan du med fördel sätta dit E36 M3´ns excentriska, styvare och med mer caster = stabilare.
-
Låter som en bra ide med lite styvare, hittade två olika till M3.
Det är dessa du menar anntar jag med excentriska.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstatic.schmiedmann.dk%2FProductPictures%2Fimage_30554_big.jpg&hash=f4ca9e53603f671dc971b3d14f885d0855d3a373)
Kan bli första "trim" prylen till compacten :)
Ska bara hissa upp krypa under och titta först så det inte är nåt annat som är helt slut eller av först.
-
Ja just sådana! Köpte mina på ebay.de, ca 450kr/paret inkl. frakt av fabrikat Meyle. Det första du märker är hur mycket krispigare känslan blir i styrningen. :)
-
Nyfiken på om det blev någon större skillnad med dessa vassare bussningar.
-
Nyfiken på om det blev någon större skillnad med dessa vassare bussningar.
Har inte tagit tag i vinterbil mek ännu men till helgen kanske.
Kör fortfarande med finbilen fast nu börjar det bli höstrusk på riktigt :'(
-
Nyfiken på om det blev någon större skillnad med dessa vassare bussningar.
Det blir skillnad. Tydligast är krispigare känsla i ratten. Sedan ändrar dem caster, fjäderbenet lutar mer bakåt vilket (teoretiskt) ger stabilare gång och trögare styrning. Men just ändrad caster och trögare styrning har jag svårt att märka någon större skillnad på eftersom det blir x antal timmar mellan provkörning före/efter. Vid en direkt jämförelse skulle man nog märka det.
Märkte en nackdel också! Fick balansera om mina framhjul för helt plötsligt var där inga mjuka bussningar som tog hand om den obalans som tydligen fanns i hjulen!
-
Märkte en nackdel också! Fick balansera om mina framhjul för helt plötsligt var där inga mjuka bussningar som tog hand om den obalans som tydligen fanns i hjulen!
Detta märkte även jag när jag satte på nya original-bussningar på min E46'a
-
Då har jag äntligen börjat kolla och känt efter under bilen om det är nåt tydligt fel.Hadde nästan räknat med en fjäder av eller liknande då bilen är tydligt vinglig när man svänger. Började med Davve s förslag om stora fram bussningarna.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fa.imageshack.us%2Fimg844%2F8854%2Fbussning.jpg&hash=6c995c08d0d1bdd2f92f30c0dc007816f18240ac)
Det ser ju mest ut att vara luft i mellan som dämpar inte så mycket fastgummi där inte :D
Så det gör säkert stor skillnad till det bättre med M bussningar.
Men kände ochså när jag vred hjulen för hand m bilen upphissad att det finns ett litet glapp nånstans.
Tog tag i styrstaget och det känndes vädigt lätt att vrida upponer typ men inte så det var tydligt glapp i leden.
Så misstänker nu att det kan vara främre leden på styrstaget ochså som gör bilen vinglig vid sväng.
Eller ska det vara så lätt att vrida styrstaget ?
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fa.imageshack.us%2Fimg844%2F5049%2Ffoto008t.jpg&hash=9b0353513102d8aaa94ee78d1acc58217f19c1e5)
-
Men kände ochså när jag vred hjulen för hand m bilen upphissad att det finns ett litet glapp nånstans.
Tog tag i styrstaget och det känndes vädigt lätt att vrida upponer typ men inte så det var tydligt glapp i leden.
Så misstänker nu att det kan vara främre leden på styrstaget ochså som gör bilen vinglig vid sväng.
Eller ska det vara så lätt att vrida styrstaget ?
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att vrida upp och ner? Glappar den i höjdled? Men i alla fall, minsta glapp i p-ändan = kass! Sedan om detta orsakar vinglighet låter jag vara osagt, men det blir knappast sämre med en ny i alla fall.
-
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att vrida upp och ner? Glappar den i höjdled? Men i alla fall, minsta glapp i p-ändan = kass! Sedan om detta orsakar vinglighet låter jag vara osagt, men det blir knappast sämre med en ny i alla fall.
Hehe förstår att jag är ur kass på beskrivningar :)
Provar igen med förklara hur jag menar. När jag greppar tag mitt på styrstaget med bara handen då går det skruva lätt på staget som det ska göra men välldigt lätt.
Kände sedan på leden i änden på styrstaget med polygrip men inget märkbart glapp i leden.
Men vore nog lika bra och byta dom ochså fast då åker jag ju definitivt på en framvagns inställning.
-
Aha, jag tror jag förstår hur du menar. Det hållet du kan röra dem på måste ju vara flexibelt så att inte hjulupphängningen blir stum, så jag tror inte det är någon fara med dina styrleder. :) Men det verkar ändå vara något mystiskt med din bil, en Compact är livlig på vägen, men inte så livlig som din verkar vara.
-
Glömde ju visa bild efter jag fått dit bärarmsbussningar fram.
Hoppas nu bara dom blev åt rätt håll ochså då Bmw inte skickade mont beskrivning med bussningarna ;)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fa.imageshack.us%2Fimg820%2F8651%2Ffoto011is.jpg&hash=4443c13c319bdfa707bff3f47ce9d6d20c59817e)
Bilen känns lite stabilare och mer distinkt i framvagnen efter att svängtestat lite.
Eller hur man nu ska förklara :)
-
Det är rätt håll, du kan vara lugn! ;) Det ska finnas en markering på "örat" och en pil på bussningen, fanns inte detta?
-
Det är rätt håll, du kan vara lugn! ;) Det ska finnas en markering på "örat" och en pil på bussningen, fanns inte detta?
Jodå bara skoja :D Har allt tjuvläst lite på Rejsa om liknande operationer.
Men nu blir man ju lite nyfiken på vad man skulle behöva göra härnäst för att bättra på väghålningen ännu mer. För att få en stabilare vinter racer :)
Kraftigare beg krägningshämmare kanske så kan man byta dom bussningarna till nya ochså ...Hmm eller är det överdrivet..
Skönt med fräscha delar. Kan tänka mig att det blev ett klart lyft.
Ja det var helt klart värt några timmars jobb. Helt utan avdragare bara värmepistol o bågfil för att få loss.
Sedan tryck in dom nya med skruvstädd i hållaren. Smörja och klubba för att få på bärarmen.
-
Tror jag kommit på varför jag alltid tyckt vinterskrot compacten kränger och känns vinglig.
Vet inte hur jag lyckats missa det men jag har ingen krängningshämmare alls :o i bak på min 316i -95 .
Men(dom tomma) skruvfästena under karossen ser ut att finnas vad jag kan se ..
Försökte hitta nåt på google om det såldes 316i compacter utan bak krängningshämmare och det verkar det ha gjorts i ett bas (snik) utförande ;D
Men hittade ochså några träffar på att M3åkare tar ibland bort den bakre krängaren vid race för bättre fäste ???
Fast då med kraftigare dämpare eller fjädrar. Läs mer på länkarna här typ :
http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12/e36-m3-rear-anti-roll-bar-left-removed-t40791/ (http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f12/e36-m3-rear-anti-roll-bar-left-removed-t40791/)
Eller
http://www.dtmpower.net/forum/e36-3-series/39735-e36-suspension-analysis-roll-gradient-load-transfer-understeer-gradient.html (http://www.dtmpower.net/forum/e36-3-series/39735-e36-suspension-analysis-roll-gradient-load-transfer-understeer-gradient.html)
Då har man lärt sig nått nytt igen ;)
-
Men hittade ochså några träffar på att M3åkare tar ibland bort den bakre krängaren vid race för bättre fäste ???
Fast då med kraftigare dämpare eller fjädrar.
Vet att en del rallyåkare gör samma sak när det är väldigt gropig asfalt att åka på.
-
Du kan lugnt montera en kränghämmare bak, du har inte effekt nog att dra loss bakhjulen ändå! ;) När jag kör på bana med min (förvisso R-däck med långt bättre fäste) så har jag inget behov av diffbroms trots att jag har en lite grövre 323ti-krängare bak på min. Men det är helt riktigt att en del rejsare plockar av sina krängare för bättre drivhjulsfäste, då får man följsammare chassie. Men att köra med eller utan är en vetenskap, beror nog mer på vad man föredrar för egenskaper.
Jag har en bakre krängare liggandes till 318ti (14mm) från min egen ifall du är intresserad. Jag uppgraderade till 323ti´s (16mm) krängare. Har dock inga fästen eller länkarmar (sitter i ändarna och går till bärarmarna) till den.
Vill du bygga vidare på Compacten kan jag rekommendera att handla komplett väghållningskit på ebay.de, löjligt billigt! Jag kör med ett sådant på min nu, funkar kanon till busig vardagskörning. Dock väl mesigt för banåka med R-däck, men absolut grymt prisvärt. Kolla här för exempel: http://cgi.ebay.de/TC-TECH-Sportfahrwerk-60-40mm-BMW-E36-6Zyl-Compact-/160449044860?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item255b82217c (http://cgi.ebay.de/TC-TECH-Sportfahrwerk-60-40mm-BMW-E36-6Zyl-Compact-/160449044860?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item255b82217c)
-
Tack för den ebay länken Davve, Det verkar prisvärt helt klart mot svenska säljare.
Måste bara hitta nån som kan lite tyska för att förstå hela annonsen och räkna frakt mm.
Vet inte hur jag ska göra med dämpar byte mm ännu men bra att veta att det finns till bra pris.
Är intresserad av beg krängarm. Var hos min lokala skrot idag på väg till jobbet. Han hadde inne 2st compacter båda var 316i och båda saknade bakre kränghämmare. Skrotnissen sa att han har inte tagit av dom. Men hadde även nån e36 coupe inne ochså men dom krängarna passar väll inte om man kollar enligt reolm. Så släng inte din gamla 14mm förräns jag vet hur det blir med min bil ;)
-
http://translate.google.se/# (http://translate.google.se/#) ;)
-
Det är lustigt vad fort man anpassar körstilen och hastighet efter bilen.
Känner inte att bilen är så vinglig som jag tyckte direkt efter sommar bilbytet .
Och dom där fram bussningarna var nog verkligen dax att byta.
Annars inte hänt så mycket med compacten.
Har beställt nya framhögtalare o förstärkare från DD är visst nån kampanj med typ utgående årsmodeller på dom nu.
-
Har fått mina nya framhögtalare och förstärkare. Börjat plannera lite hur jag ska montera dom.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg825.imageshack.us%2Fimg825%2F3298%2Ffoto002r.jpg&hash=aea171f90cfc277ac3060c57a40aacef0e5dc045)
Gjorde ett annat ovanligt byte i veckan. Städade ur förådet på fyra Bmw plåtfälgar med gamladäck. Åkte sedan och hörde med min lokala skrot om en hatthylla till compacten som jag alltid saknat. Jodå det var ok med byte raktöver till en hatthylla han hadde i en compact stående.
Så nu har man lyxat till vinterskroten med hatthylla ochså ::) ;D hehe
-
Ska nog sälja av vinterskrot compacten på Blocket. Men vad ska jag ha för utgångspris ?
Och hur är bäst att skriva annonsen typ:
-95 BMW 316i Compact .
Skattad,besiktigad, 24360mil, Löstagbar dragkrok,
Fönster hissar, Lilla färddatorn men saknar AC.
Sliten men startar och fungerar bra.
Pris..
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg440.imageshack.us%2Fimg440%2F7628%2Ffoto009m.jpg&hash=e33ad802420457148fcd864546d2c0ce3a60afdd)
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg440.imageshack.us%2Fimg440%2F7351%2Ffoto008e.jpg&hash=650c78c85c006e85c1060583616845b538961828)
ps/Han inte få i nya högtalarna men original bmw fungerar ihop med Kenwood cdradion.
-
Ungefär vad hade du tänkt dig för prisnivå?
-
Ungefär vad hade du tänkt dig för prisnivå?
Har inte tänkt nån nivå mest bara bli av med för mesta möjliga naturligtvis.
Får väll kolla blockets annonser på liknande och lägga mig i billigare halvan av prisnivå annars på liknande.
Men hur skriver man en lockande annons i text :)
Vad är inte bra, förutom stavfel.
-
Har inte tänkt nån nivå mest bara bli av med för mesta möjliga naturligtvis.
Får väll kolla blockets annonser på liknande och lägga mig i billigare halvan av prisnivå annars på liknande.
Men hur skriver man en lockande annons i text :)
Vad är inte bra, förutom stavfel.
Din början till annons i förra inlägget ser helt OK ut. Bra att vara så sanningsenlig som möjligt.
-
Jag tycker din annonstext har en bra början. Man kan vara lite tydligare med besiktigad t.o.m. 11???? och skattad t.o.m. 11????
Finns sommar och vinterdäck till skriver du det, gärna skicket på dem.
Var hellre ärlig med skavanker än tvärtom, brer du på om bilens skick blir tillkomna spekulanter bara besvikna när de upptäcker att du förskönat bilen.
316i Compact har M43B16 = kamkedja vilket kan vara värt att nämna.
Hade du sålt den tidigare kunde jag köpt den då den har dragkrok. ;)
Lycka till!
-
Jag tycker din annonstext har en bra början. Man kan vara lite tydligare med besiktigad t.o.m. 11???? och skattad t.o.m. 11????
Finns sommar och vinterdäck till skriver du det, gärna skicket på dem.
Var hellre ärlig med skavanker än tvärtom, brer du på om bilens skick blir tillkomna spekulanter bara besvikna när de upptäcker att du förskönat bilen.
316i Compact har M43B16 = kamkedja vilket kan vara värt att nämna.
Hade du sålt den tidigare kunde jag köpt den då den har dragkrok. ;)
Lycka till!
Tack för många bra ider att tänka med sälj annonsen.
Ja kamkedja motor tänkte jag själv på när jag valde denna vid inköp.Hadde jag redan glömt helt :)
Dragkrok var ett annat krav jag hadde då.
Ja hadde inte bestämt mig tidigare hur jag ville göra med vinter compacten tidigare.
Därför kom den inte ut tidigare.
Velade länge då den går billigt och inte kostat några större utgifter ;)