Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: N47 trycker ut vatten via expationskärlet  (läst 1684 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mangejl

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
N47 trycker ut vatten via expationskärlet
« skrivet: januari 13, 2017, 21:01:24 »
hej! Ny här på forumet men har ett problem ingen kan lösa... har en X3 2.0d n47 2008 där det blir ett övertryck i kylsystemet, från början upptäckte jag det att ca varje 100 mil så fick jag fylla ca 1 L vatten ser då att det kommer från expationskärlet via kylarlocket, sätter systemet under tryck går ner något men inte helt tillförlitligt... bytt Egr kyl, lock till kärlet, termostat, efter bytena är det vacumsugit, kontrollerat ev topp packning med medel som ändrar färg samt avgastest men ok dvs inte packning har inte håller några sådana symtom dvs olja ok, går som vanligt, bra värme, temp ok är precis som efter ett tag körning så blir det luft i systemet som gör att slangarna blir hårda och det trycks ut vatten från expationskärlet, någon som har någon aning vad det kan vara för fel? Blir tokig!!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2017, 09:27:27 »
Är det en X3 du har eller en E90 3serie?
När du fyller på med vatten, har du kupefläkt på maximal?
Kan tänka mig att du har luft i systemet som gör att du får övertryck därmed tappa vatten.
Kan du öppna locket direkt från kylare?
Kanske någon annan som kan komma med tips?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2017, 20:02:58 »
Om det blir övertryck så beror det på att kylvätskan blir varmare än den ska.

Jag vet inte, osäker men : har inte de där motorerna en elektrisk vattenpump som ger de där symptomen när den börjar ge upp ?

Antingen det, eller termostaten - men den har du ju bytt.

Reklampartners