Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: "välkomstbelysning" lyser ibland & ibland inte  (läst 2574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteloven

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 8
  • Kön: Man
  • BMW 520d
"välkomstbelysning" lyser ibland & ibland inte
« skrivet: december 22, 2015, 17:23:26 »
Hej, jag har en bmw 520d e61 2009 och jag undrar om nån vet varför belysningen som ska lysa då man låser upp bilen dvs ringarna, ledlysena bak och skyltbelysningen bara lyser ibland då man låser upp och ibland inte? :-\
Är det nån batterisparing ifall batteriet måste laddas eller är det nått annat fel?
Tack för svar!
Mvh /mattias

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
« Svar #1 skrivet: december 22, 2015, 22:47:44 »
Använder du alltid samma nyckel?
Kan vara så att ena nyckeln har inställningen "welcome light" aktiverad, medans den andra inte har det.

Annars är det troligen som du själv redan är inne på. Batteriet börjar bli dåligt och bilen stänger av fler och fler av de "onödiga" funktionerna för att ha tillräckligt med kräm för att göra åtminstone några få starter.
Är batteriet ej bytt någongång är det nog rätt troligt att det snart behövs. 5-6års livslängd är normalt :)
Haft/har exakt det fenomenet på farsans E61 LCI 2008. Vi bytte batteriet inkl. omprogrammering så sent som idag, så återstår att se om det blir bättre :)
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: december 31, 2015, 09:12:37 »
Hej matteloven.

Hur har du det nu med bilen och välkomstbelysningen?

Tack för tipset AD_, det visst jag inte med nyckel aktivering och inte den andra, kanske därför man kalla den andra bara för reservnyckeln, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2016, 13:31:04 »
Nycklarna är identiska men vissa saker lagras i nyckeln för att bilen skall vara så som den var när användaren lämnade bilen sist. Dvs. radiostation, temperatur, stolsvärme, stolsposition om man har elektriskt justerbara stolar med minne. Puddle lights funktionen är säkerligen en av de saker som anses som personliga för föraren och därmed lagras i nyckeln.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Reklampartners