Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e39 528 går varm =/  (läst 9355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« skrivet: december 17, 2017, 21:25:06 »
Hej.

Gör ett försök här om detta problem.

Gör historien kort men hoppas på svar =)

Köpte en 528 som gått varm dom kom 2km innan tempen steg.

Biln stod ett antal veckor innan ja köpte den för skicket skull.

Börja med en ny vattenpump och ny termostat lufta så gott vi kunde utan större framgång vi kom drygt 2mil innan tempen steg, stannade, fyllde på vatten å luftade å så höll vi på tills vi kom hem. 

Väl hemma så byttes termostathus och biln uppkörda halvägs på en biltransport för att få bra lutning under luftningen. 

På tomgång kan man stå hur länge som helst men när man åker så stiger tempen stannar man och står på tomgång så sjunker tempen är det toppen då? 

Biln blandar inte vatten i oljan eller tvärtom.
Vitt rycker inte.
Värme i kupén finns å hon går tyst å fint i maskin.

Kan låta lite rörigt men nåt som är konstigt så skriv och fråga så svarar jag =)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #1 skrivet: december 18, 2017, 14:19:41 »
Jag hade börjat med att kolla impellern i vattenpumpen, den är av plast på vissa motorer och inte ovanligt att den tappar bladen efter några år och då inte pumpar runt vattnet ordentligt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #2 skrivet: december 18, 2017, 14:44:08 »
Läste du för fort?
Det är ny vattenpump ny termostat å nytt termostathus. 
Ja har även testat utan termostat men de blir ingen skillnad. Ja kommer iaf bara 1 till 2mil innan tempen sticker.
Stå på tomgång kan ja göra hela dan det är under belastning som tempen sticker.


Står man på tomgång så blir övre å undre kylar slangen varm även hela kylan blir varm. När tempen sticker då är bara halva kylan varm å undre slangen är kall.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #3 skrivet: december 18, 2017, 15:31:16 »
Läste uppenbarligen fortare än hjärnan hann med… låter som du fortfarande har luft i systemet.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=558386


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #4 skrivet: december 18, 2017, 15:56:04 »
Haha inga problem =) ja brukar också läsa för fort men även läsa fel ;)


De känns som att den bygger tryck å då antar jag att de e toppen =/


De klart bästa vore ju att om nån som bråkat me detta förr och bor nära som vela hjälpa på plats tyvärr känner inte ja nån =/


Ska kolla länken =)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #5 skrivet: december 19, 2017, 06:29:36 »

jag inte tror att det är problem med toppen. Inte vet om det kan hjälpa men har för mig att du måste har fläkten på max när du ska lufta systemet.
Hur är det med tempgivaren? Vet du om fläkten starta som det ska när motor håller på att bli för varmt?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #6 skrivet: december 19, 2017, 09:31:26 »
Full värme å fläkten på läge 2 då startar pumpen.
Har provat både me låg fläkt å full fläkt ingen skillnad.
Övre slangen blir som en ballong stenhård men vi har inte tryckt av nån slang inte heller har nån slang eller kylare gått sönder.


Om temp mätarn visar rätt vet ja inte heller för vattne är inte varmt när hoo trycker ur sig.
Är inte som att hon kokar men när tempen stiger å undre slangen å halva kylan blir kall så är ju du pga luft eller att hoo trycker ut komprission i systemet. De luktar inga avgaser om vattne om man luktar. Skulle dock behöva mäta de.


El fläkten är död och ja har ingen plast runt kylan om de spelar nån roll?


Min andra e39 en 530d den har ja inga värme problem med å den el fläkten funkar inte heller.

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #7 skrivet: december 19, 2017, 12:35:14 »
Kan ju även nämna att vi har spolar ur kylan för sig och systemet.
Har även testat en annan beg kylare. Men då denna blev varm alltså inge stopp så stoppa ja tebax den.
Har bytt kylar lock ifall om de skulle va nåt med det.


Men de kan ju va nån spricka i expansion som vidgar sig när den blir varm?


Men som sagt alla tips är välkomna =)

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #8 skrivet: december 20, 2017, 19:48:33 »
Satt å fundera på denna.
Om visko fläkten är boven.
Om man skulle slänga ut den å stoppa dit en elfläkt istället? Men de borde ju inte bero på de heller.
Övre å undre slangen samt hela kylan blir ju varm men när tempen sticker så blir undre slangen kall samt halva kylan.
Värme i kupén finns hela tiden.

Om de vore nånt med toppen borde de inte sluta komma värme då?
Allt ja lyckats googla fram när de är nåt med toppen så blir alla utan värme =/

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #9 skrivet: december 27, 2017, 16:09:58 »

Satt å googla lite å hitta detta.




I locket sitter vanligen en ventil som ska se till att kylaren står under tryck så att den inte ska koka vid 100 C utan vid 130 C.
Om du, vid kall motor öppnar locket och startar motorn, ser luftbubblor i expansionskärlet så har topplockspackningen pajat. Annars är det bara att byta locket.


Min bubblar inte vid kall motor.

Luktar inget ur kärlet.
Värme finns i kupén hela tiden.
MEN under körning sticker tempen å halva kylan + undre slangen blir kall. Övre slangen blir hård och släpper man upp luft skruven nån av luft skruvarna kommer det bara ånga =/

Betyder det att det är toppen?

Eller är det bara luft ändå?
Dåligt kylarlock?

Tacksam för massa svar.

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #10 skrivet: december 27, 2017, 18:31:13 »
De gånger jag haft toppackningsproblem så har värmen i kupén försvunnit med, visserligen inga BMWs men det borde väl fungera på samma sätt på svenska och japanska bilar?

Du har kanske läst denna tråden redan? Han verkar ju ha samma problem som du, dvs. undre delen blir kall.
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2065167-Top-hose-hot-lower-hose-cold
I hans fall var det pumpen som strulade, vet du att din verkligen snurrar och pumpar vatten?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #11 skrivet: december 27, 2017, 18:50:40 »
Alla trådar ja lyckats hitta så tappar även alla värmen i kupén när toppen har gått.
Även massa andra symptom som klet under olje locket. Blandat olja å vatten och vatten i oljan eller vit ryker. Trycker sönder nån slang eller kylare. Jag har inget av det.
Mer än att tempen sticker och undre slangen + halva kylan blir kall och övre slangen blir hård.


Jag va väl dum snål så vattenpumpen å termostaten är köpt på biltema (vet inte hur bra de e)


När trycket stiger å man skruvar upp en luft skruv så kommer de inge vatten utan bara ånga.
Inge vatten i övre slangen så vattne stannar ju på vägen dålig pump eller luft?


När tempen stiger (bara när man åker) å stannar på tomgång då sjunker tempen men blir ingen skillnad på undre slangen eller kylan utan de e endå kallt. De lilla ja vågar ha biln igång ifall om nåt skulle hända me toppen eller packningen.


Ja har aldrig haft nån bil me topp/värme problem förr så ja e ganska lost på detta =/


Ska kolla länken =)


Tack för svar :)


Är inte lätt å svara jämt heller på ett forum =/

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #12 skrivet: december 27, 2017, 21:00:20 »
Antingen en spricka i toppen eller trasig topplockspackning tror jag, tyvärr. När det händer så fungerar kolvarna som en kompressor som trycker ut luft i kylsystemet, övertryck där.

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #13 skrivet: december 27, 2017, 21:18:06 »
Borde d3 då inte bubbla i kärle?
Å ingen värme i kupén? 
Borde inte maskin gå sämre oxå?

Utloggad Börno

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 25
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 528 går varm =/
« Svar #14 skrivet: februari 06, 2018, 10:53:00 »
Väcker denna fråga igen.


Va tvungen å flytta biln igår. Hoo starta direkt å gick bra trots
Att hon stått länge. Men blev bara en kort tur.


Men funderar på när han bygger tryck.
Att de blir tryck vet alla om men att han inte trycker sönder/av nån slang osv så borde inte trycket va allt för högt ändå?


Tänkte byta alla slangar å kylare samt locket (hur passar en E34 kylare? )


Att bilen går 2mil men en hel massa tomgångskörning  så misstänker ja inte toppen. Men ja kan ju ha fel.

 

Reklampartners