Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ABS/ASR varningar för ABS givare VB och nu även nivågivare för luftfjädring VB  (läst 2145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mackeduck

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Hej,

Ny på forumet och har en F11 525 xDrive från 2012. Kollar och ser om någon har några bra ideer hur jag skulle kunna gå vidare i felsökning av ett elektronikfel.

Har sedan ett tag brottats med ABS/ASR problem.
ABS/ASR och (efter att ha kört ett tag) även fel för parkeringsbroms (tror ett sekundärt fel pga de två första då jag har elektrisk parkeringsbroms).
- Felkoder: Alltid akttiva: 4809B1  Kan ibland kvitteras men återkommer: 4809B4, 480A3D, 4809B2. Även VTG får sekunder felkod pga hastighetssignal saknas.
- Använder iCarsoft 2.0 för felsökning och ABS-givare vänster bak visar i princip alltid 0 km/h (skramlar ibland igång och visar något men väldigt sällan. Andra givare fungerar bra)

Gjort detta så långt:
- ABS givare utbytt (BOSCH 0 265 008 036) --> ingen skillnad
- ABS givare skiftad från Höger till vänster --> ingen skillnad
- Sensoryta på hjullager rengjord --> ingen skillnad

- kontakt på ABS-styrdon kollad efter lösa stift/ smuts. Rengjord  --> ingen skillnad
- kollat kablar från sensor till där de går in i kupen --> kablarna verkar skarvade (!) av tidigare ägare men verkar fortfarande ha bra kontakt

Mekonomen tittade på bilen och trodde att det var ABS styrdonet
- ABS styrdon demonterad och skickad för reparation till elektronikfirma som tyvärr inte kunnat fixa den (styrdonet hade en verison som de inte hade stöd för, sa dem) utan bilen returnerades med samma fel
- Spänningen mätt upp till 2 V på vänstra ABS sensorn (andra sidan har 12 V)

BMW tittade på bilen ett par timmar
- så långt har de bara konstaterat att ABS givaren var ok..

Till detta har nu luftfjädringens signal från nivågivaren, vänster bak spårat ur. 
Felkod för felaktig signal,D71402 och 480DB4 (lång inställalsetid). Avvikelsen i höjd visar ibland 0 mm och ibland konstant kring 260 mm (om jag inte minns fel). Kan bli olika värde efter varje omstart.

- Givare utbytt --> ingen skillnad
- Kablage urtokat och kollat
Problemet med luftfjädringen uppkom inte samtidigt med ABS utan har hänt aldelses nyligt. Efter att luftfjädringen började spöka dök även felkod D354D0 upp under ABS-enheten.

Frågan är vad jag kan göra nu?
Kan det kanske vara så att det är ett kablageproblem? Kablaget från både ABS givaren och nivåsensorn går ju ihop och verkar löpa tillsammans. Finns det kanske någon kopplingsplint någonstans som de båda ansluter till som skulle kunna vara skadat? Eller har jag två styckern styrdon som pajjat inom några veckors tid? Låter helmysko.

All hjälp och goda tips emottages tacksamt. :)

mvh
Marcus 

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Hej Marcus
I moderna bilar, finns alltid problem med elektroniken.
Jag inte kan så mycket om problem med ABS/ASR system men hittade en video som kan vara intressant.
Det första jag skulle göra är att koppla bort batteriet 10-15 minuter för att återställa allt elektronik vid omkoppling
Kanske värt att ta en titt.
https://www.youtube.com/watch?v=uW54xoQak_o
Var finns du i Sverige? långt från Göteborg?
Mvh.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mackeduck

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Tjenare Alain,

Tusen tack för tipset.
Bra video. Ibland missar man ju de där basic-grejorna som att ha batteriet laddat och att köra en riktig reset med att ta ur minuspolen ett tag.
Tyvärr hade jag testat även det utan någon större framgång men tack ändå.
Jag håller till i Umeå, västerbotten så det är en bit till Göteborg. 

Finns det någon som har ett elschema för F11 525 xDrive för ABS och luftfjädring att dela eller vet var man kan hitta det?
Söker även en beskrivning över kopplingshandsken till ABS-styrdonet. Vilka pinnar som ABS-sensorerna går in på.   

tackar!
Marcus

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Hej Marcus.

Jag letade mycket på nätet men inte hittade någonting om elschema för F11 xDrive för ABS och luftfjädring. :(
Skulle du kunna kolla hur du har det med kopplingen minus kabel från batteri till chassi, om det finns en glapp (inte riktigt spänd), det kan orsaka problem med elektronic, ibland en enkel sak som det kan vara lätt att åtgärda.
Inte förstår varför verkstaden du var inte hittade orsaken till problemet.
Det jag skulle göra är att ringa till Schmiedmann i göteborg, dem är bäst vad det gäller BMW
Direkt nr: 0300-301 33
Växel: 0300-308 08
Förklara ditt problem.
Hoppas verkligen att du kan får hjälp
Hör gärna av dig.
Mvh.Tel direkt: 0300 - 301 33Tel växel: 0300 - 30
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners