Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Chockhöjd skatt för nästan alla bilar  (läst 4260 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« skrivet: mars 26, 2017, 08:52:32 »
Man kan fråga sig vad ska regeringen hitta på för att får in pengar i deras kassa. >:( >:( >:( >:(
--------------------------------------------------------
Till er som missade det.
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar.
 
Regeringen fokuserar på att få svensk biltrafik att förbruka mindre fossila bränslen och vill genom både belöning och bestraffning få svenskarna att ställa om till elektrifierade fordon. Det är tydligt i och med det förslag som regeringen med miljöminister Karolina Skog (MP) i dag har presenterat för att det ”ger en bättre miljöstyrning och är bättre för statsfinanserna.

Det nya fordonsbeskattningsförslaget bygger återigen på koldioxidutsläpp. Supermiljöbilspremien på 40 000 kronor som finns i dag försvinner, men ökar i stället till 45 000 kronor för vissa bilar. Bilar med koldioxidutsläpp på mellan 0 och 60 gram per kilometer kommer inte att bestraffas utan premieras med ett belopp på mellan 7 500 och 45 000 kronor beroende på var i nämnda utsläppsspann den ligger. Gasbilar hamnar i denna kategori och erhåller en fast premie om 7 500 kronor. Beloppet betalas ut sex månader efter inköpet av bilen.

Bilar med utsläpp på mellan 60 och 95 gram per kilometer varken premieras eller straffas utan behåller befintlig beskattning.

Bilar, och det är här vi hittar en stor del av dagens bilar, som släpper ut mellan 96 och 140 gram koldioxid per kilometer bestraffas genom att påföras en avgift om 77 kronor per gram som överstiger 95 gram. En bil som släpper ut 105 gram per kilometer kommer således att bestraffas med ytterligare 770 kronor per år plus en grundavgift om 360 kronor, under tre år, utöver bilens nuvarande fordonsskatt.

De bilar som släpper ut mer än så, det vill säga över 140 gram per kilometer, straffas ännu hårdare. Även i denna utsläppskategori hittar vi många bilar som svenskar använder i sitt dagliga liv, inte minst barnfamiljer. En bil i denna kategori bestraffas med 77 kronor extra per gram som överstiger 95 gram men understiger 141 gram samt 100 kronor extra per gram som överstiger 140 gram. Plus en grundavgift på 360 kronor. Här handlar det inte sällan om många extra tusenlappar per år under tre års tid.

Siffrorna ovan är för bensinbilar. Dieselbilar drabbas dessutom av ett miljötillägg om 250 kronor plus ett bränsletillägg där bilens koldioxidutsläpp multipliceras med faktorn 12,88. Därmed blir det ännu saftigare skattepåslag för dieselbilarna som generellt släpper ut längre halter av koldioxid.

Den femåriga skattebefrielsen för miljöbilsklassade bilar vill regeringen ta bort.

Enligt uträkningar innebär regeringens förslag att nio av tio bilar i Sverige (baserat på fjolårets försäljning) kommer att få förhöjd fordonsskatt, inte bara nya bilar utan några år gamla.

Motormännens Riksförbunds ordförande Fredrik Daveby är kritisk till regeringens presentation av förslaget då han menar att de inte tydligt klargjorde att skatteförändringarna drabbar alla bilister, inte bara de som köper nya bilar.

– Det går inte att lita på politikerna, säger han till SVT.

Åsikterna om regeringens förslag är många, bland annat anser Bil Sweden att detta så kallade bonus-malus-system är obalanserat och att det är dåligt planerat av regeringen som har för avsikt att sjösätta den nya fordonsskatten den 1 juli 2018, bara två månader innan EU antar ett nytt system för att mäta bilars förbrukning och utsläpp.

Mattias Goldmann, vd på Fores och 2030-sekretariatet samt tidigare frontman hos Gröna Bilister, anser att förslaget är ett steg i rätt riktning men att de 45 000 kronorna som ersätter supermiljöbilspremien är i minsta laget.

Centerpartiet anser också summan vara för liten, de har tidigare aviserat att de vill se uppemot 100 000 kronor i miljöpremie. Finansminister Magdalena Andersson (S) försvarar det låga beloppet, 45 000 kronor, med att de vill förhindra att svenska skattepengar försvinner till utlandet. Det är av samma anledning som beloppet betalas ut först sex månader efter att bilen köpts.

Moderaterna fokuserar mer på den andra delen av systemet – det vill säga att den extra beskattningen slår hårt mot de svenska bilisterna.

Exempel på nya fordonsskatter

En Volvo V90 T5 AWD släpper ut 154 gram per kilometer. I dag har den en fordonsskatt som uppgår till 1 306 kronor per år. Med regeringens nya förslag extrabeskattas samma bil med 3 465 kronor (77 kr/g mellan 95 och 141 g/km) plus 1 400 kronor (100 kr/g över 140 g/km) plus 360 kronor i grundbelopp. Det betyder att en V90 T5 AWD kommer att gå från en fordonsskatt på 1 306 kronor per år till 6 351 kronor per år. En höjning med 386 procent.

För en dieselbil med motsvarande koldioxidutsläpp som i ovan nämnda exempel blir skattehöjning än mer chockartad då en dieselbil även beläggs med en miljöavgift om 250 kronor samt att koldioxidsiffran multipliceras med en bränslefaktor om 12,88.

En BMW X6 M släpper ut 258 gram koldioxid per kilometer vilket betyder en fordonsskatt i dag på 3 594 kronor. Med det nya förslaget landar denna bils fordonsskatt på 15 625 kronor per år.  En höjning med 335 procent.
http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/chockh%c3%b6jd-skatt-f%c3%b6r-n%c3%a4stan-alla-bilar/ar-BByHwJA?li=BBqxCu3
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #1 skrivet: mars 26, 2017, 14:53:07 »
Undrar hur dom vill att alla som inte kan åka tunnelbana eller spårvagn till jobbet skall ta sig dit, jag har 6.5 mil enkel resa till mitt jobb. Har f*n snart inte råd att åka dit. Behöver min stora lastvagn men jag tror ju inte det blir billigare att skaffa ytterligare en bil bara för att ha och pendla med.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad fredric

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 27
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2017, 14:10:28 »
Alla kan inte bo bredvid tunnelbanan, precis som du säger.
De måste först och främst ge oss ett vettigt alternativ till bensin eller dieselbilar. Alltså bra räckvid, bra prestanda, nog stora bilar för oss med familj, och givetvis inom räckhåll ekomoniskt för majoriteten.
Efter det kan vi börja fundera på att höja skatt och liknande.

Vår familjebil går ca 16 mil om dagen när frun pendlar till sitt jobb, och eftersom vi bor där vi gör så finns det ingen tunnelbana till jobben.

Alltså, möjliga alternativ först, höjda avgifter sen. Om de nu verkligen behöver höjas ännu mer. Känns lite som att smärtgränsen är nådd.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2017, 16:50:24 »
Man säger dum som en åsna eller lat som en åsna, eller? jag tror att en åsna är ett mycket klok djur, han tänker hur han ska går innan han går, han är arbetsamt och medveten om konsekvenser.
Stor skillnad med politiker.
Som jag alltid säger och det stämmer mer än väl: Politiker är en balja fyll med skit, de tvingar folk att äta en soppslev om dag och vara glad med det. >:(
Undrar hur det ska går i framtid med vara barn eller barn-barn.
Jag tror att Sverige är nu mycket sjuk och folk behöver agerar emot politiker som de gör i Frankrike.


 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2017, 00:01:17 »
Många partier tycker numera så här, som bilden, en aning "ungt och naivt storstadstänk".

Och jag undrar om det är något fel i huvudet på dem? Om de förts bort av Mars-människor och hjärntvättats?


Detta handlar bara om pengar. Staten drar in 50 miljarder på bensin/dieselskatt, och om fler börjar köra elbil så går staten miste om en massa miljarder. Alltså måste de ta in de pengarna på något annat sätt.

För miljarder behöver dem, att sätta sprätt på. Om man är politiker i ett land med världens högsta skatter och det i högkonjunktur fattas pengar till polis, försvar, BB o.s.v så kanske inte första tanken bör vara: medborgarna måste betala högre skatt - snarare : vad har vi gjort fel och hur rättar vi till detta?

Men, den tanken har tydligen aldrig fallit dem in? Utöver bilskatterna så förväntas skatten höjas med 12 000 kr mer/år kommande år för den som tjänar 30 000 kr/mån.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2017, 09:37:41 »
Det jag inte förstår riktigt, det verkar som att folk accepterar det som händer utan säga någonting. :(
Håller med om Lasse, Sverige är ett land som dra in mest skatter.


Alla Ni lantisar som gnäller om ökad bränsleskatt varför ta Ni inte bara tunnelbanan?


Undrar vilken idiot är det som kom på det, tunnelbanan finns bara i Stockholm, är det bara där runt om Stockholm som är Svenska gränsen? Verkar det så för politiker. >:(


Först införde trängselskatt i Stockholm, i Göteborg, politiker lovade att det inte skulle införa det i Göteborg, det var bara skitsnack, man ser hur mycket man kan lita politiker.
De kan lova hur mycket som helst innan valet men därefter är det allt annat.
Politiker i Paris införde trängselskatt, folk blev så arga att efter kort tid, dom protesterade och slog sönder alting, sen dess, finns inte länge trängselskatt i Paris. Bra jobbat!!!


Förhöjda skatter på:  löner, försäkringar, bränsle (bensin och diesel) och mer.
Förminskning av ersättning till pensionärer som undrar hur dom ska fortsätta leva.
Undrar hur ska det går i framtiden. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #6 skrivet: mars 28, 2017, 10:53:11 »
Det är helt sjukt!

Alla bor ju inte i Stockholm, hur tänker de egentligen?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2017, 21:52:50 »
Sverige känns som ett riktigt skitland för tillfället. Vi är på väg åt helt fel håll... Vad är det som händer med vårt kära land??? Varför sätter ingen stopp för galenskaperna?

Ett stort problem med det hela är ju att den totala mängden skit i luften inte minskar nämnvärt om man får bort alla svenska bilar som har mer än 100 gram koldioxid per km. Har ni sett luften i de så kallade NIC-länderna? Här är några exempel från Peking:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/83/3617159_2048_1152.jpg?preset=article-slider
http://jyllands-posten.dk/pictures/NICA_Billede__free_/article8284689.ece/ALTERNATES/h-free/51499454-version1.jpg

Två bilder som visar smogen i Peking. För övrigt har Peking över 21 miljoner invånare, dvs. mer än dubbla invånarantalet i Sverige. Vilken global effekt får en 15 procentig minskning av våra utsläpp i sammanhanget? Är den minskningen mätbar i det globala perspektivet? Hell no...

Skiten i luften är ett globalt problem. Är det inte bättre att alla länderna går ihop och försöker minska utsläppen där varje satsad krona får mest effekt? Om vi minskar våra utsläpp med låt oss säga 15 procent så innebär det globalt sett inte ett d-a dugg eftersom luften i andra länder är 1 miljon gånger skitigare än vår... Den skiten kommer till oss vare sig vi vill eller inte. Dessutom är dessa länder också sådana länder som ger blanka f-n i att reglera sina utsläpp. Svenska politiker ruinerar därmed sin befolkning.

Går detta igenom kommer de skattebefriade bilarna att bli extremt eftertraktade. Vad tror politikerna egentligen? Ska en familj med en samlad familjeinkomst om 350 000 kr per år och som har två miljöbovar till bilar köpa sig två nya miljövänliga bilar för låt oss säga 400k? De har tre barn och bor i en hyreslägenhet. De kanske till och med har skulder hos Kronofogden = får inga lån. Svaret är givet, klart de inte gör. Incitamentet till att köpa en ny bil finns liksom inte. De köper ju en skattebefriad bil istället.

Dessutom, våra svenska "skitiga" bilar som vi inte har råd med blir asbilliga i Sverige. Vad händer? Inte f-n blir de skrotade i alla fall. De kommer att exporteras till andra länder såsom Baltländerna samt till före detta satellitstater till Ryssland etc. Afrika är ett annat ställe som kommer att öka importen av sådana här bilar. Blir vi av med bilen som skitar ned? Nej, den skitar ju ned någon annanstans istället. Dock kommer ju den skiten fortfarande hit eftersom det inte finns något som heter svensk luft, finsk luft, lettländsk luft etc.

Jag håller på dig Pappy. Vi måste bli lite mer franska i vår attityd, eller varför inte bli lite mer som vi var för 1 000 år sedan.

Det är dags att köpa sig en skattebefriad veteranbil. Ska köpa mig en E28 524td bara för att...

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2017, 22:13:24 »
Lite tilläggsinformation om saken. Det verkar som att reglerna enbart ska gälla nya bilar som säljs efter 1 januari 2018.

”Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.”

Vågar vi lita på politikerna?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2017, 22:51:42 »
Håller med dig fullständigt med din resonemanget Kimmo. ;)

En sak man inte prata om så mycket är alla flygplan som släpper i luften överskotet av bränsle för att inte exploderar vid problem med landning, så är det med alla flygplaner men politiker inte pratar så mycket om det, ofta flygplatser ligger nära städer och om det blåser, usch!
kanske dags att bygga flygplaner med dron propeller under vingar, (kanske framtid)

Rätt som du säger, finns inget Svensk luft, den bara cirkulerar ovanpå olika länder.
Det är förståndigt att Sverige vill göra någonting åt men inte på det visset, som det är nu i Sverige, det bara går åt helvetet för folk.

Att skicka äldre bilar till typ Afrika eller andra länder där det inte bry sig så mycket om utsläpp hjälper inte dem eller, snarast tvärtom, det är bara flytta problem framåt och vad händer med familjer som inte har råd att köpa nya bilar som håller utsläpp gränser? Ska dom flyta till Stockholm, söka jobb för att kunna använda tunnelbana?

Verkar som att politiker är ut och cykla och bör resonerar innan de agerar.
Som det är nu, man inte kan lita på politiker. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #10 skrivet: mars 29, 2017, 23:14:27 »
Någon som vet vägen till tunnelbanan? http://media.mattsund.se/2016/05/Lada-översnöad.jpg

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #11 skrivet: mars 29, 2017, 23:15:30 »
S--t, länken fungerade inte...

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #12 skrivet: mars 30, 2017, 00:07:48 »
Är det den du menar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 551
  • Karma: +22/-0
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #13 skrivet: mars 30, 2017, 09:19:55 »
Det blir skattehöjningar på alla bilar, även äldre. Dock klarar man sig om bilen är äldre än 30 år, så vitt jag förstår.


Det är två olika skatter: den ena är på nybilsförsäljning, den andra är en höjd vägtrafikskatt som gäller alla bilar så vitt jag förstår?

Så här skriver teknikens värld:

"När en bil hunnit bli äldre än tre år gammal, det vill säga fyra år eller äldre, går bilen ur bonus-malus-systemet och får en förhöjd skatt på 22 kronor per gram koldioxid som överstiger 95 gram. Motormännens Riksförbunds ordförande Fredrik Daveby är kritisk till regeringens presentation av förslaget då han menar att de inte tydligt klargjort att skatteförändringarna drabbar alla bilister, inte bara de som köper nya bilar."


För en BMW E38 med 320g CO2 skulle det bli 4950 kr mer per år i vägtrafikskatt.

http://teknikensvarld.se/chockhojd-skatt-for-nasta-alla-bilar-437498/

Utloggad Kimmo

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Karma: +2/-0
  • Kön: Man
  • 728 ial -01 samt MB 560 SEC -91
    • Min Alpina-sida...
Chockhöjd skatt för nästan alla bilar
« Svar #14 skrivet: mars 30, 2017, 16:24:54 »
Regeringen skulle aldrig våga genomföra detta. Det blir nyval samma dag.

 

Reklampartners