Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Elektrisk styrning låter.  (läst 2574 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gammelpungen

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
Elektrisk styrning låter.
« skrivet: juni 19, 2022, 22:45:29 »
Hej, på min E93 så började det låta konstigt och ratten började hugga och låsa sig under färd så man fick ta i för att få det att släppa. riktigt obehagligt!
Efter någon vecka så började det låta riktigt illa när man svängde rullande som stillastående och varenda människa runt en stirrar ut en så man skäms.

står jag still och vrider på ratten så är det som att jag har någon form av servo men fruktansvärt tung och det låter mycket!

Den har slutat "låsa" sig under färd och hugga utan är tung och låter...

Någon som har tips på vad man kan göra utan att lämna in den och bli ruinerad?

Jag har kollat runt styrväxeln och hela vägen upp till ratten utan att se något suspekt.

Mvh// Från Kiruna

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: juni 20, 2022, 09:16:34 »
Hej Gammelpungen

Varför bilar inte kan vara felfria?
Kan du kolla om du inte har problem med AC?
Misstänker att AC-kompressor skar sig och om det sitter på samma rem som servo därmed har antagligen gått trög.

Om det låter riktigt illa även om du vrider ratten på stillastående bil kan vara problem med servo.
Kör du med breda däck?
Ibland kan det hända att din servostyrning låter eller visa tecken på att det är dags för en reparation.
Ratten är tung, du hör ett tjutande ljud från motorn.
Om en packning till en av slangarna för servo olja börja läcka kan man hita olja under bilen eller på styrleden.
Om du vill veta vad det kostar att reparerar servostyrning så berör det helt på vad som måste byta.

Hur ser ut olja i behållare?
Kanske du bara behöver byta olja.
Här har du en video på hur du ska göra:https://www.youtube.com/watch?v=tBabhfT0UjM
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Nordin

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2022, 17:25:10 »
Hej, på min E93 så började det låta konstigt och ratten började hugga och låsa sig under färd så man fick ta i för att få det att släppa. riktigt obehagligt!
Efter någon vecka så började det låta riktigt illa när man svängde rullande som stillastående och varenda människa runt en stirrar ut en så man skäms.

står jag still och vrider på ratten så är det som att jag har någon form av servo men fruktansvärt tung och det låter mycket!

Den har slutat "låsa" sig under färd och hugga utan är tung och låter...

Någon som har tips på vad man kan göra utan att lämna in den och bli ruinerad?

Jag har kollat runt styrväxeln och hela vägen upp till ratten utan att se något suspekt.

Mvh// Från Kiruna

Hej!

Otäckt när det gäller styrningen! Har du några felkoder? Vi har en E91 (bland annat) och den styrningen var OTROLIGT tung och hackig som tyvärr slutade i att vi fick byta hela "paketet"
http://bmwfans.info/parts-catalog/E91/Europe/320d-N47/L-N/feb2008/browse/steering/steering_unit_electric_eps/ vilket var rätt dyrt, har för mig det låg på över 15k nytt från BMW då men jag betalade någon tusenlapp på skroten. En hel del jobb att byta men värt det!

Ett annat tips kan vara att kolla så generatorn laddar som sig bör, blev många gånger värre i samband med att generatorn slutade ladda ordentligt.

Reklampartners