Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vad är måste "utrustning" för dig? Och vad är onödig utrustning för dig?  (läst 7030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
Som rubriken lyder, vilka utrustningar är måste-utrustning för dig när du letar efter en BMW?
Själv prioriterar helskinn och sportstolar, även mocka i kombination med sportstolar går bra.
Sedan så är Multiratt ett måste. De senaste tre fyra Bimmers jag ägt har samtliga haft multiratt sedan så har jag även ägt ett par Mercedes Cabbar men där saknades Multiratt och det kändes väldigt opraktiskt måste jag säga.

PDC uppskattar man först när man har haft det, inte ett måste men jag letar gärna bil med PDC.
Xenonljus är också ett måste.
Färddator, Farthållar, avbländningsbara backspeglar och regnsensorer är också några av mina måste krav.
Armstöd fram är också ett måste. Dissade en gång i tiden en mycket fräsch 330 Coupé för att den saknade armstöd fram.
Sist men inte minst Professional Soundsystem som läser MP3 format och Aux intag för iPod.

Navi däremot klarar jag mig utan. Hade en E38 som jag aldrig använde navigationen på.
Ljuspaket för dörrhandtagen har jag på min E90, hade det även på min E38. Lyxigt men Känns ganska onödigt. Minns när en kille för inte så länge sedan frågade mig om jag hade satt dit dem själv.  :)

Edit: Glömde det viktigaste av dem alla, ACC.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
Jag har faktiskt väldigt lite utrustningsdetaljer som jag betraktar som "måste". Skinn är alltid trevligt men mocka eller tyg är ibland mer praktiskt. Navi är inget måste eftersom jag har en egen portabel navi. När det gäller ljud så blir allt ljud man installerar i en bil bara en dålig kopia av det ljudet man har hemma. Sportstolar...jag är beroende av bra och fasta stolar.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
ACC samt helskinn är väl det första jag kikar på. Taklucka är aldrig fel, det förhöjer känslan i kupén, speciellt om det är glaslucka.

Annars har jag inga fler krav som jag absolut måste ha.

PDC har jag på E34:an, inget man har större användning av men ibland kan det vara skoj att ha.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
Klimatanläggning, manuell låda samt gärna sportstolar. Dock inte i skinn, gillas inte när det börjar svänga lite.

Taklucka tillför bara vikt på fel ställe så det går bort.   ;)

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
Klimat är ett krav oavsett om det är entusiast/samlarbil eller bruksbil.
I bruksbilen bör det finnas stolsvärme. Xenonljus är ett plus och farthållare är inte heller fel.

Onödig utrustning är strålkastarspolning  ;D Den är allmänt oeffektiv mot flugor och skräp och funkar inte när det kyler på ordentligt. Blir bara iskladd som skymmer strålkastaren. Den får dom jobba på, eller utveckla en spolarvätska som inte måste hällas i helt koncentrerad form för att palla massor av minusgrader. Är inte kul i längden för lacken på tak och huv.

Edit: Skulle citera ditt inlägg råkade skriva istället i inlägget. Sorry.
  ;)

//Daniel
Moderator
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
Det där med strålkastarspolning, jag har också det, men jag tänker vad händer om det är -10 och de har frusit fast och man spolar rutan? Hade en Corrado för många år sedan som hade en vinge som gick upp automatiskt och den frös givetvis fast och gick sönder. Det var inte billigt kan jag säga.

Det där med strålkastarspolning, vad händer om det är -10 och de har frusit fast och man måste spola framrutan?
Jag hade en Corrado för många år sedan som hade en vinge som gick upp automatiskt och en gång frös den fast självklart och då gick den sönder, det var inte billigt kan jag lova. Men hur är kvalitén på strålkastarspolning på en BMW?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
Måsten: Farthållare, färddator, sportstolar (gäller egentligen bara Audi & BMW), xenonljus, Klimat

Onödigt: Navigator, PDC, Taklucka
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Ifall jag skall köpa en bil jag verkligen vill för att behålla är detta måsten:

Farthållare, klimat, PDC, hel/halv läder, elstolar, automat och minst 250hk, avbländande backspeglar. En annan underbar option är höger backspegel som vinklar ner sig när man lägger i backen ;D

Då är det nästan bara en 7-serie som gäller...

Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Eller varför inte en gammal E34:a? Allt du nämner finns att få till den, så slipper du köpa en dyr sjua menar jag.  ;)

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Jo det finns i fler modeller, men generellt är sjuorna bättre utrustade. Samt känslan av att äga en lyxglidare är värd lite extra ;).
Innan jag köpte min E38 kollade jag på både en fin E34 för samma peng samt en nyare E39 som kostade 3ggr så mycket. Men det var bara E38'an jag blev kär i  8)

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
När jag tänker efter så är AC rätt bra... ;D

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
Definitivt!
I somras körde jag en gammal Volvo med skinn utan AC under årets varmaste dagar. Efter en 15-mils tripp lovade jag mig själv att aldrig ha en bil med skinn utan AC på sommaren ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Håller med om E38:an. Det är lätt att fastna för den modellen. Väldigt gedigen konstruktion med en pondus som få andra bilar.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
För egen del: Sportstolar och schysst motor samt uppdaterat hårt chassie för den där roliga köra-bil-känslan.  :)

Tyvärr får man i den fas av livet jag befinner mig i göra en del andra prioriteringar: AC (för barnen och frun), farthållare (behövs när man ÅKER lite tråkig bil), skinn (lätt att hålla rent när man har småbarn) samt praktiskt kombikaross med fällbara fram och baksäten (perfekt när man bygger om hemma). Därför kör jag även en gammal men fin 855. Enda pluset för egen del med den bilen är motorn som jag chippat lite...  ;) Och den schyssta eftermonterade stereon.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad OverBoosted

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
Jag har inga måsten. Men jag uppskattar sport/komfort stolar.. halvskinn eller helskinn.. armstöd.. o ac. Oftast tittar jag itne efter bilar med utrustning men klart det har hänt, då är det självklart en annan femma.

När jag letade e39 ville jag ha all utrustning... Nu hittade jag inte det. Men jag hittade en med all utrustning förutom navi o tv. Den hade.. ja allt förutom det.. pdc,telefon,skinnkomfortstolar,farthållare,stora stereon,automat,shadowline osv.

Sen nu när jag skulle köpa e36 igen så var kraven som nämt ovan. Sportstolar armstöd och ac. Men rent generelt så är det bilens skick som spelar största roll.. utrustningen är bara bounus eller minus.
Har ägt 13 Bumsar under mitt liv, var 7stycken utav dem var E36or.

Reklampartners