Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byta bakvagnsbussning E36 compact  (läst 1849 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
Byta bakvagnsbussning E36 compact
« skrivet: december 07, 2016, 16:30:20 »
Hej jag söker lite input från er som tidigare bytt dessa bakvagnsbussningar/silentblocks.

Jag har dragit ut på detta länge nu då jag saknar verkstad, men nu slingrar sig bilen som en "kåt orm" på vägen och jag känner att jag måste ta tag i det.

Detta arbete hade varit en ren barnlek då jag har verkstad med svetsar, svarv, pelarborr och all möjlighet att tillverka specialverktyg. Nu är jag dock hänvisad till GDS-hallar eller vänners dåligt utrustade garage. Så det jag har att tillgå är en rätt bra uppsättning av handverktyg.

Bussningar som ska bytas (Nr:3 http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CG11-EUR-04-1998-E36-BMW-316i_16&diagId=33_0999)

Jag har två tankar om hur jag ska lösa detta, men vill ha eran input (gärna från er som bytt dessa bussningar eller andra liknande bussningar i bakvagnen på Bmw.)

Tanke 1: Värma med butangasbrännare och använda glidhammare (Monterar M-gängad skruv på glidhammaren och låser i toppen av bussningen med mutter. Släpper innanmätet först så kan jag såga isär bussningen med bågfil och sen knacka ut den med "L-vinkelspets" på glidhammaren. Dock inte helt säker på om värmen räcker, med en gassvets hade detta givetvis fungerat alldeles utmärkt.

Tanke 2: Modifiera en billig tvåarmad avdragare. borra ur gängan (där dragstången löper original) och sen använda den som mothåll när jag drar ur bussningen med hjälp av en gängad stång. (Avdragare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare-2-armad-2000018449/

Vad säger ni gott folk?

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
Byta bakvagnsbussning E36 compact
« Svar #1 skrivet: december 07, 2016, 21:36:28 »
Alternativt att någon i Göteborg eller på väg till eller i Jönköping har en som jag kan låna för någon hundring eller lite kalla julöl. Tänker då på exempelvis en enkel U-konstruktion likt denna. (Jag saknar ju dessvärre svets.)

Reklampartners