Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Har precis köpt en BMW 520 - 2013  (läst 6583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
  • Kön: Man
Har precis köpt en BMW 520 - 2013
« skrivet: december 31, 2017, 13:43:31 »

Hej och Gott Nytt År på er alla!

Är ny här på forumet och hoppas jag ska trivas här.
Har köpt en beggad Bmw 520D - 2013.
Undrar lite över om det går att eftermontera gps i den?
Ser ju ut som att den är förberedd för detta men är osäker.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2018, 09:49:14 »
Hej helgonet.
Tack och Gott nytt till dig också. ;)

Konstigt att en 2013 årsmodell inte har monterade GPS från börja, förmodligen är det så att BMW vill tjäna lite extra för små detaljer.
Finns möjligheter att eftermontera en sådan som du vill, kan tänka mig att just nu du har lilla skärmen och bör byta mot större, eller?
Kan detta vara någonting för dig?
http://www.dvdgpsnav.com/blog/installation-manual-for-bmw-5-series-f10-gps-navigaton-dvd-player/
Finns mycket att välja på nätet.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2018, 20:40:15 »
Hej helgonet.
Tack och Gott nytt till dig också. ;)

Konstigt att en 2013 årsmodell inte har monterade GPS från börja, förmodligen är det så att BMW vill tjäna lite extra för små detaljer.
Finns möjligheter att eftermontera en sådan som du vill, kan tänka mig att just nu du har lilla skärmen och bör byta mot större, eller?
Kan detta vara någonting för dig?
http://www.dvdgpsnav.com/blog/installation-manual-for-bmw-5-series-f10-gps-navigaton-dvd-player/
Finns mycket att välja på nätet.

Jepp det stämmer den är det. Ja det är riktigt det är den lilla skärmen som sitter i den, tror den är på 6,5 tum. Den du länkade till  är en 10,2 tums skärm. Tycker också att det är konstigt "Navknappen" finns men det händer ingenting när jag trycker på den, så jag utgår ifrån att det inte finns gps. Har inte fått bilen än. Ska hämta den den 19/1. Då den blir klar för leverans. Hoppas tiden går fort dit. ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2018, 21:10:01 »
Kör original GPSerna fortfarande med kartorna på skiva? Kan ju isåfall varit så enkelt att det inte satt någon skiva i när bilen stod i hallen, tänker på stöldrisk osv.

Min chef som kör en 2016 530d slutade dock använda den inbyggda när han upptäckte Waze som vi båda tycker fungerar mycket bättre.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: januari 02, 2018, 21:39:01 »
Kör original GPSerna fortfarande med kartorna på skiva? Kan ju isåfall varit så enkelt att det inte satt någon skiva i när bilen stod i hallen, tänker på stöldrisk osv.

Min chef som kör en 2016 530d slutade dock använda den inbyggda när han upptäckte Waze som vi båda tycker fungerar mycket bättre.

Ok det hade jag ingen aning om. Vart får man tag i dessa skivor?? Är det inte bättre att byta till den som Pappy länkade till? Slippa och krångla med skivor.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2018, 08:16:27 »
Som säger Fredrik, bör finnas en skiva, ring till företag och hör med dem och om den finns, om den finns, säg till dem att inte glömma att sätta in den.
Kan tänka mig att boxen till skivan sitter på vänstersida i bagaget, kolla gärna om den finns.
En annan sak, säljarna ta gärna ut små saker som till exemplet dvd skiva och säljer den efteråt på blocket, samma sak med däck, kolla också vad finns just nu för däck på bilen, förmodligen vinter däck eller?, kolla om det finns sommardäck på fälg som ska följa med bilen.
Om han säger att det inte finns, försök att kolla med ägare som hade bilen innan du hämta bilen, som du säkert vet, en säljare är en säljare och kan ljuga hur mycket som helst om det han säljer.

En annan sak, jag också har GPS i bilen men använder inte den, på mobilen laddade jag appen Waze som är mycket mer detaljerad och enkel att använda.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2018, 20:45:51 »
Som säger Fredrik, bör finnas en skiva, ring till företag och hör med dem och om den finns, om den finns, säg till dem att inte glömma att sätta in den.
Kan tänka mig att boxen till skivan sitter på vänstersida i bagaget, kolla gärna om den finns.
En annan sak, säljarna ta gärna ut små saker som till exemplet dvd skiva och säljer den efteråt på blocket, samma sak med däck, kolla också vad finns just nu för däck på bilen, förmodligen vinter däck eller?, kolla om det finns sommardäck på fälg som ska följa med bilen.
Om han säger att det inte finns, försök att kolla med ägare som hade bilen innan du hämta bilen, som du säkert vet, en säljare är en säljare och kan ljuga hur mycket som helst om det han säljer.

En annan sak, jag också har GPS i bilen men använder inte den, på mobilen laddade jag appen Waze som är mycket mer detaljerad och enkel att använda.

Ja skivan ska jag kolla upp när jag hämtar bilen. Sitter sommardäck på den när jag provkörde men han skickar med nästan nya dubbade vinterdäck på alufälg (Nokian hakkapälittä). Har ring och pratat med förre ägaren och allt är ok. Det blir nog att jag sätter in en sån som du länkade till, verkar enkelt att byta och kommer att se snyggt ut samt fungera bra.

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2018, 19:35:37 »

Hej

Dags för uppdatering. Vart och hämtade bilen igår (19/1) och allt gick bra. Lämnade min bil i inbyte. Har nu kört bilen några mil och än sålängen nöjd kanske lite för tidigt att göra nån uvärdering men hitills allt bra. Bilen går tyst och fint och allt fungerar utmärkt men skulle öppna armstödet mellan baksätena och till min förvåning så vart det öppet in i bagaget, såg ut som nåt skydd fattades. På volvon så fick man öppna ett skydd lr kåpa för att kunna använda genomlastningen. Använde man bara armstödet så vart det fortfarande stängt mellan kupe och bagageutrymmet. Hoppas ni förstår hur jag menar bifogar ett kort på det.

Sen så kollade jag upp om det fanns nåt uttag till gps-skiva i bagaget men hittade inget om det inte är så att det sitter bakom klädseln vilket jag inte tror. Nån som har nåt svar på dessa två frågor? Kolla bilden

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: januari 23, 2018, 10:47:22 »
Vet inte om det är likadant i en nyare bil men på äldre bilar så sitter det en så kallad skidsäck där och jag har för mig att denna går att fälla undan ifall man vill ha en genomlastningslucka. Det skall hur som helst inte vara öppet där, så något saknas.

http://www.bavarianmw.com/guide-2761.html

Läsare för GPS skiva kan sitta bakom någon av luckorna på sidorna i bagaget, men inte bakom klädsel så du behöver demontera något för att komma åt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: januari 23, 2018, 19:14:50 »
Vet inte om det är likadant i en nyare bil men på äldre bilar så sitter det en så kallad skidsäck där och jag har för mig att denna går att fälla undan ifall man vill ha en genomlastningslucka. Det skall hur som helst inte vara öppet där, så något saknas.

http://www.bavarianmw.com/guide-2761.html

Läsare för GPS skiva kan sitta bakom någon av luckorna på sidorna i bagaget, men inte bakom klädsel så du behöver demontera något för att komma åt.

Ok tackar för svar. Ska kolla upp detta. Återkommer.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #10 skrivet: februari 01, 2018, 01:18:55 »
Jag tycker de där är fina och skulle själv kunna tänka mig en. Kanske inte som entusiastbil, men det är definitivt en vettig och bekväm bil för dagliga transporter. F10/F11 är betydligt större än E60/E61, som i sin tur är större än E39 - så några körmaskiner är F10 inte, men de är bekväma och ganska tysta.

Just 520d tycker jag är vettig pga BMWs lilla diesel verkligen tycks gå snålt och har tillräckligt med kraft.

Utloggad helgonet

• Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: februari 01, 2018, 20:15:52 »
Jag tycker de där är fina och skulle själv kunna tänka mig en. Kanske inte som entusiastbil, men det är definitivt en vettig och bekväm bil för dagliga transporter. F10/F11 är betydligt större än E60/E61, som i sin tur är större än E39 - så några körmaskiner är F10 inte, men de är bekväma och ganska tysta.

Just 520d tycker jag är vettig pga BMWs lilla diesel verkligen tycks gå snålt och har tillräckligt med kraft.

Ja den går verkligen tyst, mjukt och bekvämt speciellt när man kör i comfortläget. Det var det första jag la märke till när jag provkörde den. Den 8-stegade automatlådan är riktigt len i sitt arbetssätt jämfört med Volvon. Motorn är lika stark som Volvon's D5 (184 Hk) även om det inte låter mycket i vissa personers öron så räcker det mer än väl till för snabba och säkra omkörningar + att den är snål, snålare än Volvon. När jag kört ca 58 mil med Volvon så visade tankmätarn strax under halvtank. På Bmw'n så visar den strax över halvtank. Trots att det är en större bil som också är ett tiotal kg tyngre än Volvon. Hitills mycket positivt överraskad av bilen. Fortsätter det så här så lär det nog bli en likadan till vid nästa byte.  8)  Sen så känns Bmw mer premium än Volvon både in och utvändigt samt körupplevelsen.

Reklampartners