Den modul som styr allt ljus på bilen heter LCM - Light Control Module - och sitter bakom klädseln till höger nere vid fötterna på passagerarsidan. Det är en svart plastlåda, platt ca 12 x 25 cm.
Troligen är det den - det är ganska vanligt att någon elektrisk komponent i den ger upp med åren, men det kan också vara programmeringen av den. 9903 kom en ny blinkersspak och ny kodning av LCM för att passa med de nya signalerna.
Jag bytte LCM i min 540 -98, för att få full facelift (framljus och bakljus). Om man inte byter LCM, utan bara bakljusen till facelift, så kommer de att flimra och dessutom tänds bromsljusen på halv effekt (eftersom den gamla LCM tror att bakljuset är trasigt, då Facelift drar mycket mindre ström). Jag hittade en nyare LCM för ett par hundralappar på bildemo (version 3B - det finns 1, 2, 3a, 3b och 4 till E39), så att inte bromsljusen tänds. Men vad jag inte visste, var att den nyare LCM inte passade ihop med den äldre blinkersspaken som sitter i min bil, så blinkers, helljus etc - allt som styrs via blinkersspaken fungerade inte när jag hade bytt LCM.
Lösningen för mig var att koda om - läsa in ny mikrokod - för LCM, med hjälp av en laptop och ett BMW-program som heter DIS.