Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: X5 E53 erfarenheter?  (läst 8031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
  • Kön: Man
    • www.m5portal.com
X5 E53 erfarenheter?
« skrivet: oktober 13, 2015, 10:47:49 »
Börjat fundera lite på nån bruksvänlig bil och såg att dessa X5 kommit ner i priser nu. Som jag förstått är det flera här som har en eller haft tidigare, så kan passa på att fråga vad som brukar gå sönder.
Kravet är manuell låda, så då står väl bara 3,0i och 3,0d till förfogande och mestadels före facelift (det fåtalet facelift som finns med 6vxl manuell blir för mkt pengar).
Motorerna känner jag väl till skapligt. Andra saker hade varit bra att veta mer om. Undrar om dom rostar och var? Samt kostnader för bromsar och slitdelar? Hur snabb är en 3,0i när motorn sitter i denna klump? Kan man köra om ordentligt utan att ha hjärtat i halsgropen? Samt hur bra är bilarna om man ger sig ut på oplogad väg och 15-20 cm snö? Är det bara att köra på? Känns som den första versionen har lite mer markfrigång än den nya som mer känns som en stadsjeep.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2015, 22:11:37 »
Jag har en X5 4.4 E53 -01 med sportpaket och taklucka. Nu är min en V8 med automat, så det är inte riktigt samma sak, men jag tror ändå att 3.0 med manuell räcker till gott och väl. Det är min gissning i varje fall.

Svaga sidor: dörrlåsen, c-låsen går ofta sönder och det är vanligt att handtagen går sönder när dörrarna fryser på vintern och man "tar i" för att få upp dörren. Konstruktionen är ganska klen, men som tur är inte särskilt dyra delar och inte svårt att byta själv.

Min har inte rostat alls, utom på bakluckan i mitten vid emblemet - där finns det en liten ytrostblemma som är ca 1cm i diameter.

Oplogad väg är min enormt bra på - och då har jag ändå bara friktionsdäck (odubbade). Vintern 2010/2011 hade vi enormt mycket snö - en morgon hade det snöat åtminstone 3-4dm snö på oplogade vägar. Inga problem alls, min X5 kändes som en stridsvagn medan mina grannars småbilar kört fast överallt och jag fick köra zick-zack mellan dem för att komma ut på stora vägen.  8)

Min är till salu, men du är ju inte intresserad av V8 som jag förstod det? Du kan få ett vettigt pris annars. Bilen är väldigt fräsch, säkert en av de fräschare X5 som finns. Svart, sportpaket, sidosteg, taklucka, original toning, webasto-värmare med fjärr, 16:9-skärm med GPS och TV.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2015, 23:43:35 »
Har en X5 4.4 E53 - 06 och som Lasse jag inte kan säga så mycket om manuell dieslar.
Som du säkert vet, med automatlåda kan man också köra manuell om man vill, det berör på situationer och med 325 Hk under huvud går det framåt kan jag säga.
Frågan är: varför vill du har en manuell låda?
Vad det gäller rost är jag nöjd, inte en pricka någonstans och igen problem än med låssystem, när det är kalt sprayer jag in låsmedel varannan vecka, hoppas att det håller länge till.
Var nys på besiktningen och fick berömd på alla sätt och viss.
Det jag gillar är att man sitter högre än vanliga modeller vilket är en stor fördel i trafiken. 8)
Många köper en BMW och inte vill köra på vinter eller snö och säger igen som Lasse, inge problem att köra i 30cm snö, går som ett skott när andra sitter i diket.
2 gånger har jag hjälp folk som satt i snön på vägkanten, med fyrhjulsdrift gick det som en dans.
Man kan om man vill koppla av framhjul och bara köra med bak men tror inte att det är så rekommenderad.
Enda problem är att dom blir snabb smutsiga men jag tror att det gäller alla suv.
Den E53 3,0 diesel 218 Hk ta mellan 0 till 100 ca 8,3-8,8 sekonder
Vad gäller förbrukning ligger dom på mellan 0,8-0,95l milen. berör på hur du kör. ;)

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.m5portal.com
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2015, 12:59:46 »
Tack för era synpunkter! Bra feedback. Ja, dom verkar inte rosta särskilt mycket vad jag sett och hört hittills.
Sportpaketet är ett önskemål, för jag har stort behov av sportsäten. Så det och manuell hade varit bra. V8:an är nog inte aktuell pga lådan, men tack för erbjudandet iaf Lasse!
Jag har en aversion mot automatlådor.  När det inte var lika poppis runt milleniumskiftet så hade jag flera automatbilar och nu när alla vill ha automat föredrar jag manuell  ;D Har tröttnat på dom helt enkelt. Kör mestadels landsväg, så har egentligen inget bruk för automatlådans komfort. Sen inbillar jag mig att den manuella håller bättre om man växlar som folk. Förbrukningsmässigt är den väl något bättre också antar jag.

Vad tror ni om den här t.ex? http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_X5_3_0i_M_SPORT_PKT_DVD_M_M_63241686.htm?aw=1
Prissänkt idag till 42 lakan. Springer den inte väg kanske man skulle bjuda dom 40 blankt nästa helg.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2015, 13:51:23 »
Ser ju fin ut så om du inte har långt att åka kolla in den och bjud 40 på plats om den är ok.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2015, 17:46:44 »
Om det är det du söker, är det lika bra att du hoppar på den på direkten, som Fredrik säger, du säkert får den för 40.
Står inte i annonsen men kolla om den har dragkrok, det kan komma till pass och bra att har.
Hör gärna av dig om hur det går. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2015, 06:51:05 »
Alltid bra att sparra en kopia på annonsen då vet man vad du tittade på när den är borta från blocket. ;)

BMW X5 3.0i M SPORT PKT DVD M.M -01      42.000:-
Säljes av: Bra bil till rätt pris i Norrköping  13 oktober 21:06
Visa på karta (Norrköping)
Modellår: 2001    Växellåda: Manuell   Miltal: 23 000 - 23 499  Tillverkningsår: 2000    Bränsle: Bensin

BMW X5 3.0i M SPORT PKT DVD M.M
Mätarställning: 23000 mil
Färg: Silvermetalic
Karosseri: SUV
Info: Fyrhjulsdrift - xDrive, 4WD, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, C-lås, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare med minne, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Mobiltelefon inbyggd, Multifunktionsratt, Rails, Regnsensor, Servostyrning, Skinnklädsel, Spoiler bak, Sportstolar, Stolvärme fram, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare plus dvd i tak m.m .m.m OBS DETTA LÅGA PRISET ÄVEN GARANTIER GES PÅ DENNA BIL OBS NYLIGEN MYCKET PÅKSTAD OCH HAR ALL HISTORIK SEN DEN VAR NY ÄVEN GARANTIER GES PÅ DENNA BIL. NER SATT I PRIS IDAG 2015-10-15 
Av handlare angivet registreringsnummer: WOP122

Extrauppgifter från Bytbil

• Märke: BMW
• Biltyp: SUV
• Modell: X5 3,0I
• Färg: Silver
• I trafik: 2004-12-07
• Drivhjul: Fyrhjulsdriven
• Hästkrafter: 231 Hk
• CO2-utsläpp: -

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: oktober 20, 2015, 21:10:58 »
Den på bilden har i varje fall inget sportpaket, eftersom den saknar sidostegen under dörrarna.

Men den har stolarna och det svarta innertaket. Bortsett från M-märket och avsaknad av originaltoning så ser den rätt trevlig ut tycker jag.

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.m5portal.com
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: oktober 21, 2015, 11:26:30 »
Ja, sidostegen är bortplockade av någon, för den hade Sportpaket från fabrik.
Utrustningen är bra, men konstaterar att jag nog helst vill ha nåt färggladare än silver/svart samt gärna navi, så letar vidare. 3,0i får det bli i så fall. Kollade skatten på 3,0d och den ligger på 9600 kr oavsett om det är 184 eller 218 hk. På slutet verkar den manuella lådan vara borttagen på 3,0d såg jag.
Vad drar en 3,0i? Stod 0,96 landsväg på en tysk sida. Stämmer det överens med verkligheten?

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: oktober 22, 2015, 02:24:24 »
Ja, sidostegen är bortplockade av någon, för den hade Sportpaket från fabrik.
Utrustningen är bra, men konstaterar att jag nog helst vill ha nåt färggladare än silver/svart samt gärna navi, så letar vidare. 3,0i får det bli i så fall. Kollade skatten på 3,0d och den ligger på 9600 kr oavsett om det är 184 eller 218 hk. På slutet verkar den manuella lådan vara borttagen på 3,0d såg jag.
Vad drar en 3,0i? Stod 0,96 landsväg på en tysk sida. Stämmer det överens med verkligheten?

Ska du betala 10 000 kr i skatt varje år för att få åka en diesel? Vet inte om du har tillgång till billig diesel (och det har inte jag med att göra), men det var bra dyrt?

Jag tror inte den drar så mycket som 0.96 på landsväg, för min V8/bensin/automat drar 0,9 på landsväg ungefär, eller tom därunder om man kör försiktigt. Nackdelen med X5 är fyrhjulsdriften och det massiva luftmotståndet.

Ett tips : de går väldigt trevligt på 19-tumshjul. Jag har BMWs femekrade originalfälgar med bredare bak, pirellidäck och det är riktigt bekvämt och tyst, samt bra vägkänsla.

Fixade länken som förut inte fungerade.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Redx5.jpg

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
    • www.m5portal.com
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: oktober 22, 2015, 08:23:15 »
Är det den här fälgen du menar Lasse?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Redx5.jpg

Du landsvägskör alltså din relativt billigt på 19" och V8. Det är bra att veta. 19" verkar följa med sportpaketet, fast en annan design än den på bilden.

Nej, diesel blir det inte. Det lönar sig inte med dom mil jag kör. Hade egentligen föredragit 218 hk diesel före 3.0i, men går inte med den snuskigt höga skatten. 3.0i kostar oftast 3900-4100 vilket är ok och det blir ju delat på tre gånger årligen.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: december 31, 2015, 17:03:49 »
Sorry för sent svar. Det är inte den fälgen jag menar, men den på din bild är snygg också. Den satt på 4.6is i 20" och kallas style 87 tror jag.

Den jag har är Style 132 i 19" med bredare bakfälg. Bilen gör fantastiskt skönt på dem.

En fråga till ni som har X5 E53: bakom tankluckan finns ju en fördjupning där det samlas vatten, blir som ett litet fågelbad. Det finns ett litet hål som ser ut som en dränering, men på min bil sitter det en gummiplugg där, så det samlas vatten som fryser till is som hindrar tankluckan att öppnas. Har inget varmgarage, men tänkte ta in bilen i värmen någon gång och se var det där hålet går.

Har ni en riktig dränering där, eller har ni också en gummiplugg där?  Har ni en gummislang bakom hålet som leder bort vattnet?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: januari 01, 2016, 09:18:53 »
Som jag svarade på ditt PM: ;)
Hej Lasse.
Det stämmer, det är en E53 jag har.
I princip är det ett håll med rör eller gummislang som går en bit ner så att vatten inte ska samla där men vidare till marken men när du säger att det sitter en gummiplugg har jag inte tänkt på och nästa gång jag går till bilen ska jag kolla upp hur det ser ut på min om den är pluggad eller öppet men jag kan tänka mig att den ska vara öppet, återkommer till dig.
Och Gott Nytt ÅR till dig också.
M.v.h. Alain.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: januari 01, 2016, 14:46:00 »
Tack, jag svarar här också - så att alla kan se hur det gick:

Jag har kollat upp det - och det är som du säger - ska vara ett dräneringshål med en slang som leder ner vattnet under bilen. Men på min bil är det pluggat - det ska det inte vara.

Sommaren 2012 regnade det som sjutton, och då kom det in vatten i reservhjulsbaljan,  Per Larson Bil och Motorteknik har pluggat igen hålet på min bil. Jag tror att de missförstått orsaken till att det kommit in vatten i skuffen.

Nu vet jag - tack - jag får undersöka dräneringen på min bil, det är troligen fel på den, det ska inte vara igenpluggad. Eller på dräneringen från takluckan. (Det går rör under takluckan som ska leda vatten ner under bilen.)

God fortsättning /Lasse

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
X5 E53 erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: januari 01, 2016, 15:10:12 »
Största problem med dräneringshåll är att ofta det kommer in skit eller löv som går ner i hållet och därefter blir det stop, förmodligen är det det som hände på din då han satt en gummipropp för att slippa problemet.
Kolla om du kan testa med tryckluft och ser om det kommer ut någonting eller testa med lite vatten och kolla om det kommer under som det ska.
Tack det samma med trevlig fortsättning. Alain. ;)

Reklampartners