Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E39 - brukar M6x vara svåra att lufta kylsystemet på?  (läst 5759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Kön: Man
E39 - brukar M6x vara svåra att lufta kylsystemet på?
« skrivet: december 12, 2009, 14:07:45 »
skottade värmeväxlaren mellan automaten och kylsystemet i slutet av sommaren sen blev bilen stående och fick skämmas, sen fixade vi det, gjorde även storservice på vattenpump och remmar och skit (btw satan va vattenpumpen är krånglig på m62.. någon dum jävel har dragit ett egr rör mellan cylinderbankarna precis där som inte går att ta bort lätt..)

nåja varmkört, fyllt på mer, kört hem, låtit svalna saknades ca 1,5l, varmkörde nu igen, ska bara svalna så man kan öppna utan att de kokar (är ju 103grader termostat)

sen kolla hur mkt de saknas.. måste fyllt på iaf 7liter nu.. men ändå har ja ingen bra värme.. några bra tips? :)
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
SV: brukar M6x vara svåra att lufta kylsystemet på?
« Svar #1 skrivet: december 13, 2009, 16:04:37 »
nu börjar det likna något..

fick i ca 7dl den här gången och nu börjar jag få värme ur värmepaketet.. känns som det bara krävs att den får svalna mellan gångerna man fyller på annars kokar det bara över när man öppnar..
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: december 13, 2009, 16:47:23 »
Det är så vitt jag vet självluftande, bara att fylla på kylarvätska
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: december 13, 2009, 21:48:07 »
det är just det som är det skumma med min m62a.. att de borde vara självavluftande men jag satt och räknade vi har tippat i ca 5l + 5l sen ordentligt varmkört, sedan 1,5liter och nu ca 0.5-0.7liter tillsammans är det ca 12liter och det ska gå i 13,5liter så det borde vara nära på fullt nu snart.. problemet är bara att man verkar behöva varmköra ordenligt så allt kylvatten är genomvarm för att sedan låta den svalna ner till kalltemp innan man kan öppna expansionskärlet (är ju övertryck som satan i dom här..

Enligt TIS ska man trycksätta med 1,5bar för att kunna lufta på dom två luftnipplarna..

men det verkar ju funka på gammla hederliga sättet om man bara låter allt svalna, men alla 540i ägare vet ju hur länge de tar för en 540i att svalna.. dom har ju satt i någon typ termos i den så den håller ju värmen fan nästan en dag..

Justerade styckeindelningen lite / franke
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: december 13, 2009, 22:41:26 »
Har du satt på fläkten i fyll fart när du fyller på, det gör jag hella tiden vid påfyllningen, kylsystem tar emot rätt mycket vatten
En gammal tips, kör upp fram hjulen på någonting ca 15-20 cm hög, öppna locket och kolla om det kommer bubblor elller fyll på till rätt nivån.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: december 13, 2009, 22:45:03 »
been there done that.. vi luftade på 2pelarlyft och lyfte framkant med fläkten och värmen på fullmutter.. men som sagt kan ha med att det finns lite oljeblandat klet kvar som inte gick att få ur kylaren som bråkar lite.. men det känns som det var ett helvete att lufta.. nog för att gamla m20 brukar va griniga om man inte har dom i uppförsbacke men det här är ju nästan larvigt..
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #6 skrivet: december 13, 2009, 22:50:01 »
enligt TIS ska man trycksätta med 1,5bar för att kunna lufta på dom två luftnipplarna..

TIS borde stämma bra, testa det sättet?
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: december 14, 2009, 05:46:48 »
jo men då behöver man ju specialverktyg..
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Reklampartners