Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 540 -95 säljes!!  (läst 16292 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
E34 540 -95 säljes!!
« skrivet: december 15, 2009, 00:55:32 »
Jag tänkte sälja min E34 540 -95. Bilen är importerad och jag har kontaktat samtliga tidigare ägare. Bilens miltal är 100 %-igt korrekt.

Den är Calypsorödmetallic, har gått 23.000 mil. Manuell 6-växlad låda. Mekaniskt i mycket bra skick. Koppling och svänghjul byttes vid 15.600 mil, jag har ägt bilen sedan 2001 och den hade gått 15.700 mil då jag köpte den.

4-liters V8 på 286 hk. Toppfart 265km/tim. Drar ca 0.95 l/mil vid motorvägsfart 130-140 km/tim.

Servad regelbundet med årliga oljebyten. Nya bromsar 2008. Nya framvagnsstag och framfjädrar 2006. Referens till serviceverkstad kan fås.

Inredningen är gråblå tygklädsel i mycket bra skick. Sparsamt utrustad med elhissar (AC fungerar ej). Tonade rutor fram till B-stolpen. Larm. Färddator, ej navi. Nytt batteri oktober 2009.

Besiktigad i oktober 2009 ua. Ingen synlig rost och slät som en barnrumpa undertill. Lacken är i bra skick för en -95 även om det finns små stenskott och några små dörruppslag.

Går som en skållad råtta och lämnar automatväxlade E39 540 bakom sig.

235-däck (köpta 2007) på 17" BBS splitfälgar (sommar) och dubbade vinterdäck på BMW originalfälgar.

Ingenting behöver fixas med bilen, det är bara att tanka och åka.

Pris: 30.000:-

Svar via PM eller via mail  barbarossa64@yahoo.com

540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Stephan735i

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2010, 01:38:02 »
Det var pinsamt billigt med 30tkr... jag hade tagit minst 45tkr.

BJ12630 är en av 19st Calypsorot metallic 540i/6 E34 Limo, din är #609 av dom 797st byggda HE51, detta är den enda är den enda i Sverige (gäller även med Touring inräknade vilket det finns 11st Calypsorot av).

A1SL/Silbergrau Flockvelour som klädseln heter är den vanligaste 7st har den av dom är 2st 94:or (en rensad till Danmark) båda standardstolar. 3st 95:or med standardstolar, 1st 95:a med sportstolar och 1st 96:a med standardstolar.

Av dom Calypsoröda gick två till Schweiz (94:or) 2st 95:or exporterades ut ur Europa, dom saknar katalysator.

Calypsorot är en ovanlig färg på 540i/6, även om det byggdes 85st Calypsorot för Nordamerika (Ingen Nordamerika 540i/6 har kommit tillbaka till Europa som jag känner till). alla dom har taklucka, läderklädsel och elstolar med minne = tunga.

Utrustningslistan för BJ12630 lyder;

Byggdag; 1995-01-19

Calypsorot metallic (252)
Flockvelour Silbergrau (A1SL)

240 4-ekrad läderratt (typ E38)
243 Passagerar-airbag (standard från 1/95 i Tyskland)
320 Utan emblem
354 Grön del vindruta
428 Varningstriangel och förbandslåda (lag i Tyskland från 1/91)
438 Nussbaum trä (bruna)
488 El-svankstöd förarstol
494 El-värmesitsar (rätt ovanligt till flockvelour)
498 Nackstöd bak (standard i Tyskland från 1/95)
510 Halvljus inställbart i höjdled inifrån (lag i Tyskland från 1/91)
528 AUC, automatisk återcirkulering av luft
530 Klimaanlage
651 BMW Bavaria C Reverse
801 Tysk version

I och med att den är byggd efter 1/95 har den EWS II startspärr vilket gör den omöjlig att stjäla i motsats till bilar byggda 1994 som har EWS I spärren. Jag vet, det har testats på bilar i min närhet...

Ingen 540i/6 E34 såldes ny i Sverige, lista på vilka som finns/funnits i Sverige finns på www.e34m5.se, senast jag kollade fanns det 73st Limo och 47st Touring, det har sjunkit från dom antalen.

Mvh Stephan

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2010, 10:41:41 »
Tack för den informationen Stephan. Kul med en så pass ovanlig färg och skönt att den är utrustad med EWS II.

Synd att slumpa bort bilen, fina E34:or är det ont om. Speciellt av dessa 540i/6.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2010, 11:26:39 »
Fantastiskt bra information, Stephan. Kanske Malabar borde ha satt ett högre pris från början?

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2010, 14:17:44 »
Jag tackar för Stephans information. Det är alltid svårt att prissätta en E34. Vi får se vad svaren på annonsen säger. Jag har fått en del svar, dom allra flesta svaren är seriösa.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #5 skrivet: januari 02, 2010, 15:35:51 »
Bilen ser ut att vara riktigt fin i karossen.

Stefan735: Antar att man förstör den lite om man sätter i skinn i korrekt färg? Annars tror jag det skrämmer bort en del vanliga (dvs ej samlare) köpare.

Förbättringsförslag:
Bilder med 17" fälgarna
Ta bort toningen

Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2010, 15:43:38 »
bilen värderades till 15-20tkr från början  :-X
http://www.bimmerforum.se/index.php?PHPSESSID=944f1e5d49972285b39bd9eecba00c6e&topic=727.0
Annonsen utformning har betydelse för vilka som blir intresserade av bilen. I din annons framställs den som en bruksare som går "som en skållad råtta". Lyfter man istället fram det unika, gör en fyllig annons med fakta och bra bilder så får man också mer betalt  ;D
Det verkar som att du redan har intressenter men bilen skulle kunna ha satts ut med ett betydligt högre pris.
Mvh
Scheckheft

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2010, 16:06:10 »
Det kan vara så att jag, med utgångspunkt från Stephans information, skulle utformat texten annorlunda. Nu är annonsen som den är.

Jag köpte bilen väldigt billigt, jag tror jag betalade 64 tusen. Kopplingen och svänghjulet hade bytts 100 mil tidigare. Den tidigare ägaren klarade inte av amorteringarna så banken övertog bilen. Banken hade ägt bilen i ett år och var ganska förhandlingsbenägna.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2010, 16:10:15 »
Det kostar endast 10:- att ändra en blocket annons.
Men det mest effektiva är att förnya annonsen helt, då hamnar den längst upp på blocket igen och då brukar det bli lite mer aktivitet från intressenter igen.
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #9 skrivet: januari 02, 2010, 16:20:28 »
Det kan vara så att jag, med utgångspunkt från Stephans information, skulle utformat texten annorlunda. Nu är annonsen som den är.
Jag skrev redan i värderingstråden att detta var en av 19 i calypsoröd?

Mvh
Scheckheft

Utloggad Stephan735i

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 94
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #10 skrivet: januari 02, 2010, 17:02:08 »
Nu har jag läst värderingstråden och det jag kan skriva är sååå nertonat, typ 10% av vad verkligheten ligger. Scheckheft är den som har bäst koll. Vissa är så långt ute och cyklar att jag blir rädd... Det är autopowernivå på värderingarna...

Bara motor och låda går för 15tkr. Minst. Visst jag har hört ännu värre värderingar/försäljningar en Amerikan lurade av en dam hennes 540i/6-95 för $600.

Kika hur priserna ligger i andra länder, finns en Individual Nachtblau-94 med ultramarin läder i Rumänien för €3200 http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=123203990&__lp=4&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=24&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&transmission=MANUAL_GEAR&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1, Den är klart intressant, endast 3st 540i/6 i den färgen, ultramarin läder är mycket ovanligt dessutom. Fanns risig Brokatrot-95 hos en Tysk handlare för €2700, den är borta nu.

Jag köpte min Hellrot 540i/6-95 för mindre än jag sålde den för, har för mig det var €3900 eller nått liknande, utan Alpinaratt och 18" M-Parallell dock, jag lurade mig själv att en röd med plysch skulle vara svårsåld. Det var den inte...

Jag köpte min första 540i/6 för 95tkr färdig i Sverige från Tysk BMWhandlare i mars-2002. Då har den M Sportpaket, Cosmosschwarzmetallic, Ljust silvergrått läder och många tillval en av 46st årsmodell 1996, rullat 15310mil, 1års garanti, koppling och svänghjul byttes 3veckor efter köpet. Idag är den värd mer än vad jag betalade, även om det är ointressant, jag behåller den tills jag dör:) bilder och info från e34.de http://forum.e34.de/thread.php?threadid=78153&hilightuser=4950

Priserna stannar eller ökar gällande fina och unika E34:or. Om man håller skicket på dom förstås, fika Kliman brukar räcka att byta kondensorn och sedan fylla på med gas. Jag la 2500kr för att få gång Kliman i #630 http://www.garaget.org/?car=104941

Mindre detaljförändringar tycker jag är okej, montera diffspärr, plocka bort vingen, montera Shadowline och PDC, byta till Vogelaugenhornträ, 3ekrad sportratt, skulle jag kunna göra med #609 även om det är mer troligt att jag skulle låta bli:) Vingen ska dock av.

En viktig sak i det hela är hur bråttom är det med försäljningen, ska det ta en vecka eller 2månader? Jag höll på att svimma när Jessie på e34.de sålde sin Daytonaviolett M-Sportpaket försedda 10600milers ägd sedan 10år för €5000. Även om det fanns ytrost i dörrarna, den annonsen är borta... Han hade uppenbarligen bråttom...

Mvh Stephan

PS; Jag hade tagit bort annonsen och börjat om till april i stället.

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2010, 17:35:26 »
Det är uppenbarligen mycket värdefullt att ha medlemmar som Scheckheft och Stephan här. Inga skugga bör falla på dom som tidigare försökt värdera bilen, utan specialkunskaper har man kanske inte rätt kompetens att göra en korrekt värdering. Jag har själv varit ovetande om bilens eventuella värde. Nu vet jag lite bättre.

Lite övriga fakta om bilen...när jag köpte den så var den ganska sunkig efter att stått utomhus i nio månader utan någon egentlig tillsyn. Jag la lite pengar på den och med hjälp av en medlem på bimmerforum så blev bilen i ett mycket bra skick. Alla vätskor i bilen byttes två gånger och den blev rostskyddsbehandlad. Maskinellt var bilen i kanonskick när jag köpte den och så är den fortfarande.

När jag besiktigade bilen i höstas så bad jag besiktningsmannen att titta efter eventuell rost. Han spenderade säkert 15 extra minuter på detta. Hans betyg blev "Jag har inte hittat någon som helst rost och det är länge sedan jag såg en E34 i så bra skick, både rostmässigt och maskinellt".

Sånt är ju alltid roligt och höra när det handlar om en 15 år gammal bil. Dessutom går den faktiskt som en skållad råtta.

Jag lägger nog upp en ny annons framåt april som Stephan säger.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2010, 22:21:17 »
Nu när vi har expertisen närvarande skulle det vara intressant att ta del av de förändringar som genomfördes under tillverkningsåren för dessa vagnar. Om det inte är för mycket jobb med att sammanställa det förstås.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #13 skrivet: januari 02, 2010, 22:49:38 »
Jag höll på att svimma när Jessie på e34.de sålde sin Daytonaviolett M-Sportpaket försedda 10600milers ägd sedan 10år för €5000. Även om det fanns ytrost i dörrarna, den annonsen är borta... Han hade uppenbarligen bråttom...
Jag har ledsnat på de flesta e34.de-användare. Varenda säljannons snackas sönder - för dyrt, ful färg, fel fälgar, gått för långt osv. Särskilt utsatta är annonser med sportlimousinen och 540/6.  Nummer 794 sattes inte ens ut där utan hamnade direkt på mobile, trots att ägaren skriver på forumet. Man ska ha klart för sig att modellerna vi pratar om här har en liten kundkrets. För den breda massan är detta en 15 år gammal bil med en ganska häftig motor  :-X
Mvh
Scheckheft

Utloggad Scheckheft

  • Trusted Member
  • Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +0/-0
SV: E34 540 -95 säljes!!
« Svar #14 skrivet: januari 02, 2010, 22:52:07 »
jag citerar Stephans inlägg på AP:
"Skillnaderna under åren var.

Till 1994årsmodell passagerar-airbag som tillval.
Möjlighet att få M-ratt eller 3ekrad sportratt med blå/vitt BMWemblem.

Nackstöd bak och passagerar-airbag blev standard från 1/95.

Värmesitsar vid val av läder klädsel kom 9/94, då togs även el-nackstöd bak bort som tillval och möjligheten att få utökat Bisonläder + möjligheten att få icke utökat buffelläder. (Buffel endast till 530i/540i Limousine).

Möjlighet att välja 3:dje bromsljus kom 1/95, samtidigt togs motorutrymslampan bort.

EWS I startspärr kom 1/94.

EWS II startspärr kom 1/95, mycket bra startspärr, går inte att stjäla i motsats till EWS I.

Uppgraderingar på automatlådan kom 10/94 respektive 5/95. Mycket bättre att köpa en byggd efter dom datumen, uppgradering av bakväxelhuset.

Till 1995årsmodell blev M-trösklar i bilens färg tillsammans med nedlack av fram/bakstötfångarna. Nya rattar utom M-ratten som behölls. 4ekrad med blå/vitt emblem liknande E38. Ny 3ekrad (den snyggaste ratten i E34).

Till 1995årsmodell kom 337 M Sportpaket som tillval, med roligare innehöll än 336 M Technic Sportpaket som fanns innan. Svart innertak, 17" Krysseker Style 5, Vogelaugenhorn grafitträ, M Sportchassi, sportstolar i Millpoint delläder eller läder, Shadowline, M Technicstötfångare.

96års modell är ovanlig, det byggdes 46st 540i/6 och 45st 540iA Limousine av 1996årsmodell. Ett problem gällande 540iA Touring-96 i Sverige är att BMW glömt att berätta för svenska myndigheter när årsmodellen började = även om din 540iAT är byggd 22 dec 1995 klassas den som 95:a. Obs gäller endast 540iA Touring-96. Övriga versioner vet myndigheterna när årsmodellen infördes.

Så här snart 14år efter den sista E34:an byggdes så är det vettigare att köpa ett fint exemplar än vilken årsmodell. Men om exemplaren är exakt likadana är min rekomendation att köpa en med EWS II startspärr och ännu viktigare automatväxlad köp en med uppgraderad låda = efter 10/94, eller om den har renoverad låda.

Källa
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=220894
Mvh
Scheckheft

 

Reklampartners