Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Så här blir nya körkortet  (läst 1661 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Så här blir nya körkortet
« skrivet: januari 28, 2016, 21:31:45 »
Så här blir nya körkortet
Uppdaterat och säkrare.
Från och med måndag kommer körkortet att se annorlunda ut.
– Det enda som ändras är utseendet, berättar Kalle Molnar, enhetschef på Transportstyrelsens körkortsavdelning.

Det är på grund av att Transportstyrelsen har en ny kortleverantör som skiftet kommer. Men även om vissa saker är nytt, kommer det nya körkortet inte att ha annorlunda uppgifter.

Bland nyheterna är att personbilden blivit större samt att istället för personnummer – så kommer det att vara en bild i det lilla genomsiktsfönstret på kortet.
Därtill kommer en hel del säkerhetsdetaljer att uppdateras. Bland annat nya mönster och symboler som bara kan ses med UV-ljus.
– UV-detaljerna är något som polis och handel kan kontrollera när de behöver bedöma ett korts äkthet, berättar Kalle Molnar.
Om du belyser körkortets baksida med UV-ljus framträder bilden av vägmärket ”Varning för barn”. Ett budskap med tanke om omtanke från Transportstyrelsen. På baksidan finns även en röd bil som enbart syns i UV-ljus. Detaljer som gör att körkortet blir svårare att förfalska.

Foto: Transportstyrelsen
 redaktoren@bytbil.com
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners