Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95  (läst 3581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BMWHasse

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Hej!

Har gjort BMW premiär med en Cosmos svart 540Ia Sedan, den där versionen med Adaptiv/Sport läge och Nuninburg chassi.

Det är en riktigt trevlig bil!

Efter att ha fått Godkänt besiktingsprotokoll bytt läckande, insugsmembran, filter osv är det nu dags att se över dörrkants rost, div småbucklor och fartblästrings lack flagor vid huv.

Det jag har vid sidan av i form av reservdelar är motorhuv, backlucka och fyra dörrar från en Grön 530/25 årsmodell 93.

Backluckan byter jag antagligen rakt av när färgen ändrats, dom ser exakt likadana ut.

Angående dörrarna så är dem med ljusmocca inredning, vev och kromlist externt så om dessa ska användas blir det mycket att fixa med detaljer.

Det verkar dock som att dessa dörrar har någonting annorlunda, har ej mätt dem osv, dock så känns dem på någotvis tyngre/bredare. Vet ej om det är färgskillnaden som "lurar" mig.
Istället för att klättra in, bära och mäta osv tänker jag mig att ev någon av er här har info om dörrar och byten.

Det verkar nästan bättre att sälja dessa gröna i orginalskick och laga dem som är på alt, ordna dörren från samma modell av inredning med finans från de gröna.

Har någon erfarenhet av tidsåtgång/passform på ett sådant här byte?

/Hasse

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Har några frågor om kaross och dörrpassning modeller emellan på 540Ia 95
« Svar #1 skrivet: december 10, 2015, 08:37:08 »
Hej Hasse och välkommen på Bimmerpower.org ;)

Personligen kan jag inte ser nånt skillnad i själva dörrarstorleken mellan 530 och 540 men hör kanske med Eidi på Schmiedmann, han är mycket duktigt och säkert kan svara på den fråga. tel: 0300-30133.
Kanske någon här också som kan bekräfta om dom är likadana? ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
« Svar #2 skrivet: december 10, 2015, 19:53:18 »
Mig veterligen ska det inte ha skett någon större förändring av dörrarna under årens lopp. Möjligen i samband med uppgraderingen från M20 till M50 motorn 1991.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: december 11, 2015, 08:58:21 »
Det var så jag tänkte, finns inget anledning att har 2 olika sorter av dörrar på en och samma modell.
När du börja med bilen, starta gärna en tråd i "Medlemsprojekt" där man kan följa allt du gör på bilen, det är alltid spännande vad och hur gör folk med sina bilar ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Thomas i Luleå

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 69
« Svar #5 skrivet: december 11, 2015, 14:40:23 »
Fråga, är det skinnet på dörren eller bågen som behöver åtgärdas ?

Om det är skinnet så sker kontrollmätningen från utsidan ( höjd och bredd ), infästningen ser lika ut
inom modellen.
Är det bågen så kan det vara trickigare då skall ju även djupet mätas, då mäter man djupet vid dörrlåset som sitter på samma ställe på alla inom modellen.

Förslag, Har du bra dörrar så behåll dessa, det är alltid mer bök med att söka "Rostfria" delar, skruva får du ju i alla fall.

Lycka till och grattis till fyndet.

Utloggad BMWHasse

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #6 skrivet: december 22, 2015, 19:29:59 »
Tjena! Tack för era svar!
Det är såhär:
Mina svartadörrar (sitter på bil)  har förskräckligt med rost, insidan är i svartskinn, träinslag och elhissar.

Det är då 4st* gröna(rostfria) dörrar med ljus mocca/fönstervev som behöver.

*beige moccasin off
*lackeras
*montera elhiss och inredning från orginalen

Extra arbete:
*1st grönbakdörr är intryckt och det får bli en slaghammar riktning innan lackering
*båda grönbakdörrar har rutor tonade i den blågråsvartbrun ton "Horsepundar solbrillor första delen av 80talet"  tonen.

Hahaha, skämt å sido så är det framdörrarna som behöver göras först. Så det finns tid att tona av tona om eller vänja sig.

Sedan sist har hasse:
Riktat upp intryckt plåt ovan vänsterbakhjul,
Djup <20cm
Yta - nästan som att lägga ett däck ovanför skärmkanten, 5 cm efter bakdörr och 10cm upp från passagerare fönstrets underkant.

Detta har gjorts med slaghammare, glasfiberspackel.
Det finns inget som tyder på att en buckla funnits där i nuläget, det återstår att finspackla och slänga på färg.

Jag börjar jobba istället för att fotografera, iallafall så kan jag fota glasfiber till finspackel & slutresultatet för de intresserade.

Vh Hasse

Reklampartners