Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vilka sommardäck till SUV?  (läst 4462 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Vilka sommardäck till SUV?
« skrivet: mars 21, 2016, 08:31:49 »
Ni som kör SUV, vilka sommardäck har ni valt? Kör ni mycket i terräng eller endast på asfalt.
Jag behöver nya sommarsulor till slit och släng bilen och den får ju rulla en del utanför asfalterad väg.

Har funderat lite på Michelin Latitude Tour HP men undrar om de är för mycket asfaltdäck, skall man gå på Cross modellen istället?
Om man klarar sig med Tour, finns det ju fler alternativ till helt andra priser. Nexen N'Blue HD Plus exempelvis.

Michelin Latitude tour HP

Michelin Latitude cross

Nexen N'Blue HD Plus
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2016, 19:46:06 »
ska du ha SUV däck ska du ha lite mer grovmönster just nu är jag inte helt insatt i dessa som du har uppe men kör du grus behöver du grepp nackdelen är juh ljudnivå/olud på asfalten. annars duger helt vanliga asfalt däck om man har 4wd på vanlig grus.
 av bilderna bedömma det mittersta borde ge bra grepp annars duger den sista på bilden
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #2 skrivet: mars 21, 2016, 20:37:01 »
Jag kör enbart asfalt (nästan) och har 19-tums Pirelli M+T Scorpion Ice Snow 265/50 19 på min X5 året runt. Det har fungerat oerhört bra, och dessutom är de tysta och bekväma.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2016, 08:09:06 »
När jag köpte bilen satt det en uppsättning Gislaved däck med vanligt sommardäcksmönster på, körde inte fast en enda gång trots mycket körning i terräng. Däremot blev jag ståendes nu i vinter på en mycket brant grusväg med 1 dm snö ovanpå, har grovmönstrade Pirelli dubbdäck på med dessa hjälpte inte ett dugg vid tillfället utan jag åkte bakåt med fyra spinnande hjul. Tog inte stopp förrän jag stod med stötfångaren mot en grässlänt.

Känns dock som man bör klara sig med däck typ Nexen däcken, behöver ju inte ge mig ut i den allra värsta terrängen och slira.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2016, 08:50:01 »
Samma som Lasse, jag kör med åretsrunt däck, tysta, kan köra på asfalterade vägar och alla olika terränger med snön vilket är rätt kul. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2016, 09:29:01 »
Hmm… året runt däck är en styggelse enligt mig, de är aldrig riktigt bra. Slits onödigt mycket när det är varmt och presterar sämre än ett riktigt vinterdäck när det blir kallt, de flesta är inte heller godkända som vinterdäck trots sin märkning.

http://bloggar.aftonbladet.se/robertcollin/2015/03/aretrunt-dack-ar-inte-godkanda-pa-vintern/
http://www.dn.se/ekonomi/motorbranschen-varnar-for-helarsdack/
https://www.abswheels.se/blog/innan-du-koper-aretrunt-dack-las-detta/
http://www.bytbil.com/nyheter/4v37pkyg/dessa-dack-borde-inte-fa-saljas

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2016, 12:54:55 »
Vet inte om mina Pirelli Scorpion Ice Snow klassas som året runt, men jag vet att diverse småbilar med dubbdäck och framhjulsdrift uppenbarligen inte borde få vara ute på vägarna i så fall, eftersom jag vid ett flertal tillfällen under de senaste 5 vintrarna med x5an tvingats kryssa runt, och köra slalom mellan småbilar som kört fast, blockerar vägen och bara står och slirar.

Jag har aldrig varit i närheten av att ha problem med greppet eller i närheten av någon olycka, men å andra sidan åker jag inte i isiga norrland.  :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: mars 22, 2016, 13:07:54 »
PS, jag har knappt använt x5 på sommaren. Då har det varit min gamla 540 eller SL55an eller MC, en ninja zx9r. Och jag kör rätt lugnt, pressar aldrig bilen på vanlig väg, håller fartgränser (utom med MC på avspärrad väg, flygfält) så jag kan inte säga så mycket om hur de däcken är för den som verkligen vill köra fort och provocera bilen. Jag har inte hamnat i några situationer, så jag vet inte hur de däcken är i de lägena. Men jag tänker att om man kör SUV, så är det nog inte för att man är "rejsig" på vägen. :) Ninjan har jag dock haft uppe i 280 på raksträcka, men det var på ett flygfält. Och med bra däck, Michelin pilot sport.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: mars 22, 2016, 15:56:38 »
PS, jag har knappt använt x5 på sommaren. Då har det varit min gamla 540 eller SL55an eller MC, en ninja zx9r. Och jag kör rätt lugnt, pressar aldrig bilen på vanlig väg, håller fartgränser (utom med MC på avspärrad väg, flygfält) så jag kan inte säga så mycket om hur de däcken är för den som verkligen vill köra fort och provocera bilen. Jag har inte hamnat i några situationer, så jag vet inte hur de däcken är i de lägena. Men jag tänker att om man kör SUV, så är det nog inte för att man är "rejsig" på vägen. :) Ninjan har jag dock haft uppe i 280 på raksträcka, men det var på ett flygfält. Och med bra däck, Michelin pilot sport.

Nä en XC70 är väl inget man ligger och smiskar på kurviga asfaltvägar direkt, har ju en betydligt bättre bil till sådant. Tänker mest på bromssträckor och annat.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2016, 10:27:35 »
Då är 4 st Nexen N'Blue HD Plus beställda och hjulen inlämnade för bytet, 1.000 kr/st inkl. montering och balansering.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: mars 25, 2016, 12:20:59 »
Det låter som vettigt pris.

Jag kör ju sansat (faktisk), men kan iaf erkänna att bromssträckan på torr asfalt är sämre med året-runt-däck. Dock hjälper det tyvärr inte att köra som folk, när många andra inte gör det.  :)

Igår, på väg hem från jobbet i den täta Sthlmstrafiken så fastnade jag i kö i rondell. Jag står stilla, och ser i backspegeln att det kommer en bil bakom mig och att föraren INTE har blicken rakt fram, han har huvudet vridet 90 grader rakt åt sidan istället.

PANG!! så kör han in i min stillastående X5 bakifrån. Som tur var så var farten låg och det blev inga större skador. Små repor på stötfångaren som går att polera bort, och en PDC som lossnade från fästet (går att trycka tillbaks). En grabb i dryga 20-årsåldern med tankarna på något annat. Otroligt klantigt kört.  :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #11 skrivet: mars 25, 2016, 12:35:52 »
Fy 17 vad tråkigt, tur att det inte blev några stora skador, men ändå så fruktansvärt onödigt. Jag tycker det är väldigt skönt att pendla till jobbet i en bil jag inte är speciellt rädd om. I Halmstad kör de riktigt illa, går inte en dag utan att man ser ordentliga rödljuskörningar eller sicksack körning och dubbla filbyten, jag bara väntar på att bli påkörd. Måtte det inte hända någon av de få gånger jag tar BMWn till jobbet.

Ja det var väl ett väldigt bra pris tycker jag, jag frågade snällt om de ville skruva på hjulen på bilen med vilket de gjorde utan att höja priset. Väldigt bra firma som jag lätt kan tänka mig att återkomma till. Inte hunnit köra så mycket ännu men första intrycken är väldigt bra, bilen går så tyst nu. Men lite fusk att gå från fulldubbade vinterdäck till helt nya sommardäck när man skall jämföra buller.  :P

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #12 skrivet: mars 27, 2016, 11:52:47 »
Tråkigt när det händer!  :(
Förstår inte mej eller på folk som parkerar bredvid en bil och inte tänker när de öppna dörrar att det finns en bil bredvid och bang på den som står bredvid, många modeller inte har länge lister som skydda mot problemet.
Saknar också stötfångare fram på bak som på äldre modeller då hade man inte så mycket sådana problem när folk parkerar fram eller bakom så nära.
Jag ska polerar och lacka om fram och bak men hur länge kommer detta att hålla det vet man inte, idioter finns gott om. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners