Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Funderingar kring Turbo-kit  (läst 2522 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • Kön: Man
  • e38 728iA 1998
Funderingar kring Turbo-kit
« skrivet: december 13, 2009, 22:31:42 »
http://www.stylingkompaniet.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=2154_64_2651_2655&products_id=16253&osCsid=64fcc560641afbe9345017c6e1dc77e8

67.500 kr är inga småpotatis men tänk om man får ett tillfälle att köpa ett kit för en billigare peng?

Det jag undrar över är hur länge håller motorn? Vid normal bruksanvändning kommer motorn att hålla normalt eller den slits mycket snabbare?
Vad säger besiktningen?

Utloggad kalle

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • rawsezx
SV: Funderingar kring Turbo-kit
« Svar #1 skrivet: december 14, 2009, 01:54:24 »
Hej!

Om vi börjar med den enklaste frågan! Och det är besiktningen! Du får nedslag på att din motor är modifierad vilket i sin tur kommer att krävas en registeringsbesikning för att få den godkänd och det med alla dokument som behövs för att styrka att din motor uppfyller alla de krav som staten har satt gällande miljönormer etc!

Rent ut sagt så kan man säga att det är tokkört att få motorn igenom besiktningen. Just din motor finns ju bara i ett exemplar och det är den som du har modiferat. En motortillverkare (läs: biltillverkare) måste certifiera varje motormodell i varje specifikt land (ganska likartade regler inom EU). Detta är en vad jag förstår en väldigt omfattande procedur som kostar en hel del slantar med många olika tester och certifieringar innan en motor är godkänd för att användas.

Därför är det klokast att plocka ur turbo innan besiktningen!

Nästa fråga är helt klart svårare att svara på, det är många faktorer som spelar in!
Rent generellt så skulle jag nog påstå att motorn inte är själva akilleshälen utan mer själva drivlinan som uppvisar ett större slitage.
Detta förutsätter förstås att motorn är korrekt mappad och att man håller sig till någorlunda moderata effektuttag. Om jag skulle lista
det som först skulle kasta in handuken i motorn så skulle jag tippa på att orginal topp-packning går först, vid mer effektuttag så får du
ett högre cylindertryck.

Därefter så skulle jag gissa på utmattningsskador på kolvar, stakar och vevaxel som nästa bekymmer. Allt för ofta så beror motorhaveri
på okunskap och slarv! Felaktigt byggda motorer där materialvalet inte håller för den tilltänkta effekten, eller felaktigt mappade motorer
med följd att motorn spikar, vilket i sin tur gör att grejerna havererar!

Jag har själv haft turbo på både M50 och M20 snurrorna, där M50 maskinen var helt orginal invändigt, körde relativt hårt en hel sommar
cirka 600 mil med många nattliga aktiviteter och laddtryck upp mot 0.8 kg, inga som helst problem märktes av motorn då jag inför besiktning
plockade bort turbogrejerna och körde bilen utan turbo nått år innan den tyvärr slutade runt en telefonstolpe en sen höstkväll.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Funderingar kring Turbo-kit
« Svar #2 skrivet: december 14, 2009, 08:30:26 »
Det var en mycket bra förklarning kalle, det skulle du kunna göra en liten sammafatning om det man bör tänka på innan man monterar en turbo i sin bil och lägga det i mekatips. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners